ďťż
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
5-colour Mana Base by Oscar Tan aka. Rakso
spectre - Cz lip 17, 2003 7:50 pm " />Ponieważ ostatni artykuł Oscara Tana został przyjęty pozytywnie, oto kolejna próbka. Tym razem artykuł 'wszystko co chcielibyście wiedzieć o mana base, ale boicie się zapytać'. Co prawda jest to mocno ukierunkowane pod kątem Type I oraz 'The Decku' (aka. 'Keeper'), ale powinno przydać się każdemu. (Poza tym jeśli ktoś opanuje składanie mana base dla decku pięciokolorowego, to marne dwa kolory nie będą stanowić problemu :-> Oryginałów szukajcie na www.starcitygames.com I: BUDOWA 5-KOLOROWEGO MANA BASE Oto temat który nie jest ani przyjemny ani szczególnie rozrywkowy, jednak zawiera w sobie ponad 50% błędów które może popełnić początkujący (i nie tylko!!!) Pomimo iż temat dotyczył będzie głównie 'The Deck-u', sporo założeń dotyczy również Limited. 1)Czy w ogłe istnieje coś takiego jak 'Deck pięciokolorowy'? Czy próbowaliście kiedyś złożyć w czasach Invasion pięciokolorówke w Limited? Czy wszelkie potencjalne nadużycia związane z kartami pięciokolorowymi nie były potencjalnie zabawne? Cóż karta nie jest zbyt wiele warta jeżeli nie można jej zagrać, więc głównym zadaniem było zagranie różnego rodzaju mana boostu i innych color-fixerów (w stylu lay of the land) Tak więc twoja 'pięciokolorówka' okazywała się składać głównie z zieleni... zapewne również dodawaliście dodatkowe kolory tak żeby nie trzeba było polegać w 100% na 'fixerach' Ostatecznie, Domain decki bazowały na zielonym z dużą ilością splashu. Jeśli naprawdę chciałeś zrobić 'czystą' pięciokolorówkę, było po zawodach zanim zebrałeś potrzebną mana do kupy (Jeśli potrzebujesz dalszych klaryfikacji, spróbuj na przykład zagrać zawartością podstawki) Dobór kolorów w ramach kolor główny/pomocniczy/splash jest równie ważna w Type I... więc niech duale nie zwodzą Was w kierunku fałszywego poczucia bezpieczeństwa. Mimo iż w T1 nie potrzeba colour-fixerów, nadal potrzebujesz odpowiednieg koloru mana już od pierwszej tury! Każdy brak konsystencji w dostawie many może zbyt łatwo okazać się ostatnim. 2)Typowy przykład pięciokolorowego mana base: Mógłbym podać sporo tabel statystycznych, ale nie przesadzajmy, rekreacyjny deckbuilding nie musi od razu zmieniać się w rozszerzenie waszych prac domowych. Tak więć, kilka generalnych zasad: (UWAGA: Black Lotus nier liczy się do całkowitej liczby źródeł mana!) Kolor: Ilość źródeł: Główny #1 16+ Główny #2 9-10 Pomocniczy #1 7-9 Pomocniczy #2 7-9 Splash 5-6 Dwadzieścia osiem to optymalna liczba źródeł mana dla pierwszotypowej kontroli wraz z biżuterią (moxy itp.). Duale, moxy wraz z City of Brass, budowa mana base nie wygląda przesadnie trudno? Jednak nie zapominajcie że 28 slotów także zawiera kluczowe źródła bezkolorowe (Sol Ring,Library of Alexandria,Strip MineczyWasteland, a także jednokolorowe moxy. Wieżcie mi, czasem ciężej wymyśleć co powinno wejść w mana slot #28 niż wywalić dodatkowe zaklęcie #33. Teraz wracając do 'The Deck' jako głównego przykładu. Musicie precyzyjnie dobrać liczbę zaklęć do posiadanej liczby źródeł mana, w przeciwnym wypadku zbyt często będzeisz dobierał mana nie tego koloru co potrzeba. Z tego wynika również, że karty z podwójnym kosztem specyficznej mana powinny należeć do koloru głównego. Te ograniczenia implikują niebieski jako główny kolor #1 (kontry + kluczowe power cards) i czarny jako główny kolor #2 (kluczowe power cards). Zwykle kolory pomocnicze 1 i 2 to biały i czerwony. Zauważcie, że liczba źródeł koloru głównego #2 jest bardzo podobna do liczby źródeł kolorów pomocniczych. Większość kart sideboardowanych jest właśnie z kolorów pomocniczych. Ostatecznie, moja mana base wygląda tak: 1 Black Lotus 1 Mox Sapphire 1 Mox Jet 1 Mox Pearl 1 Mox Ruby 1 Mox Emerald 1 Sol Ring 1 Strip Mine 4 Wasteland 1 Library of Alexandria 4 City of Brass 1 Undiscovered Paradise 4 Underground Sea 3 Volcanic Island 3 Tundra Podsumowując w naszej tabeli mamy: (bez Black Lotusa) Kolor: Ilość źródeł: Głowny #1(U) 16 Głowny #2(B) 10 Pomocniczy #1(W) 9 Pomocniczy #2(R) 9 Splash(G) 6 Zauważcie, że wymagane liczby otrzymujemy dzięki dualom, pomimo dużej liczby źródeł mana bezkolorowej (I, jak radzi D'Avanzo, warto zastanowić się nad wymianą jednego Wasteland na duala). Są tu pewne niuanse które chciałbym jeszcze poruszyć. Dla przykładu, wszystkie źródła mana dla splashu to lądy wielokolorowe, w ten sposób nie marnuję slotów na duale dla splashu. Częstym błędem jest poświęcanie kilku slotów z kolorów pomocniczych na duale do splashu. W rezultacie zwiększasz szanse na dobranie złego koloru. Nie muszę podkreślać, że paranoja na punkcie mana base to cecha dobrego gracza ... ostatnim razem gdy rozmawiałem z Zvi Mowshowitzem na temat 'The Deck', zaczynał każde zdanie od 'Zakładająć że dopasuję mana base....' To nie jest przyjemny temat, ale przegrana z powodu mana screw też nie jest najprzyjemniejsza. 3)Dalsze uwagi na temat mana base: Mniej doświadczeni gracze niekoniecznie mogą rozpoznać niedorobioną mana base na pierwszy rzut oka, tak dla treningu: Co myślicie o tym deckliście: "The Deck" of Natil, Champion, March 3, 2002 MTGOnline Type I Mana (27) 1 Black Lotus 1 Mox Sapphire 1 Mox Jet 1 Mox Pearl 1 Mox Ruby 1 Mox Emerald 1 Sol Ring 1 Strip Mine 3 Wasteland 1 Library of Alexandria 1 Tolarian Academy 3 City of Brass 1 Undiscovered Paradise 3 Underground Sea 3 Tundra 2 Volcanic Island 2 Tropical Island Blue (18) 1 Ancestral Recall 1 Time Walk 1 Timetwister 1 Mystical Tutor 1 Merchant Scroll 4 Mana Drain 4 Force of Will 1 Misdirection 1 Stroke of Genius 1 Fact or Fiction 2 Morphling Black (6) 1 Yawgmoth's Will 1 Mind Twist 1 Vampiric Tutor 1 Demonic Tutor 1 Diabolic Edict 1 The Abyss White (4) 1 Balance 1 Moat 1 Dismantling Blow 1 Circle of Protection: Red Red (2) 1 Gorilla Shaman 1 Fire/Ice Green (2) 1 Sylvan Library 1 Regrowth Artifact (1) 1 Zuran Orb Sideboard (15) 1 Ivory Mask 2 Red Elemental Blast 2 Dwarven Miner 2 Swords to Plowshares 1 Tormod's Crypt 1 Aura Fracture 4 Compost 1 Waylay 1 Hydroblast STOP! to tylko ćwiczenie... Nie czytaj dalej póki nie przemyślisz tego do końca. Patrząc na maindecka, to przypomina on to czego sam używam jako przykładu w tej serii artykułów, za wyjątkiem wyraźnego nacisku na anty - aggro, którego można się spodziewać w środowisku MTGOnline, i zauważcie dodatkowe COP:Red i Moat (Osobiście wciąż wydaje mi się dziwny brak spot removalu i 2 Zuran Orby wraz z COP:Red) Żródeł mana jest jedno mniej, jednak brakuje równierz jednego Wastelanda, jednak wróćmy do naszej tabelki: Kolor: Źródeł mana: Główny #1 16 Główny #2 8 Pomocniczy#1 8 Pomocniczy#2 7 Splash 7 Tak właśnie... Natil zdaje się używać pierwszotypowej wersji dystrybucji lądów 6/6/6 z limited. Mana base samo aż się prosi o color screw... Całe szczęście nie ma tu niestabilnych lądów jak Gemstone Mine i Reflecting Pool, co w efekcie zakończyłoby się jeszcze większą katastofą... Więc czemu marnuję Wasz czas na oczywiste pomyłki deckbuildera? Możecie w tej chwili zacząć sobie wmawiać, że wiecie lepiej niż Natil; że netdeckując zrobilibyściie to o wiele lepiej, i że to oczywiste że Natil to idiota.... Ale nie, nie sądze że słowa 'oczywiste' i 'idiota' pasują do dyskusji. Co więc Natil chciał osiągnąć? Chciał zwiększyć swoje szanse przeciw Sligh i Sicide Black. Z kad wiadomo że także Suicide? Poza oczywistymi kartami przeciw aggro, mamy 4 Composty i Ivory Mask, pomimo iż, jak pisałem w innym artykule, Maska jest bezużyteczna przeciwko discardowi, Compost naprawde psuje dzień Suicide-owi Zostawmy na razie Natil'a...Wyobraźcie sobie siebie samych na pre, otwieracie starter, a tam... Cabal Patriarch. A poza tym cała reszta koloru czarnego to niegrywalne śmieci. Tak więc, czy zmuszacie się do grania czarnym (rozwalając efektywnie mana base (Patriarcha to nie Chainflinger i trochę trudno się splashuje)? Wracając do Natila, zauważcie że side przeciwko Siucide Black rozwala efektywnie mana base.A w Suicide mamy Sinkhole ORAZ Wasteland ORAZ Discard... Widzicie już gdzie tkwi problem? To dotyczy również pozostałych kolorów. Zauważcie że większość rzeczy anty-kontrolnych jest czerwone, a anty-aggro białe (jeśli pytacie się dlaczego sa tylko 2 Red Elemental Blast, to najpewniej liczył że dobry gracz kontrolny na MTGOnline to jego najmniejszy problem) Co jeśli w początkowej ręce zobaczy Volcanic Island wraz z Compostem, oraz gdy po topdecku Tropical Island dociąga COP'a? ZWłaszcza jeśli właśnie przydałby się REB??? No i możecie się zapytać, po co mu Moat w maine przy tylko 8 źródłach biłej mana? Najweselsze w tym jest to, że nie zdaża się to w każdej grze, więc najpewniej nabluzgasz na Apprentice i jego procedurę tasującą ... Tak więć PRAWDZIWY problem tkwi w tym, że Natli omyłkowo widzi 'The Deck' jako deck pięciokolorowy, do tego stopnia, że zielony już nie można nazwać w tym przpadku splashem... Może was zszokować wiadomość, że w momencie pisania tego artykułu ranking Natila w lidze MTGOnline to 1723... czyli obecnie najwyższy!!! Reasumująć, schowaj dumę do kieszeni i sprawdz mana base zanim obślinisz się cały widząc zabawki w 'The Deck' MAna base jest już i tak mocno niestabilna i bez Twojej pomocy są szanse na color screw. No i nie myślcie, że problemy z mana base są tak oczywiste, żę każdy kto je popełnia jest kretynem. SAM mógłbyś popełnić taki błąd.. A właśnie brak wiedzy boli najbardziej! II 5-KOLOROWA MANA BASE dla oszczędnych... W poprzednim artykule były uwagi na temat jak źle zaprojektowana mana base może rozłożyć absolutnie normalnie wyglądający deck. Co ciekawe zdaża się to częściej gdy budujemy deck od zera, niż podczas modyfikacji netdecku. [jako argument za netdeckowaniem? - mnie nie przekonało Spc.] Jednak często mana base jest spartolony nie z braku wiedzy, jedynie z braku dostępu do 'power cards'. Wiele pomyłek popełniają ludzie bez dostępu do pierwszotypowych 'bombek' i usilnie starają się znaleźć substytut. Znalezienie substytutu jest jednak dużo trudniejsze niż wymina 1 za 1 (zdziwilibyście się jak częsty jest błąd z wkładaniem Time Warp z braku Time Walk) Zdawałoby się że wymiana mana base to już pikuś? Oczywiście że można z powodzeniem bawić się w T1 bez power cards, jednak, jak do wszystkiego, trzeba podejść z głową... Oczywiście, nie można mówić o zastępowaniu kart, jeśli nie wiemy CO dokładnie mamy zastąpić, tak więc przed wami Dream Team: 1)DREAM TEAM: Artefaktyczna mana Nie próbujcie myśleć, że temat mana jes małot ważny i oczywisty. W Type I Power Cards to w sporej części głównie źródła mana, jeśli próbowałeś bawić się deckiem z Ext. w T1 albo T1,5, będziesz wiedział o co mi chodzi. Tolarian Academy Legendary Land Urza's Saga Tap: Add U to your mana pool for each artifact you control. (Restricted January 1999) To jedna z najbardziej przegiętych kart, więc macie prawo zastranawiać się, czemu nie ma jej w mojej wersji The Deck. Połączona z moxami, dodatkowo wspiera Mind Twist, Stroke of Genius, a zwłaszcza Yawgmoth's Will. Możesz nawet zrzucić Morphling wcześniej niż zwykle, a połączona z dodatkową maną z Mna Drain.... Dawno temu, Brian Weissman wytłumaczył mi że jedyne co robi akademia, wytważa TYLKO niebieską mana... i wtedy zacząłem się zastanawiać... Podczas gdy zżera dodatowy slot na ląd wielokolorowy, większym problemem są niepotrzebne problemy z mana. W 'The Deck' jest tylko 8 tanich artefaktów, a Zuran Orb się czasem wyside'owuje. Czasem dostajesz szalone otwarcie Moxy+Akademia i robisz rzeczy uważane za obscenicznie przegięte, a czasem dostajesz Akademie BEZ Moxów i mulliganujesz... Także Gorilla Shaman boli podwójnie. Jak już mówiłem, i tak już niestabilna mana base nie potrzebuje dodatkowych szans na mana screw. Co prawda żegnamy szalone zagrania pierwszoturowe: Akademia+Moxy, jednak bez tego deck nadal robi swoje, z mniejszą szansą na mana screw. Jeśli jednak używasz akademii, pamiętaj żę zasady dot. Legendary Lands nie pozwalają na tap zanim wchodzący do gry ląd zejdzie ponieważ jeden już jest w grze. Warto to zapamiętać grając przeciw niedoinformowanemu graczowi Academy combo. Black Lotus 0 Artifact Beta rare Tap, Sacrifice Black Lotus: Add three mana of any one color to your mana pool. (Restricted January 1994) Dla klaryfikacji, Lotus jest niewątpliwie potężny ale nie przesadzajmy... sam z siebie słuzy tylko za mana boost! To ostatni element jaki kupujesz do poważnego decku Type1, właśnie dlatego że Lotos sprawia, że przegięte karty są JESZCZE BARDZIEJ przegięte, a sam z siebie to *tylko* mana acceleration... Moxy Dla wygody, zapamiętajcie nazwy Mox Jet =>Czarny Mox Pearl =>Biały Mox Sapphire =>Niebieski Mox Ruby =>Czerwony Mox Emerald =>Zielony Wszyscy wiecie co to moxy, ale dlaczego tak trudno je dostać za mniej niż 100$ sztuka? Moxy to więcej niż basic landy właśnie dlatego, że łamią fundamentalną zasadę: tylko jeden ląd na turę Właśnie przez to, wyrzucenie 5 moxów z ręki, a zaraz po tym Balance czy Timetwister to prawie oszustwo... nawet na standardy Type I Zrzucać moxy od razu, czy czekać to bardzo subtelna decyzja. Jeśli możesz coś zagrać zaraz po tym, to jak najbardziej. A co jeśli nie masz czego zagrać, a nie chcesz mulliganować? Jeśli zagrasz, małpeczka (Gorilla Shaman - spc) i Powder Keg popsują Ci dzień, jednak jeśli nie zagrasz...Hymn w łeb... nie ma w tym twardych reguł, przy braku informacji czym gra przeciwnik, możęsz równie dobrze je zrzucić, chociazby dla tych potencjalnych Balance,Mind Twist czy Timetwister które możesz topdecknąć... jednak może lepiej zostawić je na Library of Alexandria? Sol Ring 1 Artifact Beta uncommon Tap: Add two colorless mana to your mana pool. (Restricted January 1994) Ewidentnie najsolidniejsze źródło mana zaraz po moxach, tak więc pasuje do każdego decku który może wykożystać bezkolorową mana. Czyli niekoniecznie Suicide Black gdzie większość ma czarny koszt. Nie bójcie się tapować tego dla spella z jednym bezkolorowym w cc, 1 Life nie ma większego znaczenia... chyba że jest to twój ostatni. 2)DREAM TEAM: Lądy wielokolorowe Samymi dualami daleko nie zajedziesz, jeśli myślisz o 5-kolorowej mana base. Niezbędne są lądy pięciokolorowe dla stablizacji. Ponieważ wszystkie mają okrropne drawbacki, nie należy z nimi przesadzić. City of Brass Land Arabian Nights rare Whenever City of Brass becomes tapped, it deals 1 damage to you. Tap: Add one mana of any color to your mana pool. Miasteczko, pierwszy i do dziś najbardziej godny zaufania ląd 5-kolorowy Wszelkie efekty opóźniające mana development (czyli comes into play tapped, returns to owner's hand, doesn't untap during your next turn's upkeep itp.)w porównaniu z 1 damage za użycie sprawiają że to właśnie City of Grass wygrywa.. Ale uwaga na land destruction i sligh, pamiętaj też że masz Zuran Orb na przeciągające się gry! Uwagi: Dostajesz po dupsku do City of Brass niezależnie w jaki sposób zostało zatapowane, tak więc możesz wygrać mirrora za pomocą Ice, ale z drugiej strony mozesz udusić wszelkich użytkownikow Rishadan Port Obrażenia są triggerem który idzie na stos, gdzie możesz na niego odpowiedzieć, np. Zuran Orbem. Porównaj to z Painlandami, gdzie na obrażenia nie możesz odpowiadać w ten sposób. Undiscovered Paradise Land Visions rare Tap: Add one mana of any color to your mana pool. During the next untap step of Undiscovered Paradise's controller, as that player untaps his or her permanents, he or she returns Undiscovered Paradise to its owner's hand. Undiscovered paradise to drugi najlepszy 5-kolorowy land... chociaż określenie 'z drawbackiem, który jest najmniej do d***' jest precyzyjniejsze. Najbardziej oczywiste użycie to te decki które po prostu MUSZĄ mieć to piąte 'miasteczko', subtelniej jednak użyć tego na Red Elemental Blast przeciw Back to basics, albo jako paliwo dla Masticore... albo w aggro z Winter Orb Zauważ, zę mówie tu o 'piątym' City of Brass, dwa są dopuszczalne jeśli starasz się zrekompensowac brak 'biżuterii', ale pomyś o możliwości dwóch Undiscovered Paradise w ręce początkowej. 3)DREAM TEAM: duale A teraz gowna siła napędowa mana base w Type I Underground SeaVolcanic IslandTundraTropical Island BayouPlateauScrublandBadlandsTaigaSavannah Oczywiście, jesli mówimy o kontroli, interesuje nas tylko pięć pierwszych. Ponieważ wazne jest jak najszybsze wystawienie UU, większość decków kontrolnych interesują tylko niebieskie duale. Dobrze... mając to z głowy chyba nie sądzicie że będę wam truł JAK nleży tapować lądy??? Źle myślicie, grałem na Apprentice z początkującymi zbyt długo żeby zignorować temat. Jak pamiętacie, artykuł wcześniej oznaczyłem czarny jako drugi najważniejszy kolor, następnie równie ważne biały i czerwony. Tak więc ostanie tapujesz zawsze Underground Sea, ostatnie je poświęcasz i ostatnie zagrywasz (Wasteland, paiętacie?) To zmienia się po sideboardowaniu, wtedy biały i czerwony mogą stać się ważniejsze. Ponadto, sytuacja zmienia się gdy zostawiasz manę na, powiedzmy Swords to plowshares na ręku... jeszcze bardziej komplikuje się sprawa gdy zostawiasz manę na spelle które MOŻESZ zaraz dobrać Dla przykładu, na stole maszWasteland,Underground Sea,Volcanic Island i Tundra. Topdeckujesz Merchant Scroll i szukasz Ancestral Recall. Który z duali zostawiasz odtapnięty? To zależy od wielu rzeczy... może potrzebujesz Swords to Plowshares, może Gorilla Shaman, albo Vampiric Tutor, może żadnego z powyższych i odtapnięte zostawisz Wasteland. Uwagi do zasad: Underground Sea to nanbasic z TRZEMA typami: Underground Sea, Island i Swamp, tak więc jest podatny na Back to Basics (nonbasic), Lobotomy (Underground Sea), fetchlandy i Choke oraz Boil, ale nie wyciągniesz go za pomocą Land Tax. 4)DREAM TEAM: pozostałe No i na koniec, utility lands: Library of Alexandria Land Arabian Nights uncommon Tap: Add one colorless mana to your mana pool. Tap: Draw a card. Play this ability only if you have exactly seven cards in your hand. (Restricted in May 1994) Biblioteka, w pewnych kręgach znana jako 'biblioteka na stół, wygrywam!' ale ostatnio osłabiona wraz z ostatnim przyspieszeniem tempa gry, ale teraz, gdy Wasteland jest standarden w każdym decku, biblioteka już nie jest niekontrowalnym, niezniszczalnym zagrożeniem. Tak więc, należy używać tj potężnej karty z rozwagą i nie bać się zmniejszania kart na ręku poniżej 7 (Force of Will) gdy nadchodzi taka potrzeba. Kiedy aktywować bibliotekę, to subtelna sztuka. N ormalnie, aktywujesz w turze przeciwnika żeby uniknąć discardowania. W swojj turze aktywujesz, pod warunkiem ze masz ląd albo moxa na ręku. Jeśli masz siedem kart, dobierasz i aktywujesz w main phase i zrzucasz ląd (nietrudno zagrać ląd automatycznie i zapomnieć o bibliotece). JEśli masz pełną rękę i nie potrzebujesz mana z bibilioteki, najpierw dobieraj z biblioteki, a dopiero potem zagrywaj np. kontrę. Ostatecznie, nie bój się tapować biblioteki a potem discardować słabszych kart, nie tracisz cardadvantage w ten sposób. Kolejne klasyczne pytanie to, kiedy zagrywać bibiliotekę. Zwykle najpierw dąży się do uzyskania UU na stole, a potem dopiero kładzie bibliotekę, jednak jeśli masz taką sobie rękę, poczekaj aż tylko będziesz miał 7 kart, żeby użyć jej przynajmniej raz zanim zostanie popsuta Wastelandem. Nigdy nie zmuszaj się do biernego oczekiwania na 7 kart, chyba że naprawde nie masz czego zagrywać. Przeciwko discardowi, możesz równie dobrze zupełnie olać bibiliotekę, chyba że masz w ręce Timetwister. Tak czy inaczej żaden gracz Suicidem nie Sinkhole-nie biblioteki, gdy przeciwnik nie ma ręki. Bez Wastelandów, najprostszym sposobem na ogranie aktywnej biblioteki jest to samo, co później robiło się z Whispers of the muse w Draw - Go w 1998; po prostu zmuś go do reakcji. Przeciw Draw-Go tapowałeś lądy niezbędne do buybacka, przeciw bibliotece zmuszasz go do zejścia poniżej 7 kart. Możesz nawet zainicjować wojenke na Force of Wille, ale rób to inteligentnie. Strip Mine Land Antiquities uncommon/common Tap: Add 1 colorless mana to your mana pool. Tap, Sacrifice Strip Mine: Destroy target land. (Restricted January 1998.) Wasteland Land Tempest uncommon Tap: Add 1 colorless mana to your mana pool. Tap, Sacrifice Wasteland: Destroy target nonbasic land. Tu znów wszystko wydaje się proste, prawda? Wsadzasz 4-5 i psujesz biblioteki? Albo po prostu zostawisz odtapnięte, ot tak żeby doprowadzić do szału gracza z Akademią? Tylko tak się wydaję. Psucie utility landów, to tylko jedna z funkcji, druga i ważniejsza to spowalnianie przeciwnika. Gdy widzisz że przeciwnikowi zabrakło many (i.e. nie zrzucił lądu w tej turze, i w poprzedniej też) użyj Wastelandów żedy dalej go spowolnić. Nikgdy nie niedoceniaj różnicy między 3 a 4 lądami i 4 a 5. Dla maksymalnego efektu, skup się na głównym kolorze. NA przykład, przeciw 'The Deck' psuj City of Brass i Underground Sea (po saidzie, Volcanic Island). Opóźnianie glównych restrictów może pomóc bardziej niż sądzisz. Oczywiście nie baw się w to, jeśli sam masz problemy z mana. Również jeśli nie zdołasz zauważalnie napmieszać mu w mana base, lepiej zostaw Wasty na topdecknięte biblioteki, albo na te sytuacje gdy zostawia UU na kontrowanie (Jeśli będzie floatował, po prostu zadeklaruj atak). Oczywiście, na koniec zostawiaj Strip Mine, gdyż można nią psuć basiki. I nigdy nie poświęcaj Wastelanda w pierwszej turze, nie ma to sensu, bo nie wiesz jak rozwinie się gra. Pomijając to, Balance, Shaman i wystarczająco Wastelandów efektywnie może zostawić przeciwnika bez many na stole. To nie będzie twój plan numer I w The Decku, ale uda się więcej niż raz. (Wastelad, Wasteland, Yawgmoth's Will, Wasteland ze smętarza i Małpeczka na moxy MNIAM) Kolejna sprawa, to ile Wastelandów potrzebujesz. MAtt D'Avanzo uważa że 3, inni, tzn. Brian Weissman i ja, wolą komplet. Jeśli jest dużo mono w meta, można nawet wyżyć z dwoma. Uwaga: Możesz poświęcać Wastelandy dla samych siebie (np. żeby manipulować Balance, Back2Basic czy Land Tax najpierw deklarując cel, a potem płacąc koszt. Strip Mine i Mishra's Factory mają najdziwniejsze rarity w grze. Obie karty mają 3 wersje z alternatywnym artem, uncommony, i czwartą, common. Mishra's Factory Land Antiquities uncommon/common Tap: Add one colorless mana to your mana pool. Tap: Target Assembly-Worker gets +1/+1 until end of turn. 1: Until end of turn, Mishra's Factory becomes a 2/2 Assembly-Worker artifact creature. It's still a land Klasyczny lądostwór ma sporo zastosowań w pięciokolorówce: niekontrowalne, bezkolorowe źródło obrażeń. Nie zejdzie od sorcery (poza land destroyem) i Abyss. Może bezpiecznie pozbyć się many z Mana Sink no i blokuje maleństwa. Osobiście nie używam ich, gdyż znacznie przeciążają mana base, jednak w niektórych wersjach The Deck znajdziesz 2-3. Ale nawet wczesne blokowanie wymaga planowania. Jedna fabryka może napompować się do 3/3, jednak tylko gdy nie ma summoning sickness. Tak więc, pomyśl czy bardziej opłaca się zagrać fabrykę na samym początku, czy poczekać i zagrać parę spelli. Pamiętaj, że nie opłaca się nadwyrężać mana base i tracić fabryki bez powodu, więc nie szarżuj bez sensu. Gdy blokujesz stworka z 1-2T, czekaj z pompowaniem Workera do momentu aż obrażenia wejdą na stos. W ten sposób, nawet po Fire/Ice zdołasz zabić stwora. Oczywiście nie dotyczy Jackal Pup. Na koniec, sama fabryka jest wspaniała z punktu widzenia kolekcjonera; cztery różne artworki zimowy jest najcenniejszy. Powinny znów zrobć coś podobnego, zamiast stert debilnych gierek słownych (xxx is an elvish expression for xxx) we flavorze 5)CZYM ZASTĘPOWAĆ? Ponieważ wszystko powyższe jest najbardziej efektywne, i jest tego więcej niż potrzebujesz, najczęstsze błędy pochodzą z nierównego rozłożenia poszczególnych kolorów. Mana screw nie wynika z gorszych kart, lecz właśnie z rozłożenia kolorów. Lotus+ 5 moxów + biblioteka to już 7 slotów, więc łatwo tu o bląd, a jeśli ograniczasz mana source o 1-2, o błąd jeszcze łatwiej. W artykułach o deckbuildingu rzadko kiedy porusza się kwestie cięcia kosztów, poza tym nawet doświadczonym graczom brakuje czasem pojedynczych kart. Tak więc jesli próbujesz ograniczać koszty, musisz wiedzieć jak to robić! Mówię o tym wszystkim gdyż w czasach Invasion, na Beyond Doinia była cała seria postów na temat 'Czy duale z Invasion są rzeczywiście najlepszym zastępstwem' Wielu graczy chciałoby wiedzieć, ale wstydzi się zapytać, albo nie ma jak. Cóż cała filozofia nie jest zbyt skomplikowana: Ponieważ cała siła powyższych kart polega na ich przegieciu, musiałbyś zrekompensować sam fakt przegiecia. W wypadku mana sources lepiej skoncentruj się na stabilizacji mana base. 6)CZYM ZASTĘPOWAĆ: Artefakty Zbyt często widzialem ludzi którzy próbują zastąpić moxy czymś co _wygląda_ jak mox, ale moxem nie jest. Nie zastąpisz moxa, więc nie próbuj. Ludzie nie robia tego w T1,5, nie robią tego w Extended, więc po co to robić w Type I? Całość najlepiej skomentował John Ormerod: "Bez moxów to już i tak zupełnie inny deck. Tak więc musisz zacząć niemal od nowa." Mox Diamond 0 Artifact Stronghold rare As an additional cost to play Mox Diamond, discard a land card from your hand. Tap: Add one mana of any color to your mana pool. (Restricted October 1999) Lotus Petal 0 Artifact Tempest common Tap, Sacrifice Lotus Petal: Add one mana of any color to your mana pool. (Restricted October 1999) Rozumiem czemu te dwa artefakty przyciągają ludzi bez moxów. Gdy Stronghold został wydany ludzie spekulowali jak dobry będzie Mox Diamond. Jeden argument, przyspiesza aggro; Sligh mógłby zagrać Ball Lightning już w 1-2 turze; były też sugestie Hatreda na 16 landach ALE! Primo: Dobre decki nie psują swoich mana base Secundo: Card disadvantage karci mocniej niż błędy w mana base Sami wyciągnijcie wnioski. Te karty były w porządku w deckach, które mogły jakoś obronić się przed card disadvantage (np. Białe Wino z Land Tax albo Tithe Ale były przegięte w kombo, i właśnie dlatego zostaly wyrestrictowane. Tak czy inaczej nie nadają się do kontroli. Mana Vault 1 Artifact Beta rare Mana Vault doesn't untap during your untap step. At the beginning of your upkeep, you may pay 4. If you do, untap Mana Vault. At the beginning of your draw step, if Mana Vault is tapped, it deals 1 damage to you. Tap: Add three colorless mana to your mana pool. (Restricted October 1999) Grim Monolith 2 Artifact Urza's Legacy rare Grim Monolith doesn't untap during your untap step. Tap: Add three colorless mana to your mana pool. 4: Untap Grim Monolith. (Restricted October 1999) Nawet z Fact or Fiction te dwie karty są zbyt nieprzewidywalne w kontroli. Fakt, że Vault można odtapować wyłącznie w swojej turze wcale nie pomaga. Szkoda, że wszystkie te karty zostały zarestrictowane żeby ukrócić przegięte komba; w czasach College'u lubiliśmy zagrania w stylu Vault i Erhnam Djinn, albo Scaled Wurm... 3)CZYM ZASTĘPOWAĆ: Multilandy Kusząco wygląda wypełnienie braków w moxach za pomocą multilandów. Teoretycznie pomaga to utrzymać mana base w kupie, jednak okropne drawbacki w rezultacie szkodzą jeszcze bardziej. Reflecting Pool Land Weatherlight rare Tap: Add to your mana pool one mana of any type that a land you control could produce. Gemstone Mine Land Weatherlight uncommon Gemstone Mine comes into play with three mining counters on it. Tap, Remove a mining counter from Gemstone Mine: Add one mana of any color to your mana pool. If there are no mining counters on Gemstone Mine, sacrifice it. Jeszcze raz: dlacego Undiscovered paradise jest drugim najlepszym multilandem? Odpowiedź: Bo drawback jest do d***, ale wszystko inne jest jeszcze gorsze. Pool i Mine to najlepsze z tych 'wszystkich inych' jednak automatycznie zakładam że gram z nowicjuszem, gdy widzę to w kontroli. Szadzawka nie da Ci odpowiedniego mana właśnie wtedy gdy potrzebujesz, co więcej daje tylko ten kolor, który masz już na stole, a przecież specjalnie ograniczasz podwójny kolor w cc. Ponadto wielokrotnie już psułem Wastelandami wszystkie lądy po jednej stronie stołu, zostawiają same Poole. Kopalnie, z drugiej strony dają mana zawsze, jednak wykożystuja je szybkie decki, które zabją zanim zaczną mieć problemy z naruszoną mana base (w T1 to zwykle kombo, nie kontrola) Tarnished Citadel Land Odyssey rare Tap: Add one colorless mana to your mana pool. Tap: Add one mana of any color to your mana pool. Tarnished Citadel deals 3 damage to you. Jak wyżej, podobnie jak Gemstone Mine Dromar's Cavern Land Planeshift uncommon Dromar's Cavern is a Lair in addition to its land type. When Dromar's Cavern comes into play, sacrifice it unless you return a non-Lair land you control to its owner's hand. Tap: Add W, U, or B to your mana pool. Starsi gracze mogą kojazyć z Nicol Bolasem; pozostałe godne uwagi to: Blue/Black/White = Dromar's Cavern Blue/Black/Red = Crosis's Catacombs Blue/White/Green = Treva's Ruins Leża są najprawdopodobniej najstabilniejszymi lądami zastępczymi. Drawback jest wprawdzie okropny, jednak łatwiej mieć w decku 2 leża niż 2 Undiscovered paradise. Sam jednak nie używałbym więcej niż 2-3. Łatwiej używa się ich w towarzyskich multiplayach bez sideboardów, gdyż żaden Lair nie dostarcza obu kolorów pomocniczych. Resztę można sobie odpuścić, a jak złapie kogoś z Lotus Vale to pożałuje 4)CZYM ZASTĘPOWAĆ: Duale Najwięcej slotów do zrekompensowania wnoszą duale. Po prawdzie wyboru zbyt wielkiego nie ma... Underground River Land Ice Age rare Tap: Add one colorless mana to your mana pool. Tap: Add U or B to your mana pool. Underground River deals 1 damage to you. i cała reszta, czyli tzw. 'painlandy' To najlepszy wybór jako zastępstwo duali z tego samego powodu co City of Brass. Jednak nie myślcie, że możesz tak zastąpić wszystkie sloty z dualami. Już nawet 3-4 w decku z 4 City of Brass naprawdę boli, a aggro nie wybacza... Pamiętaj żę bezpośrednia konwersja mana base z Typu II nie wystarczy, tu potrzeba troche więcej inwencji... Chirurgia plastyczna możę poprawić Ci nos, ale Brada Pitta z Ciebie nie zrobi.. tak więc możesz co najwyżej załatać kilka dziur, ale malutkie polowanko za Sol Ringiem oraz paroma reprintami City of Brass jest nieodzowne. Salt Marsh Land Invasion uncommon Salt Marsh comes into play tapped. Tap: Add U or B to your mana pool. Bad River Land Mirage uncommon Bad River comes into play tapped. Tap, Sacrifice Bad River: Search your library for an island or swamp card and put it into play. Then shuffle your library. Rootwater Depths Land Tempest uncommon Add one colorless mana to your mana pool. Tap: Add U or B to your mana pool. Rootwater Depths doesn't untap during its controller's next untap step. To zastępstwo to przykład jak niepotrzebnie nadwyrężyć mana base. Stałe zagrywanie kart pozwala zminimalizować obrażenia z painlandów, ale nie można zrekompensować utraty szybkości. Przecież wywalając artefakty już i tak dajesz przeciwnikowo dodatkowy czas, chcesz dać mu fory jeszcze bardziej? Chcę to podkreślić jeszcze raz, gdyż większość graczy Type I bez senu wykosztowuje się na karty popularne - i drogie, zaraz po wydaniu- w T2, ale bezużyteczne w T1 [Artykuł pochodzi sprzed wydania nowych Fetchlandów; ponieważ z dualami współpracują one wyśmienicie, no i nie mają takiego drawbacka jak te z Mirage, przeciwwskazań brak w T1. - Spc] 5)CZYM ZASTĘPOWAĆ: Reszta Na koniec, utility landy mają być z defnicji przegięte, a półproduktami tego się nadrobić nie da Wszystko poza wymienionym poniżej nie przyda się nawet przy bardzo minimalistycznym podejściu Maze of Ith Land The Dark uncommon Tap: Untap target attacking creature. Prevent all combat damage that would be dealt to and dealt by that creature this turn. (Restricted from October 1994 to April 1999.) Desert Land Arabian Nights common Tap: Add one colorless mana to your mana pool. Tap: Desert deals 1 damage to target attacking creature. Play this ability only during the end of combat step. Nie zrozumcie mnie źle, mile wspominam czasy labiryntu, jednak to tylko opóźnia nieuniknione, nie zabija stwora, nie produkuje many. Nie chcesz opóźniać, chcesz jak najszybciej dojechać do 4 mana i zrzucić Abyss. Labirynt działa lepiej w deckach z masowym removalem jak Earthquake czy Nevinyrral's Disk Pustynia również jest słodka, ale jako bezkolorowy ląd przeciwko maleństwom, Mishra's Factory jest nadal lepsze. Podobnie jak Quicksand, który pojawia się w innych decklistach. Soldevi Excavations Land Alliances rare If Soldevi Excavations would come into play, sacrifice an untapped island instead. If you do, put Soldevi Excavations into play. If you don't, put it into its owner's graveyard. Tap: Add U and one colorless mana to your mana pool. 1, Tap: Look at the top card of your library. You may put that card on the bottom of your library. To jeden z lepszych sposobów na zastąpienie Biblioteki. Tu również, skoncentruj się na stabilnym mana base, i niech spelle odwalają brudną robotę. Jedynym powodem aby uzywać powyższych kart to właśnie dobra zabawa, z pełną świadomością ich wszystkich wad. 'The Deck' gra się świetnie nie tylko dlatego ż jest silny, ale dlatego że masz dostęp do wielu różnych 'zabawek' I brak tej siły nie powinien od razu psuć całej zabawy. Nie jesteś przecież Michaelem Jordanem [a kto to? -spc :->] ale chyba grasz w kosza z przyjemnością; a nawet on sam dobrze się bawi bez Pippena, Rodmana i reszty, Więc dlaczego i Ty ne miałbyś?? ------------EOA------------- Nie zapomnijcie podziękować Oscarowi, rakso@starcitygames.com No, kolejny artykuł za nami, mimo iż kręci się głównie wokół Type I i 'The Decka', jak już zasygnalizowałem wcześniej, to powinniście znaleźć go przydatnym. Z góry sorry za literówki, składnie itp, ale korekta mi ostatnio strajkuje... KOMINK SÓN: Bezmózgowcy vs. BSB, czyli jak nie dać się zastraszyć niebieskiej kontroli. saamed - Cz lip 17, 2003 10:03 pm " />hmmm, wdac, ze neiktorzy pracuja ;) 5 i oby tak dalej ;P donarturo - Cz lip 17, 2003 10:15 pm " />Sporo tego, ale jakos przez to przebrnalem i warto bylo, swietny artykul. Ze tez Ci sie chcialo to tlunmaczyc, podziwiam Respect W pelni zasluzone 6 nerf - Cz lip 17, 2003 10:25 pm " />Wystawiajcie jednoczesnie oceny za artykul - dla tworcy i za tlumaczenie - dla spectre saamed - Cz lip 17, 2003 11:20 pm " />e tam, za tlumaczenie sie wiecej nalezy :) daszek - Cz lip 17, 2003 11:56 pm " />ten artykuł jest przegięty pewnie dlatego, że i o przegiętych kartach opowiada... co do tłumaczenia to b. dobre, ale oryginału nie czytałem, więc nie mam pewności ogólnie: 6 rzepa - Pt lip 18, 2003 12:59 pm " />6 za to ze nikonu nie chcailaoby sie tego zroibic albo by nie potrafil czekamy na wiecej Nomar - Pt lip 18, 2003 1:15 pm " />fajny artykuł - strasznie długi troche krucej pisz 6- daszek - Pt lip 18, 2003 1:29 pm " />nie! nie pisz krócej! tej jest w sam raz (może trochę za krótki ) np. mana curve był krótkawy, a ten jest ok Wilgeforc - Pt lip 18, 2003 4:00 pm " />Ekstra artykuł, do tłumaczenia nie mam żadnych zastrzeżeń, o niebo lepsze niż próby podejmowane przez innych użytkowników . Kozi - Pt lip 18, 2003 6:16 pm " />Swietny art, swietne tlumaczenie. Chyle czola za wlozona prace. Respect . POSEL - N lip 20, 2003 2:50 pm " />artykul miodzio... tylko tak dalej, -6- spectre - Pn lip 28, 2003 6:01 pm " />Nie zapomnijcie grzecznie podziękować filipińczykowi na rakso@starcitygames.com |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
||||||