ďťż
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
Tworzenie Kart w PhotoShopie - Podstawy
spectre - Pt kwi 14, 2006 2:37 pm " />W tym wątku chciałbym zebrać wszystko czego cardmaker potrzebuje wraz z objaśnieniami gdzie co i jak, zebrane z kilku źródeł, min. innych wątków na K20, Mtgsalvation.com, misetings.com. Jeśli uważasz że coś jest napisanie niejasno lub bełkotliwie, zwróc mi uwagę. Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania, odnośnie PS albo FC wyślij mi PM albo napisz w tym wątku, dodam je jak najszybciej do sekcji FAQ. Spis treści [1]Wstęp [2]Czego Potrzebujesz? [2a]Program [2b]Czcionki i Templaty [3]Jak to się robi? [3a]Zanim Zaczniesz [3b]Warstwy [3c]Symbole Mana i tekst [3d]Znaczki Edycji [4]Zanim wystawisz swoją kartę [5]FAQ [6]Podziękowania [1] WSTĘP (czyli tego czytać nie musisz, chyba że bardzo chcesz): Nie ukrywam, narzuciliśmy sobie ostatnio całkiem niezły poziom jesli chodzi o wykonanie kart w dziale Fantasy cards, do tego stopnia, że karty nie wykonane w programie graficznym często odstają wyglądem. Programy w stylu MSE i MSE 2 są wygodne i szybkie, sam miło wspominam pierwsze karty oraz odkrywanie subtelnosci w stylu: przechodzenie do następnej linijki spacją czy enterem oraz jak to zrobić, żeby się wszystko zmieściło? Niestety mają swoje ograniczenia głownie związane z: ⢠Rozmieszczeniem tekstu - czasem zdarza się, że dłuższe wordingi 'za czorta' nie chcą się zmieścić. a jak już się zmieszczą, nie ma miejsca na flavour tekst. ⢠Wielkość i kompresja - zdarza się też, że z jakiegoś powodu chcielibyśmy zrobić kartę większą niż zwykle. Oczywiście, można powiększyć ręcznie obrazek z MSE, ale efekt zwykle woła o pomstę do nieba. ⢠Kadrowanie - co tu dużo mówić, automatyczne kadrowanie czasem działa, czasem nie. Aby uniknąć wtop w stylu nienaturalnie spłaszczonego obrazka, lepiej czasem robić pewne rzeczy ręcznie. ⢠[d]Efekty graficzne - bez dwóch zdań, przezroczystości nie ustawi się w MSE za Chiny Ludowe. Niestandardowe ułożenie i/lub kolor ramek również jest poza jego zasięgiem. i jeszcze parę innych... Tak więc, dla wszystkich zainteresowanych - tworzenie kart w PS, możliwie bezboleśnie. [Liczę również na pomoc wszystkich znających-się-na-rzeczy aby aktywnie pomogli w rozwoju tego wątku pro publico bono (-: ] [2] CZEGO POTRZEBUJESZ? [2a]Na poczatek, przydałby się program graficzny z obsługą plików *.psd Osobiście pracuje w angielskim Photoshopie 6.0 i tegoż programu będę używał w przykładach. [i tu właśnie apeluje o pomoc przy polskich nazwach, oraz przy obsłudze innych programów] Skąd dostać? Photoshop 7.0, (ma tę zaletę, że działa na starych Windowsach) http://www.soft32.com/download_346.html alternatywnie: Gimp - darmowy program w polskiej wersji językowej. Niestety nie obsługuje paru ułatwiających życie efektów. Aby działał, należy zainstalować GTK+2 (zamieszczony na stronach) http://gimp.org/ http://gimp-win.sourceforge.net/ http://www.gimp.signs.pl/ - kurs oblugi i mozliwosci GIMP'a i jeszcze: Paint Shop Pro 60 day free trial, wystarczy do robienia kart, chociaż nie jest tak dobry jak Photoshop: http://www.jasc.com/products/trialreg.a ... psp8-usdir no i: paint.net http://www.getpaint.net/ Prosty, ładny, darmowy, do pełni szczęścia brakuje mu tylko wygodnego free transforma jak w Photoshopie. Ogółem bardzo przyjemny program, niestety nie czyta plików .psd. Prawdopodobnie gdzieś jest plugin, który to naprawia. Gdy już zaopatrzysz się w program graficzny, co ja tu będę dużo ściemniał, pobaw się i naucz go obsługiwać. Niestety nie mam czasu ani miejsca na w pełni wypasiony kurs Ps (-: Ah, i przyda się jeszcze: Całkiem niezła i darmowa przeglądarka plików graficznych, audio i prostych video. Obsługuje sporo rodzajów plikow, jest szybki no i można całkiem wygodnie kompresować pliki, zmieniać ich formaty i rozdzielczość. http://www.irfanview.com/ [2b]Dalej, potrzebujesz Czcionek i Templatów: Jest z tym zazwyczaj mały problem, bo linki lubią sobie okresowo znikać, ostatnio były widziane na: http://forums.mtgsalvation.com/showthread.php?t=94371 Uwaga: Templaty z w/w strony NIE działają na starych Photoshopach, znaczy na pewno nie na wersji 7.0 Czcionki musisz umieścić w folderze czcionki w panelu sterowania, (d'oh) żeby działały. Potrzebujesz następujących: MagicSymbols - wszystkie tapy, znaczki many kolorowej i bezkolorowej. MatrixBoldSmallCaps - Power & Toughness stwora w nowym layoucie. MPlantin - Tekst zasad oraz copyright w nowym layoucie. W zasadzie wszystko poza Nazwą w starym. MPlantin - Italic - flavour text w nowym layoucie. Matrix - nazwa, typ oraz nazwisko autora artu w nowym layoucie. Magic Medieval - nazwa w starym layoucie. Nie wiesz gdzie je porozstawiać i jakie dobrać rozmiary? Nie bój żaby wszystko jest już zrobione w templatach (po to w końcu są). [3] JAK TO SIĘ ROBI? [3a]Zanim Zaczniesz: Na początek dobrze jest mieć kartę już rozplanowaną - rozpisz ja sobie w wordzie, notatniku itp. na nazwę, subtyp, tekst zasad oraz flaw. Potem zaoszczędzisz sobie pracy - wystarczy tylko kopiuj i wklej, a dodatkowo oszczędzisz sobie literówek i wpadek w stylu inna nazwa u góry karty i w tekstboxie (mi tez się zdarza, biję się w pierś(-: Ważne jest, by karta była dobrze wyważona. Szkoda zmarnować dobry pomysł tworząc na jego podstawie krapiszcza. Jeszcze gorzej przegiać w drugą stronę, tworząc nowego kandydata do listy banów. Kilka słów o tym tu! Jeśli masz wątpliwości co do poprawności wordingów, nie wahaj się zapytać, po to jest forum i nikt nie domówi odpowiedzi na twoje pytania. Warto też skorzystać z oficjalnej wyszukiwarki: Gatherer, chociażby po to, żeby sprawdzić czy WoTC nie popełnili czegoś bardzo podobnego. Wyszukiwarka przydać też się może, jeśli chcesz upewnić się co do poprawności tekstu zdolności. Nie jesteś pewny jak wygląda reminder text do np. Fadingu? Wyszukaj jakieś karty z tą zdolnością i upewnij się. Flavour texty - czyli to, co nie ma wpływu na grę, a znajduje się zapisane kursywą na dole karty. Flavour texty mają w założeniu dodawać karcie klimatu i 'fajności.' Wiem jak, że ciężko o dobry flav, warto więc przynajmniej ułożyć sobie go po polsku i poprosić jakąś dobra duszę o tłumaczenie. A jeśli nie mamy pomysłu, zawsze pozostaje sieć - strony z poectwem i aforyzmami znaleźć nie tak trudno, gorzej z wyborem odpowiedniego tekstu. Dobrym pomysłem jest założyć sobie bazę danych potencjalnych flavour textów. Nie dziś, nie jutro, ale zawsze może się przydać. Przydałby się również jakiś art, postaraj się przypilnować autora. Jeśli jednak nikt się nie podpisał, oznacz go sobie jako Unknown. Znalezienie odpowiedniego artu to naprawdę ciężka praca, co widać w FC gdy po raz n-ty pojawia się ten sam obrazek. Na dobry początek do polowania na arty dobre będzie http://www.epilogue.net Można też skorzystać z wyszukiwarki grafiki google, ale zwykle efekty są dość mizerne. Już lepiej oszukać galerii fantasy, lub szukać po nazwisku ulubionych autorów, chociażby tych znanych z kart MTG (UWAGA: szukając artów autorów znanych z MtG warto upewnić się, czy któryś z ich obrazków nie został już umieszczony na karcie. Niby nic, ale takie deja vu też psuje pierwsze wrażenie. Można to poznać o nazwie, która zwykle jest podobna do nazwy karty, oraz po copyrighcie. Jeśli coś jest copyrighted by WotC, to jest szansa, że znalazło się już na karcie.) [3b]Warstwy Templaty to, w dużym skrócie pliki *.psd zawierające warstwy, które znacznie przyspieszają proces tworzenia kart, dzięki warstwom. Co to warstwy? Czytaj dalej. Na początek, ćwiczenia praktyczne: otwórz plik Old Layout.psd. Po prawej stronie powinna znajdować się zakładka Layers. Jeśli jej tam nie ma, wywołaj ją opcją: Window\Show Layers - Okno/Pokaż warstwy Na zakładce powinny znajdować się wyglądające jak podfoldery zestawy warstw: Frames, Text, Borders itp. Przy niektórych z nich znajduje się ikonka 'oka' oznaczająca czy dana warstwa ma być widoczna czy też nie. Zaraz obok znajduje się strzałka umożliwiająca rozwinięcie/schowanie listy poszczególnych warstw. Cała filozofia opiera się na kliknięciu na 'oku' przy tych warstwach, które będą nam potrzebne. Dla przykładu: jeśli robimy artefakt, rozwijamy zakładkę Frames i klikamy na oku tak, żeby widoczna była tylko warstwa Artifact. Pamietaj, że kolejność warstw ma znaczenie, jesli czerwona ramka znajduje się nad białą i obie są 'widoczne' widac będzie tylko ramkę czerwoną. Możesz dowolnie zmieniać kolejności warstw, zmieniać ich nazwy, grupować, dodawać kolory. Wszystko za pomocą drag&dropa, menu pod prawym klawiszem i ikonek. Co tu dużo się rozwodzić, wychodzę z założenia, że jak się nie zobaczy samemu, to opis niewiele da, Tak więc do dzieła, pobaw się warstwami. [3c]Symbole Mana i Tekst Warstwy to nie tylko obrazki, warstwą może być też tekst znajdujący się w zakładce 'Text.' Działają na identycznych zasadach co wszystkie inne warstwy, z tą różnicą, że zawartość pól tekstowych możesz edytować tak jak w edytorze tekstu. Wyjaśnienia wymagają Symbole Mana, gdyż ich używanie czasem potrafi doprowadzić do pasji, gdyż zachodzą one na siebie i często nie wiadomo na którym znaku znajduje się kursor. Aby uprościć cała procedurę, dobrze radzę, stwórz sobie nowy plik *.psd, utwórz w nim nowe pole tekstowe (Narzędziem text) i wklej w niego następujące ciągi: o0 o1 o2 o3 o4 o5 o6 o7 o8 o9 ow ou og or ob ct ct q oX oY oZ Następnie pozmieniaj kolory wszystkich 'o' w pierwszym ciągu na szary (dwuklik w opcję: set colour, zaraz obok wyrównania do lewej/prawej i skopiuj cbc2c0 do pola zaraz obok #, możesz też ustawić kolor ręcznie, ale tak jest szybciej i dokładniej) Szare muszą też być: wszystkie 'o' w ostatnim ciągu, 'o' przed 'b', 'c' w pierwszym 'ct' i 't' w drugim 'ct' Białe musi być 'o' przed 'w' Niebieskie musi być 'o' przed 'u' Czerwone musi być 'o' przed 'r' Zielone musi być 'o' przed 'g' Dla ułatwienia oznaczenia kolorów: Biały: fffcd5 = 255/252/213 Niebieski: aae0fa = 170/224/250 Szary (tzw. generic mana): cbc2c0 = 203/194/192 Czerwony: f9aa8f = 249/170/143 Zielony: 9bd3ae = 155/211/174 Następnie zmień czcionkę na MagicSymbols i et voila masz tablicę, z której w razie potrzeby skopiujesz odpowiedni symbol na kartę. W zasadzie to wszystko czego potrzeba do stworzenia własnej karty. Wystarczy tylko kopiować i wkleić w odpowiednie pola, zwiększając i zmniejszając czcionkę tak, żeby się mieściło. Warto też przyjrzeć się możliwościom edycji tekstu w PS: Mając otwarte pole tekstowe, kliknij na Palettes. Pojawi się okienko w którym można ustawić sporo rzeczy, takich jak interlinia, ściśnięcie tekstu, przesunięcie w indeks górny/dolny. Warto pobawić się tym, aby upchnąć 'oporny' tekst. [3d]Znaczki Edycji Zrobienie własnego znaczka edycji w PS jest dość łatwe, ale jakoś tak sporo ludzi ma z tym problem(-: Niestety poniższe zalecenia nie działają pod gimpem [Jeśli ktoś zna się i umie, proszę, aby się podzielił (-:] Na początek potrzebujesz czarnego symbolu na białym tle - może to być czcionka z worda, coś podprowadzone z jakieś podejrzanej strony intrnetowej, własna twórczość itp. Taki potencjalny znaczek edycji wklejamy sobie do Photoshopa (można skorzystać z Print Screen) i powiększamy. Przy znaczkach edycji warto pracować w rozdzielczości dużo większej niż potrzeba, aby wszystko wyglądało cacy. Używając narzędzia Magic Wand (Różdżka) zaznaczamy nasz czarny znaczek, wycinamy go i wklejamy. Następnie klikamy dwukrotnie na powstałą Warstwę, powinno się ukazać okienko Layer Style Tu interesuja nas opcje: Stroke (ostatnia opcja) - robi obwódkę dookoła znaczka. Ustalamy kolor (biały dla starego layoutu, czarny dla nowego) oraz grubość obwódki - ok. 2-3 pixele. Gradient Overlay (trzecia od dołu) - wypełnia znaczek gradientem - niezbędne przy Rarach i Uncommonach. Tu ustalamy kąt nachylenia (angle, u mnie na -15) oraz kolory początkowy, środkowy i końcowy, tu najlepiej skopiować wartość RGB, podobnie jak przy kolorze czcionki, zamiast ustawiać ręcznie. U mnie wygląda to tak: Rare - Początek: 138/113/60 #8A713C Środek: 208/173/103 #D0AD67 Koniec: 138/113/60 #8A713C Unc - Początek: 219/213/202 #DBD5CA Srodek: 161/155/143 #A19B8F Koniec: 219/213/202 #DBD5CA I tyle, zrób sobie cały zestaw znaczków, jeden dla starego layoutu, jedne Common, jeden Uncommon i jeden Rare, wklej je do templata i wyskaluj odpowiednio. Możesz również skorzystać z funkcji Drop Shadow dodającej cień pod znaczkiem, czasami warto. [4] ZANIM WYSTAWISZ SWOJĄ KARTĘ To już w zasadzie prawie wszystko, ostatni rzut oka, czasem warto pozwolić karcie odleżeć dzień, żeby zauważyć czasem oczywiste błędy. Warto też zostawić sobie plik *.psd, tak na wszelki wypadek (literówki, głupie wpadki itp.) W FC limit wielkości karty to ~90kB, a karty z templatów zajmują gruubo więcej. z tego powodu: Zmniejsz kartę - są one i tak dość duże, i nie ma powodu straszyć userów 'tapetą' (-: Optymalna wielkość to ok. 312x445 pixeli (takie robiło stare MSE) lub 431x600 pixeli. W zasadzie nie ma potrzeby robienia większych, chyba że tekst jest napisany naprawdę małą czcionką.) Zapisz plik w formacie *.jpg Format *.jpg nie obsługuje warstw, jedynie pokazuje te, które były widoczne. Dlatego warto zatrzymać plik *.psd, żeby mieć ewentualnie możliwość późniejszej edycji karty. I tyle, warto także pokombinować z kompresją i innymi ustawieniami, tak, aby zbalansować jakość i rozmiar. Jeszcze parę uwag odnośnie wystawiania w FC: (ostentacyjnie podprowadzone z misetings.com) Tego NIE rób: ⢠źle dobieraj dział dla swojej karty. Profil FC i FC2 różni się zasadniczo. ⢠używaj złych czcionek ⢠używaj rzeczy w stylu MTGEditor, SMF Fun Card Maker itp. (stare MSE zasadniczo przejdzie, MSE 2 nie obsługuje czcionek, ale i tak będzie widać ) ⢠żartuj ze swoich kolegów ze szkoły i innych mniej uniwersalnych rzeczy. ⢠ostentacyjnie demonstruj swoje poglądy polityczne/religijne (chociaż, jak to dziadek mawiał, powoli i z umiarem) ⢠wystawiaj kartę po całych pięciu minutach siedzenia nad nią ⢠używaj rzeczy w stylu MTGEditor, SMF Fun Card Maker itp. ⢠MS Paint też się łapie. ⢠dobieraj zupełnie niezwiązane z sobą arty, flavour texty i zdolności ⢠wystawiaj legendarne smoki ze zdolnościami, które sprawiają, że http://misetings.com/forums/showthread. ... 16&page=11 . Poza tym popytaj dobrych ludzi tu i tam [Dobrzy ludzie tu i tam, jeśli znaleźliście coś ładnego na sieci, na przykład font z maną dwukolorową, albo 'połówki' mana używane w Unhinged nie wstydźcie się] Q: Co potem mam zrobic z takim 'znaleźnym' 'gołym' templatem A: Nie panikuj, najpierw wyskaluj go do tej samej rozdzielczości co template w którym pracujesz (czyli 750x1046 pixeli) używając Image/Image Size a potem całość wklej do templata i jest. Q: Jakie czcionki mają tokeny? A: Nie orientuje sie w starych, ale nowe wyglądaja tak: Matrix Bold - typ, imię autora. MPlantin - textbox (jeśli jest) Matrix Bold Linings - P/T ITC New Baskerville - Nazwa [Coś tu jeszcze dodać, czegoś brakuje? Dodatkowo łądnie proszę o wyłapanie literówek, wiem że tam są, eliminuje na bierząco, ale wciąż pojawiaja się noweeeee. Poza tym, gdyby jakaś dobra dusza posciągała screeny z PS i innych programów i je tu umieściła ] [6] PODZIĘKOWANIA: (A co mi tam) Uczelni UAM i wydziałowi IFA , za to ze na 4 roku mam na tyle dużo czasu zeby jeszcze raz na jakiś czas coś naskrobać. Promotorowi prof. Markowi Wilczyńskiemu, za to że jeszcze ani razu nie udzielił mi reprymendy oralnej za notoryczne lenistwo i brak pomysłu na pracę. Nogoodowi za to że przez czas jakiś jego perwersyjnie zły gotyk był z nami i doszczętnie spaczył nam poczucie estetyki. Raverovi_One i Saise, za to, że pokazali nam, że karty są też do oglądania. Bzykowi, za to, że niejako wymusił na nas korzystanie z PhotoShopa. TOBIE, cny krytyku, za to, że zwóciłeś mi uwagę na to jak ulepszyć ten artykuł. (i wciąż to robisz) TOBIE, czytelniku, za to że chciało Ci się to czytać (ja musiałem). Gytha Ogg - So kwi 22, 2006 10:39 pm " />No to jeszcze celem uzupełnienia parę dobrych rad cioci Gythy . Uwagi odnoszą się przede wszystkim do Photoshopa v. 7.0. Rozmiary karty Pierwszą rzeczą, jaką doradzałabym przy korzystaniu z template'ów z linka podanego przez Spectre'a, jest zmiana rozdzielczości pliku na 300 dpi (Edit - Image Scale, przy wyłączonym Resample Image). Uzyska się wtedy rzeczywiste rozmiary karty (czyli ok. 6,5 cm x 9 cm), a jej wielkość w pikselach zmianie nie ulegnie (dalej będzie 750 x 1046 pikseli). Dlaczego powinieneś to zrobić? Ano choćby dlatego, że w przeciwnym wypadku np. moje dywagacje nt. minimalnej wielkości czcionki będą dla ciebie niezrozumiałe . Parę słów wyjaśnienia (możesz nie czytać ) - rozmiar w pikselach jest rozmiarem bezwzględnym, oznacza, w skrócie, ilość zapisanej informacji, a więc i rozmiar pliku. Rozdzielczość w dpi (dots per inch) to pojęcie drukarskie, jako optymalną wartość przygotowywanej do druku grafiki bitowej przyjmuje się właśnie 300. Z nieznanych mi powodów polecane template'y zostały przygotowane w tej właśnie rozdzielczości, a zapisane z rozdzielczością 72 dpi (ekranową), więc karta w nich ma "over-over-size'owe" wymiary 26,5 x 37 cm... Przy zapisywaniu do formatu jpg zalecałabym zmniejszenie rozdzielczości do 150 dpi (tym razem już z włączonym Resample Image) i kompresję od 5 do 8 - tu musisz popróbować, by maksymalnie wykorzystać dopuszczalne 90 kilo. Pamiętaj o zależności: większa karta = większa kompresja, czyli grafika mniej czytelna i z widocznymi artefaktami (rozpikselowana), a tekst rozmazany. Tekst Minimalną wielkością czcionki, jaką możesz użyć w textboksie, jest 5,8 pkt. - mniejsza będzie nieczytelna. Maksymalną - 8,2 pkt. W okienku opcji tekstu (Window - Character) można jeszcze ustawić interlinię (leading, po prawej od rozmiaru fontu) - dla czcionek tu używanych optymalna interlinia jest równa rozmiarowi zastosowanego fontu, choć osobiście przy bardzo małej czcionce lekko ją zwiększam (o 02,-0,3 pkt.) Z opcji przydatnych warto zainteresować się też możliwością ścieśniania tekstu (tracking, okienko pod leadingiem) - jest wtedy szansa, że te 2-3 literki wystające poza obszar da się wciągnąć. Zaznacz blokiem cały wiersz i ustaw tę wartość na ujemną - nie większą jednak niż -30%. Odstępy między abilitkami są w opisywanych template'ach zrobione po prostu dodatkowym wierszem z wpisaną spacją. Aby je zwiększyć lub zmniejszyć, trzeba zaznaczyć ją myszą i zmienić wartość leadingu. Dobrym zwyczajem jest niepozostawianie słów będących pojedynczą literą (tu będzie to głównie "a") na końcu wiersza - nie jest to w angielskim błąd, ale wygląda mniej elegancko. Jeśli tekstu jest mało, rozmieść go tak, aby górny i dolny margines były sobie równe, a jednocześnie nieco większe niż odstęp między akapitami. Art Jeśli wczytany do PS-a wybrany przez ciebie obrazek jest mniejszy niż przeznaczone na niego miejsce, tymczasowo go wyrzuć (zrób undo albo po prostu usuń warstwę - na dole okienka warstw masz kosz) i zmniejsz template do 150 dpi, tym razem już z włączonym Resample Image, i wczytaj go ponownie. Jeśli dalej jest dużo za mały, nie zwiększaj go, tylko poszukaj innego - ten się nie nadaje. Art skaluj zawsze proporcjonalnie - wejdź na jego warstwę, w menu Edit wybierz Transform-Scale i złap myszą za róg trzymając włączony Shift. Nie spiesz się z ostatecznym umieszczeniem obrazka - wypróbuj różne kadry, pamiętając np. o tym, że przyjęte jest, aby nad głową postaci znajdowało się nieco światła (tła). Operacje w PS-ie możesz cofać wielostopniowo - otwórz okienko History. Jeśli art jest troszeczkę za niski lub za wąski, tragedii też nie ma - o ile chce ci się włożyć nieco więcej pracy. Wśród wielu cudownych narzędzi Photoshopa jest Clone Stamp (stempelek na pasku narzędzi). Jak działa? Trzymając wciśnięty alt kliknij w jakieś miejsce, a następnie puść alt i kliknij kilkukrotnie w innym, zmieniając nieco położenie myszy. Wybrany obszar został skopiowany. Wielkość kopiowanego obszaru ustawiasz rozmiarem pędzla (u góry po lewej), możesz ustawić też jego przejrzystość (Opacity - w zasadzie nieprzejrzystość ). Możesz w ten sposób, mniej lub bardziej starannie, dorobić nieco tła - pobaw się, to naprawdę nie jest trudne, całą tajemnicą jest dobór odpowiedniego, pasującego kolorem i fakturą miejsca do skopiowania. Przy pomocy Clone Stampa można też spróbować usunąć niepasujący element. Kolorystyka Photoshop czasem pokazuje kolory nieco odmiennie od innych programów. Dobrze więc obejrzeć finalny produkt (jpg) pod jakimś viewerem, np. polecanym przez Spectre'a IrfanView i ewentualnie nieco skorygować kolorystykę artu (to też bardzo trudne nie jest). Metody są różne, jako najprostsze polecałabym dwie. Pierwsza, służąca do zmiany wybranych kolorów, jest w menu Image-Adjustments-Selective Color. W otwierającym się okienku, na górze wybierasz kolor: do wyboru są trzy kolory RGB, cztery CMYK (Cyan to jasnoniebieski, Magenta ostroróżowy, K czarny), White oraz Neutrals (to ostatnie lepiej zostaw na razie w spokoju). PS będzie działał wtedy na pikselach w kolorach najbardziej zbliżonych do wybranego. Suwakami zmniejszasz lub zwiększasz zawartość składowych w wybranym kolorze. Np. dochodzisz do wniosku, że czerwone elementy na obrazku są za mało intensywne. Wybierasz Red, zwiększasz Magentę i Yellow - zrobią się jaskrawsze. Aha - Red to Magenta+Yellow, Green = Cyan+Yellow, Blue = Cyan+Magenta. Przy pracy w RGB zmniejszanie czarnego spowoduje rozjaśnienie koloru (odejmie jednocześnie wszystkie składowe), analogicznie zwiększanie przyciemni lub uwydatni. Domyślnie powinieneś mieć włączony podgląd (zaznaczony kwadracik Preview), także zobaczysz wszystko nie opuszczając tego narzędzia i zawsze możesz po prostu wcisnąć Cancel . Druga jest w menu Image-Adjustments-Varations. Po otworzeniu okienka zobaczysz miniaturki obrazka, klikając na jakąś dodajesz któregoś z kolorów bądź rozjaśniasz lub przyciemniasz. Na samej górze można zaznaczyć, czy chcesz operować na Shadows (obszary najciemniejsze), Midtones czy Highlights (najjaśniejsze). Możesz w ten sposób np. dostosować do niebieskiej ramki art, który za bardzo wpada w zieleń. Jak mi się jeszcze coś przypomni, dopiszę. spectre - Pn cze 26, 2006 12:08 pm " />Update ! [26-06-2006] Temat: Ramki hybrydowe własnej roboty Podziękowania dla bzyka, który sie wziął i podzielił (-: Jest trochę nieintuicyjne, postaram się zamieścić jakieś obrazki. To tylko wygląda tak strasznie, skoro nawet ja sobie poradziłem, macie całkiem realne szanse. Przypuscmy ze chcesz zrobic w starym layu krite hybryde czerwono czarna: - masz "otwartą" warstwę z czarnym layem. - wybierasz ta wartwe i tworzysz na niej Maske warstwy (ikonka szarego kwadratu z białym kółkiem na samym dole okna z warstwami) - gdy juz masz maske na warstwie wybierasz ta maske w oknie z warstami (to ten pusty prostokąt obok warstwy - musi byc widac ze "aktywna" jest maska a nie cala warstwa) - z narzedzi wybierasz Gradient(alternatywa dla Wiadra z farba) i ustawiasz sobie taki jakiego potrebujesz (w 99%przypadkach powinno to byc poprostu przejscie liniowe...czyli lewo->prawo albo odwrotnie) - niezaleznie od tego jakie masz wybrane kolory, na tej masce warsty ktora stworzylismy powyzej uzywasz gradientu: przeciagasz kreske w takim kierunku w jakim chcesz uzyskac "zanikanie" danej warstwy (mozna to zrobic w dowolnym kierunku ale w przypadku "normalnych" hybryd bedzie to poprostu kreska pozioma) Zanikanie wizualnie wyglada plynnie na calej dlugosci utworzonej "kreski"(przed nia pozostaje 100% za nia 0%) takze najlepszy efekt uzyskuje sie zazwyczaj przeciagajac kreske od krawedzi do krawedzi , ewentualnie troche krotsza (przy kresce zaczynajacej sie za krawedzia tworza sie brzydkie rzeczy :/) Nie ma na to przepisu, po prostu przeciagaj 'na czuja' i zobacz jaki będzie efekt, ciekawie wygląda też przeciaganei po przekatnej. Nie jest to przesadnie skomplikowane w praktyce. Dzięki powyzszemu, otrzymujesz 'połówke' karty, którą można wkleić do templatu i umieścić nad ramką dowolnego koloru, aby otrzymać hybrydę. W razie potrzeby, proces powtórzyć dla pozostałych kolorów et voila! spectre - Pt sty 26, 2007 6:03 pm " />Update: 26-01-07 Dopieszczanie karty --- rozmieszczenie tekstu. (Jak na razie tylko Photoshop) Ponieważ jak widziałem, różnie to na Waszych kartach bywa, króciutki poradnik odnośnie rozmieszczania tekstu. Niestety, prostsze programy, w stylu MSE rozmieszczają tekst same, co wcale nie znaczy, że lepiej. Problem pojawia się, jeśli chcemy zmieścić na karcie naprawdę dużo tekstu, kilka abilitek, może nawet jeszcze i flavor text. Tu z pomocą przychodzi nam Photoshop, który nawet w wersji 6.0 ma zadziwiająco dużo opcji odnośnie zarządzania polami tekstowymi (I na brodę Proroka, nie dostałem za tę aż zbyt oczywistą reklamę ani grosza od Adobe) Odpalamy Photoshopa, w zakładce Window znajduje się opcja Hide/Show Character. Dzięki niej uzyskamy dostęp do okienka, które pozwoli nam niemal dowolnie manipulować tekstem w polu tekstowym (Tworzonym funkcją: Type Tool --- ikona duże T na pasku narzędzi) Podstawowe zasady (o)Po pierwsze i najważniejsze, cokolwiek robisz z tekstem, niech wygląda to estetycznie. Przede wszystkim staraj się, żeby zmiany, które wprowadzasz nie szpeciły. Po drugie, niech w obrębie flavor tekstu i w obrębie tekstu zdolności czcionka ma taką samą wartość, czyli nie zmieniaj wartości interlinii, wielkości czy ścieśnienia tekstu tylko dla jednej linijki. Zaznacz całą sekcję tekstu, bo inaczej będzie po prostu widać różnicę. (o)Niech Ci się wszystko zmieści w tekstbox: zdolności karty jaki i ewentualny flavor tekst. Czasami jest z tym problem, zwłaszcza jeśli mieliśmy naprawdę sporo weny i wykminiliśmy rozbudowane zdolności i poetycki flav. Czasem jest zupełnie odwrotnie, postawiliśmy na prostotę, jednozdaniowe ability, skutkiem czego duża część tekstboxu leży odłogiem. Co na to poradzić? Tu głównie przydadzą się funkcje zmniejszania/zwiększania wielkości czcionki. (Font Size) Pamiętaj, że możesz wpisywać wartości dziesiętne, jeśli brakuje Ci tego jednego pixela aby tekst przestawał wyłazić na ramkę. Ważne jest aby w tym momencie nie przedobrzyć: za mała czcionka sprawi, że kartę trzeba będzie czytać z lupą, za duża sprawi, że karta nie będzie estetyczna. Generalnie: Niech rozmiar czcionki w tekstboxie będzie zawsze mniejszy od czcionki w typie karty. Flavor text jest zazwyczaj pisany czcionką pixel lub dwa mniejszą niż ability. Kolejna przydatną funkcja (i prawdziwym darem od Adobe) jest ścieśnianie (Tracking) tekstu Dzięki niej, możemy zmniejszać i zwiększać odległość między literami. Pozwala to wprost fantastycznie oszczędzić miejsce na karcie, a przy tym nie wpływa to znacząco na czytelność tekstu. Funkcji te używam zazwyczaj, gdy tekst minimalnie wychodzi poza ramkę, albo gdy, wprost przeciwnie, jest dość duża luka pomiędzy tekstem a ramką. Pamiętać należy, aby wartość ścieśnienia tekstu była ta sama dla wszystkich abilitek i ta sama dla całego flavor tekstu, inaczej będzie najzwyczajniej na świecie widać, że coś tam grzebaliśmy. Jeśli ustaliliśmy już zupełnie wszystko, a tekst nadal nam 'nie wgląda', pamiętajmy, że zawsze możemy przesunąć całe pole tekstowe. Mając je wybrane, klikamy na ikonie Move Tool na pasku narzędzi. Najbezpieczniej użyć strzałek na klawiaturze, aby przestawić całe pole tekstowe po pixelu w odpowiednią stronę tak, aby cały tekst ładnie się mieścił na karcie. (o)Dbaj o interlinię Ważne jest, aby wartość interlini (Leading) Była mniej więcej równa wielkości użytej czcionki. W przeciwnym wypadku tekst będzie wyglądał na nienaturalnie 'rozstrzelony' w pionie, lub przeciwnie, zbyt ściśnięty. Możesz zdać się na funkcję 'auto,' która radzi sobie jako tako sama, lub możesz poeksperymentować, jeśli zależy ci na paru cennych pixelach. (o)Odstępy Jak pewnie zauważyliście, pomiędzy zdolnościami a flavor tekstem w nowszych edycjach zawsze jest odstęp. Podobnie paropikselowy odstęp oddziela od siebie poszczególne zdolności (to tzw. ability break) Jak uzyskać coś podobnego na własnej karcie? Owszem można zdać się w tym przypadku na entery, ale zazwyczaj efektem będzie dość nieestetyczny "rów." Można próbować też z interlinią, ale jak dla mnie wygodniejsza jest funkcja Set Baseline Shift, pozwalająca ustalić o ile pixeli zaznaczony kawałek tekstu będzie przesunięty od reszty tekstu. Co fajniejsze, po zaznaczeniu tekstu i kliknięciu na pole wartości, za pomocą strzałek góra/dół możemy przesuwać zaznaczony tekst. Jak więc zrobić abilit break? Zaznaczamy część tekstu, którą chcemy opuścić i wpisujemy w polu set baseline shift -2. Możemy też użyć strzałek. Okno Character ma jeszcze parę innych ciekawych funkcji, ale w normalnym cardmakingu raczej się nie przydadzą, gdyż efekty ich działania są nazbyt widoczne (np. zmiana kroju tekstu, pogrubianie itp.) Zachęcam do eksperymentów na własna rękę. Co się psuje najczęściej Nikt nie jest doskonały, a zwłaszcza jeśli skupiamy się na obrazku, bajerach graficznych, itp. Rozmieszczenie tekstu schodzi na dalszy plan. Co najczęściej szpeci karty? (o)Tzw. „rowy” --- często na karcie jest za duży odstęp między krawędzią tekstboksu a tekstem. Łatwo to rozwiązać zmieniając wielkość czcionki (zwiększając gdy trzeba) i ręcznie ustawiając ‘na styk' odległości między blokami tekstu (baseline shift) oraz odległości do lewej krawędzi (Trackng) (o)Interlinia --- jak już mówiłem, funkcja ‘auto' radzi sobie dość dobrze, ale czasem, gdy się nam wyłączy wychodzą różne cuda. Pamiętaj: jeśli interlinia = wielkość czcionki, wszystko powinno być dobrze. (o)Częsty defekt pojawia się, gdy zdecydujemy się zrezygnować z flavor tekstu, a samej zdolności też nie mamy zbyt dużo. W takim wypadku, zazwyczaj tekst bywa wyrównany do górnej krawędzi tekstboksu, zostawiając na dole dużo wolnego miejsca. Co w takiej sytuacji? Zazwyczaj zwiększenie czcionki pomaga. Warto tez spróbować przemieścić cały tekstbox tak, aby tekst znajdował się w mniej więcej równej odległości od górnej i dolnej krawędzi tekstboxu. Na koniec najważniejsze: patrzcie jak robią to WotC. jeśli nie macie pod ręką kart, zawsze pozostaje nasza wyszukiwarka na k20. Co bardziej zainteresowani tematem mogą także sprawdzić jak zmieniały się podejścia do rozmieszczania tekstu w starych edycjach (np. brak odstępów między flavorem i zdolnościami, brak ability breaków w Mirage, zamiast nich 'odwrócone akapity'), może to się przydać jeśli kiedyś zapragniecie wystylizować swoje dziełka. [Jak zwykle, jeśli strzeliłem byka, coś jest niezrozumiałe, albo coś ważnego opuściłem, proszę wołać] Pozwoliłem sobie poprawić kilka bugów - byłek storm - So wrz 01, 2007 3:09 pm " />Mam problem, nie moge sprawic by dzialaly mi czcionki. Bylbym wdzieczny gdyby ktos mi to dokladnie wytlumaczyl. spectre - N wrz 02, 2007 8:54 am " />W jakim sensie działały? Chodzi o zainstalowanie, żeby pojawiły się w programach, Wordach i Photoszopach? Bo jeśli tak, to Start/Ustawienia/Czcionki i tam skopiuj pliki z czcionkami. storm - N wrz 02, 2007 10:01 am " />thx storm - N wrz 02, 2007 10:25 am " />ja ci juz thx napisałem a nie mam takiej opcji :/ jak wchodze w start to nie mam "ustawienia" ale w panel sterowania wchodziłem i kurde tez nie moge znalezc odpowiedniej opcji :/ spectre - N wrz 02, 2007 11:05 am " />To co ty tam masz? Vistę, XP? Win3.11, Linux (-: W windowsach możesz je po prostu wrzucić w folderze C:\Windows\fonts Ale też jest szansa, że pewnie nie masz uprawnień administratora na kompie, i do folderu windowza też cie nie wpuści. W takim układzie, znajdź tego co w domie/biurze/komórce Al-Quaedy/itp. rządzi tymi sprawami i poproś, żeby Ci zainstalował czcionki. storm - N wrz 02, 2007 1:34 pm " />nie mam orginalnego windowsa xp - trzebabyło w C:\Windows\fonts teraz jest ok bzyk - Śr paź 10, 2007 7:27 pm " />jako że wciąż mi ktoś marudzi że nie wychodzą mu te hybrydy, pokusiłem się o wizualną wersję poradnika w postaci gifa (jak komuś będą za szybko przeskakiwały "slajdy" niech poczeka na pętle, sa tylko 4 "slajdy") ramki hybrydowe (Adobe Photoshop 7) by bzyk spectre - Śr paź 10, 2007 8:38 pm " />Błogosławionyś ty między niewiastami... i słusznie Cię sławi wszelkie stworzenie. bzyk - Cz paź 11, 2007 11:15 am " />spectre , moze wrzuc ten link (tez) do posta twojego o hybrydach , bo tak go latwo przeoczyc dennis-pol - Śr cze 18, 2008 2:14 pm " />może ktoś wrzucić te linki do templatów, czcionek?? nie działają,,.... Cherubim - Pt lip 04, 2008 1:42 pm " />Skąd moge ściągnać program do robienia kart? Bo miałem kiedyś taki i robiłem karty tylko nie pamietam jak sie nazywał... Pozdrawiam Klasyczny - Pt lip 04, 2008 1:55 pm " />Magic Set Editor: http://magicseteditor.sourceforge.net/ spectre - N lip 06, 2008 11:20 am " />Wielki sorry za przeterminowane linki. Update świeży i jeszcze działający (6-7-2008) http://forums.mtgsalvation.com/showthread.php?t=94371 |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
||||||