ďťż
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
[Artykuł] Karty, które nas karcą!
stw - So sie 26, 2006 5:17 pm " />Artykuł ten opisuje karty, które można spotkać w deckach w legacy. Celem artykułu jest zapoznanie początkujących graczy z możliwościami jakie dają oraz z tym gdzie można ją spotkać. Grasz Goblinami i nie wiesz co przeciwnik może na ciebie wsideować. Nic prostszego, przeczytaj poniższy tekst, a dowiesz się co oponent dla ciebie szykuje. W większości przypadków brałem decki, które aktywnie występują w meta i pomijałem decki, które są spotykane marginalnie. W miarę czasu będę dodawał nowe karty oraz postaram się dodać nowe decki do już istniejących opisów kart. A teraz zapraszam do czytania tego co jest na razie. BIAŁE Armageddon - Świetna sideboardowa karta, która występuje w sb praktycznie każdego naporu z białym. Niektóre grają nią nawet w maine. Armageddon jest świetną odpowiedzią na wszelkie decki kontrolne, szczególnie na Riftera. Kontrolki potrzebują dużo many, a resolv takiego Armageddona może oznaczać good game dla prowadzącego kontrolę. Wszelkie WW, Angel Stompy, WRG ZOO czy WR Gobliny nie pogardzą takim atucikiem w sideboradzie. Armagedodon spotykany jest również w sideboardach UGW Tresholdów. Disenchant - karta sideboardowa, choć można ją spotkać w mainie takich decków jak Angel Stompy czy Landstill. Rozwiązuje problemy wielu niewygodnych kart. Występuje w sb WR Goblinów, bo można się nią pozbyć Chilla, Circle of Protection: Red, Engineered Plague oraz Sphere of Law. Jest też świetną kartą na Riftera gdyż wyłącza mu kluczowe karty Lightning Rifta, Humility oraz Moata. Do tego pozbywa się problemu kart, które są kluczowe w danymk decku albo strasznie nam przeszkadzają: Energy Flux, Solitary Confintment, Seismic Assault, Survival of the Fittest, Nevinyrral's Disk, Crucible of Worlds, Pithing Needle, Sword of Fire and Ice, Umezawa's Jitte, Aether Vial. Widząc jak wiele jest celów pod Disenchanta nie ma się czemu dziwić, że ludzie grają nim w maine. Rule Of Law - Karta o działaniu identycznym jak Arcane Laboratory. Siedowana także na Solidarity i Iggy Pop. Spotyka się ją w sideboardach Landstilli, UW Fishów, UGw Tresholdów oraz wszelkich odmian WW i Angel Stompów. Swords to Plowshares - Karta ta występuje w mainach wielu decków poczynająć od naporów takich jaki RW Vial Goblins czy Angel Stompy, idąc przez agro-controlę jakimi są UGW Threshold oraz Pikula Deadguy, a kończąc na typowych deckach kontrolny Landstillu oraz Rifterze. Miecz w każdym z tych decków pełni trochę inną rolę. W naporach i agro-kontrolach jest praktycznie jedyną odpowiedzią na duże świnie pokroju Exalted Angel, Mystic Enforcer, Fledgling Dragon czy Eternal Dragon, z innymi kolesiami te deki moga sobie poradzić za pomocą takich kart jak Mogg Fanatic, Gempalm Incinerator, Sword of Fire and Ice, oraz Umezawa's jitte. W kontrolach służy do kasowania ze stołu wszystkich niewygodnych kritów i daje czas tym deckom do momentu aż całkowicie skontrolują stół. Tivadar's Crusade - karta z cyklu: skarćmy gobliny po raz kolejny. Tivadar's Crusade to jednostronny Wrath of God. Widywany w sideboardach WW, Angel Stompów oraz UGW Tresholdów. CZARNE Engineered Plague - To jest to czego Gobliny nie lubią. Karta grana w sb wszystkich decków z czarnym, a to za sprawą dominacji Goblinów w tym formacie. Jeśli grasz Goblinami to spodziwaj się tej kart w meczu z Pikula Deadguy i wcale nie zdziw się jak ta karcioszka będzie w main decku. Do tegu jest obowiąkową pozycją w sb Affiniti. Ty mnie Pulverize, a ja cię plagą. Wszelkie Sujki i Iggy pop również nie pogardza takim rarytasem karcącym Gobliny. Massacre - Jak pozbyć się ze stołu kilku białych kolesi? Nic prostszego, wystarczy rzucić Massacre i to bez płacenia many! Karta grająca w sideboardzie Iggy Pop. Można ją także spotkać w Mono B Sujce, ale bardzo rzadko. Nie dość, że niesamowicie karci wszelkie WW i Angel Stompy i UW Fishe, to można ją z powodzeniem sideować na Gobliny, Pikula Deadguy czy inne napory opierające się na małych kolesiach. Perish - Kolejna kart z serii, skasuj przeciwnikowi wszystkie krity. Spotykana jest w sideboardach czarnych decków mających problemy z Survivalem. Pikula Deadguy, Mono B Suicide oraz BR Suicide nie pogardzi tą kartą. Jest także świetną kartą na UGx Tresholdy. Po prostu ściąga nietargetowalne Nimble Mongoose. Phyrexian Negator - Gdyby w Legacy nie grało dużo czerwonych decków to Negator byłby przegiętym kritem 5/5 za trzy many, a tak jest tylko dosyć dobrym kutaczem. Kiedyś grał w main deckach wszelkich Sujek, a teraz można go praktycznie spotkać tylko w sb. Phyrexian Negator jest świetną kartą na wszelkie kombodecki (Iggy Pop oraz Solidarity), bo szybko zabija. Wchodzi w pierwszej z Dark Rituala i w ciągu 4 tur zabija. Do tego ma poparcie Duressów oraz Hymn to Tourachów. Planar Void - Karta o podobnym działaniu jak Tormod's Crypt. Ma swoje wady i zalety. Nie da się jej na przykład zablokować Pithinge Needleem, ale żeby coś robić to musi być w stole. Nie działa z zaskoczenia jak krtypta, tzn wstawie i usunę ci cały grób, ale z drugiej strony działa cały czas, a nie jednorazowo jak krypta. Planar Void jest kartą działającą na obu graczy więc decki grające grobem nie mogą sobie pozwolić na granie tą kartą. Można ją spotkać we wszelkich Pikulach i Sujkach. sideowana jest na Iggy Pop, Tresholdy, Survivale i wszystkie inne randomowe decki korzystające z grobu. Po wyjściu Ravnicy Planar Void jest stosowany zamiennie z Leyline of the Void. CZERWONE Blood Moon - Kolejna karta mająca na celu karcić wszystkie wielokolorowe decki. Grana jak praktycznie w Brunah i Slighach, czasami można ją zobaczyć w sb Goblinów. Karci większoć kontroli na Loamie i Landstille. Można ją wsideować na każdy deck z dużą ilością nonbasiców. Flaring Pain - Jak poradzić sobie z Solitary Confintment, albo Circle of Protection: Red. Nic prostszego, wystarczy zakazać preventowania dmg w tej turze i zabić przeciwnika. Flaring Paina można spotkać w sb Gobinów, Burnów, Slighów oraz Affiniti. Lightning Bolt - Chyba najczęściej grana karta w tym formacie. Świetny removal oraz we wszelkich burnach i slighach świetny damage. 3 damage z 1 many! Grają nim wszystkie mono czerwone decki - Gobliny, Slighy oraz Burny. Ponadto jest grany w UGR Tresholdzie, UR Fishach, BR Suicidach RGW Zoo. Spotyka się ją także w Survivalach z czerwonym oraz Rifterach. Nie ma się czemu dziwić, że ta karta gra w tak wielu deckach, w końcu taki efekt za 1 czerwoną jest wielce pożadany. Price of Progress - Bardzo solidny damage za 2 many na instancie. Korzystają z niego wszelkei Burny i Slighy. Zazwyczaj znajduje się na sb, ale w main decku także można go spotkać. Nie lubią go wszelkiego rodzaju kontrole na Loamie i UGx Tresholdy. Nie przepada za nim także Landstill. Price of Progress jest często spotykany w sb Goblinów. Ogólnie możemy spodziwać się go w każdym decku z czerwonym, bo nawet jeśli posiada nonbasici to i tak dostanie mniej na twarz niż my. Karta bardzo dobra również na Afiniti i Survivale (szczególnie te 3 i więcej kolorowe). Pyroblast - Czym innym walczyć z kontrami przeciwnika jak nie Pyroblastem. Świetna karta na wszelkei decki z niebieskim. Niesamowicie karci Solidarity, Sea Stompy i Tresholdy. Jest również bardzo dobra na wszelkie niebieskie kontrolę, czy to Landstill czy No-Stick. nie dość, że możemy skontrować niebieski spell to możemy zniszczyć niebieski permanent np. Chill. Karta grywana w sb wszelkich odmian Goblinów, SLighów i Burnów, a także UGR Tresholdów, Survivali z czerwonym kolorem, UR Fishy, BR Suicidów, Rifterów. Można ją spotkać w sb affiniti. Ogólnie jak coś ma czerwony kolor to spodziewajmy się Pyroblasta. Pyroclasm - Karta, która gra w sideboardach jak i równierz main deckach. Jest grana z powodu dominacji goblinów w meta, ale na inne napory też nie jest najgorszą odpowedzią. Grają nią Riftery, UGR Tresholdy oraz praktycznie wszystkie Burny. Pyrostatic Pillar - Kolejna karta sideboardowa stworzona praktycznie przeciwko jednemu deckowi. W solidarity prawie nie gra się na Hydroblasty i Blue Elemental Blasty więc jeśli przeciwnik nie skontruję Pillara Force of Will, to będzie musiał złużyć Cunning Wisha po Chain of Vapor, albo Echoing Trutha żeby móc się spokojnie skombić. Pillar jest wykożystywany w sideboardach wszelkich burnów i Slighów oraz w Goblinach. Można go spotka w sb wszystkich Agroo Loamów z czerwonym. Red Elemental Blast - Sideboardowa karta praktycznie wszystkich decków, które kożystają z czerwnego koloru. Red Elemental blast ma podobne działanie jak opisany powyżej Pyroblast. Sirocco - Karta w stylu skarćmy Solidarity. Karta nie często widywana w sideboardach. Grają nią praktycznie tylko Burny. NIEBIESKIE Arcane Laboratory - Kolejna karta używana praktycznie przeciwko combodeckom. Sideowana zwykle na Solidarity oraz Iggy Pop, nie najgorsza równierz na Enchantreskę. Spotykana w sideboardach Landstilli, Ux Fishów oraz UG Madnessów. Back to Basics - Karta nie często występuje w sideboardach. Spotkać ją można w mainie w MUCu oraz w sideboardzie Sea Stompów. Back to Basics jest dobry na wszelkeigo rodzaju UGx Tresholdy, Land-Go, sprawdza się także na RGW Zoo, Landstilla oraz wszystkie inne wielokolorowe decki. Blue Elemental Blast - Sideboardowa karta niebieskich decków, która ma takie same działanie co opisany niżej Hydroblast. Chill - Każdy kontroler czerwonego decku nieźle się wkurza jak widzi to ustrojstwo na stole. Chyba jedna z najbardziej nielubianych kart przeciw danemu kolorowi, no może poza Gloomem. Gobliny jeszcze są w stanie obejśc z powodzeniem Chilla, ale Slighom i Burnom ta kata spawia niezwykłe problemy. Nie ma to jak rzucanie burnu za 3 lub 5 many. Najczęściej spotykana jest w sideboardach Landstilli, gdyż ten deck jest bardzo powolny. Napory i Agro-Controle wolą postawić na Hydroblasty i Blue Elemental Blasty niż bawić się Chillami. Ale jak to bywa wyjątek potwierdza regułę więc grając z takim Tresholdem możemy się spodziewać Chilla. Disrupt - Karta grana praktycznie tylko w sb Solidarity. Można ją spotkać jeszcze w UGx Thresholdach. Świetna karta na wszelkiego rodzaju Slighy i Burn. Jest również bardzo dobra na Solidarity i całkiem niezła na tresholda. W mirrorze Tresholdów skontrowanie Brainstorma i dobranie karty jest bardzo dobrym dealem. W krytycznych momentach Disrupt może być kantripem, co prawda nie tak dobrym jak Brainstorm czy Sreum Visions ale zawsze ten draw zrobi. Wszystkie decki opierające się na spaleni z ręki strasznie nie lubią tej karty gdyż zazwyczaj dysponują małym zasobem many i granie naokoło disrupta jest dosyć uciążliwe. Solidarity również nie lubi tej karty, bo w pierwszych turach musi zużywać całą manę aby rzucać Brainstormy, Opty, Impulsey, które pozwalają dobrać elementy komba. Solidarity również korzysta z tej karty, by polepszyć sobie matchup z wszelkimi Sujkami i Pikulami, czyli kontrujmy jego Hymn to Tourach, Duressy i Sinkhole. Hydroblast - Karta sideboardowa praktycznie wszytskich niebeskich decków. Jest świetnym removalem, kontrą na gobliny, ale także świetną kontrą na wszelkie slighy i burny. Sprawdza się także na WGR Zoo. Grają nią Tresholdy, Solidarity, Landstille, no jednym słowem wszystko co ma niebieski. Hydroblast działa w niektórych przypadkach jak Disenchant pozbywajając się niewygodnych enchantmentów Blood Moon, Scald, Pyrostatic Pillar. ZIELONE Gaea's Blessing - Karta z bardzo dużym potencjałem. Grają nią decki, które mają bardzo słaby matchup z Solidarity. Nie którzy moga stwierdzić, że to słaby pomysł, ale jak nie ma czegoś innego do sideboardu, a w meta są Solidarity to jakoś trzeba się bronić. Ostatnimi czasy bardzo często widzi się ją w Iggy Popie. Pozatym zdarza się, że grają nią w sb decki, które nie mają koloru zielonego np. Gobliny. Prowadzący Life Deck, który wygrał legacy Championship w Niemczech też korzystał z tej karty. Haill Storm - Bardzo ciekawa zielona karta. Masowy destroy w zielonym kolorze. Sideowana głównie na Gobliny, WW i inne napory. Można ją spotkać w niewielu deckach w sb. Jest grywa w Madnessie. MULTICOLORY Meddling Mage - Chodzącace zakłucenie łączności. Raz, że koleś 2/2 za jedyne 2 many to jeszcze wyłącza kluczową kartę przeciwnikowi. Widywany jest w maine UW Fishów oraz UGw Tresholdów. Maga można spotkac w sideboardzie Landstilli oraz Chantowników. Mydlany Mag sideowany jest głównie na Combodecki: Solidarity, Sneak Attack, Iggy Pop, Aluren, gdyż po pierwsze wymusza wpierw znalezienie removalu, bouncu, żeby pozwolić się skombić, a po drugie wywiera presję, bo co turę jedzie za 2. LĄDY Wasteland - Karta, która znajduje się w mainie 75% decków w tym formacie. Grana jest zarówno w kontrolach jaki i naporach. Jest kartą przydatną praktycznie na każdy matchup. Wasteland masakruje mana base wszystkich dwu i więcej kolorowych decków oraz niszczy landy, które cokolwiek robią lub nas blokują. Takie landy to Maze of Ith, które świetnie stopuje napory, a także finiszerów w deckach kontrolnych, The Tabernacle at Pendrell Vale - land kasujący wszelkei napory, a szczególnie dobrze Gobliny. Wszelkiego rodzaju man landy Faerie Conclave oraz Mishra's Factory, a także Volrath's Stronghold, który może nieźle napsuć krwi. Do tego częśc decków zakłada locka w postaci Crucible of Worlds, lub Life form the Loam i Wasteland. ARTEFAKTY Chalice Of The Void - Zyskuje ostatnio coraz większą popularność ze względu na swoją uniwersalnośc. Jest dobra na Combodecki oraz Slighy/Burny. Chalice Of The Void jest nierozłaczną częścią maina albo sideboardu takich decków jak Tidal Wave, 5/3 Aggro, Sea Stompy oraz Stax. Sptkac ją można też w Sujkach i Pukulach. Karta jest sideowana głównie na Solidarity, wyłącza mu wiele kluczowych kart, bez których skombienie się jest niemożliwe. Dwie czaliski rzucone za 1 i 2 konczą grę z Solidarity, gdyż odcinają go od Echoin Trutha oraz [mtg]Chain Of vapor[mtg], a przedewszystkim od Brain Freeze oraz [mtg]Hide Tide[mtg]. Kolejnym deckiem na który sideuje się Void jest UGx treshold. Chailska zagrana za 1 wyłącza mu praktycznie pół decku: Brainstorm, Lightning Bolt, Serum Visions, Nimble Mongoose, {mtg]Mental Note[/mtg], Sword to Plowshares, Pithing Needle. Chalice of the Void rzucona za 1 jest te dobra na wszystkie slighy i burny. Wyłącza jeszcze wiećej kart niż na Tresholda. Lightning Bolt, Chain Lightning, Jackal Pup, Grim Lavamancer, Mogg Fanatic, Lava Spike, Cursed Scroll. Do tego Chaliskę można spokojnie wsideować na decki, które moją dużo kluczowych spelli o tym samym koszcie. Pithing Needle - Koleja karta sideboardowa (czasami rónież mainowa), grająca w wielu deckach. Jest o tyle dobra, że może wyłączyć przeciwnikowi wiele kluczowych kart. UGW Threshold oraz UGR Threshold stosuje ją w mainie, zeby wyłączyć przeciwnikowi Wastelandy. jest świetną odpowiedzią na wszelkiego rodzaju Survivale gdyż wyłącza kartę na której te decki się opierają. Karta karcąca równierz Gobliny i Fishe, bo możemy wyłączyć im Aether Vial. Do tego ma wiele innych zastosowań. Wyłącza Fecze, Man Landy, Mass Removal w stylu powder Keg oraz Nevinyrral's Disk. Zatrzymuje abilitki wielu kreatur np. Gempalm Incinerator, Goblin Sharpshooter, Siege-Gang Commander, Nantuko Shade, Withered Wretch, Mother of Runes, Sakura-Tribe Elder, Ravenous Baloth, Quirion Ranger, Atog, Arcbound Ravager, Eternal Dragon oraz wyłącza niewygodne artefkty Tormod's Crypt, Sword of Fire and Ice, Umezawa's Jitte. Tormod's Crypt - Karta sideboardowa wielu decków. Sideuje się ja na wszystko co używa gobu. Wszelkie Survivale (nie ma to jak wyłączyć Squee, Angera i Genezę), wszystkie Loam Decki (wyłączamy Loama i Cycling Landy, a także bardzo dobrze zmiejszamy terravorę). Do tego jest bardzo dobra na wszelkie UGx Thresholdy. Nie ma to jak zabijać 1/1 Nimble Mongoose oraz Werebear. Do tego jest bardzo dobrą kartą na kombocedk Iggy Pop, który musi ją albo zaigłować albo wrócić na rękę zanim zacznie się kombić. Umezawa's Jitte - Karta dobra na wszystko. Gra w mainach wielu decków, występuje równierz w sideboardach. Spotkać ją można w Goblinach, WW, Angel Stompach, Pikule, Madnessie oraz Mono B Sujce. Często jest grana w sb Life'a, czasami w UGx Tresholdach. EDIT 26.08: Dodałem karty: Chill, Gea's Blessing, Pyrostatic Pillar. EDIT 28.08: Dodałem karty: Blood Moon, Phyrexian Negator, Planar Void, Price of Progres, Sirocco. EDIT 10.09: Dodałem karty: Arcane Laboratory, Chalice Of The Void, Meddling Mage, Rule Of Law EDIT 11.09: Dodałem karty: Back to Basics, Haill Storm, Tivadar's Crusade, Umezawa's Jitte Lord Kaczor - So sie 26, 2006 6:14 pm " /> ">Cytat: Sakura-Tribe Elder, (...), Quirion Ranger Widziałeś kiedyś w legacy igłę skierowaną przeciwko tym kartom ? Chyba nie wiesz co robi Quirion Ranger!! To jest koleś, który za jedną manę ma przerąbaną abilitkę! Co do Sakury to się zgodzę, chyba że przeciwnik ma screw. QweR - So sie 26, 2006 6:36 pm " /> ">Chyba nie wiesz co robi Quirion Ranger!! To jest koleś, który za jedną manę ma przerąbaną abilitkę! i ta abilitka sluzy do ratowania landow przed wastami/nabijania mana. Czytaj: jest praktycznie useless w lategame, i wymiana needle na rangera jest bardzo dobra, a w dowolnym innym fragmencie gry conajmniej znosna. ">Co do Sakury to się zgodzę, chyba że przeciwnik ma screw to teraz powiedz mi - jak wrzucisz needle na sakure kiedy opp ma screw? Danarim - So sie 26, 2006 7:10 pm " />Hm, jeśli napisałem coś niestosownego (a widzę że jednak zastosowano się do części moich drobnych sugestii), z chęcią przeczytałbym w swojej skrzynce jakiekolwiek chociaż pouczenie. Kto to zrobił? Dlaczego? Jaką część jakiego regulaminu złamałem? Jestem zobowiązany przestrzegać nawet najbardziej absurdalnych zasad, ale jeśli nie są *jawne*, to jest to najbardziej delikatnie ujmując donikąd prowadzące. Mam nadzieję że dostanę jakieś wyjaśnienia, w przeciwnym wypadku to jest po prostu obrzydliwe. Poszło na PM - stw ">Chyba nie wiesz co robi Quirion Ranger!! To jest koleś, który za jedną manę ma przerąbaną abilitkę! Wiem co robi Quirion Ranger i w jakim decku. Dlatego jeśli go zobaczę, nazwę Survival of the Fittest, ewentualnie w zależności od sytuacji i decku opponenta Goblin Welder, Genesis, Tradewind Rider lub Reccuring Nightmare. stw - So sie 26, 2006 8:16 pm " /> ">Dlatego jeśli go zobaczę, nazwę ... Genesis... . Na mój gust to wyciąganie kreatur z grobu przez genezę to Triger? Więc jak chcesz to zablokować igłą? Danarim - So sie 26, 2006 8:49 pm " />Chodziło mi o lock ze spore frog, więc ściśle rzecz biorąc należy nazwać Spore Frog. stw - So sie 26, 2006 10:57 pm " />Ja nie widzę sensu w nazywaniu spre froga. Nie lepiej zablokowac mu Survivala, a potem wyczyścić grób kryptą. Chociaż zależy to od deku i podejścia. Najpierw nazywasz Survivala, a potem grając Slighem/Burnem nazywałbym Jabłko, a grają Gobami pewnie tego Spore Forga... Danarim - N sie 27, 2006 6:30 am " />Nie twierdzę inaczej. Survival ma pierwszeństwo, a potem w zależności od sytuacji inne karty które wymieniłem, takie jak Spore Frog w specyficznych matchupach. Ale z pewnością nie Quirion Ranger, ta karta nigdy przenigdy nie stanie się argumentem by stosować Pithing Needle. Lord Kaczor - N sie 27, 2006 10:02 am " /> ">Ale z pewnością nie Quirion Ranger, ta karta nigdy przenigdy nie stanie się argumentem by stosować Pithing Needle. Chyba że grasz ponzą... Ja gram i tylko ten kolo potrafi dać szanse Survivalowi na poradzenie sobie z brakiem landów. |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
||||||