ďťż
'Co każdy kontroller wiedzieć powinien, epopei częśc I'



spectre - Pt paź 03, 2003 11:25 pm
" />Tam- taa- daam
Wzięlem się do kupy(!) i już mam cos dla Was.
Oscar Tan i jego najukochańszy 'The Deck'.
Dla wszystkich, którzy nie mogą się oprzeć magii counterspella

Czas na mięska część pierwszą.
(komu się chce, może znaleźć oryginały na www.starcitygames.com.
komu się chce niech podziękuje Filipińczykowi na rakso@starcitygames.com)

BIBLIA GRACZA KONTROLNEGO, CZĘŚĆ I
Coś na zaostrzenie apetytu - Oscar Tan

'The Deck'

Chcielibyście dowiedzieć się czegoś o decku, którego opanowanie nawet Kaiowi Budde zająłby, jak sam przyznał, dobrą chwilkę?

Z taką nazwą mamy do czynienia z czymś albo bardzo dobrym albo bardzo mocno nadmuchanym balonikiem.

Możecie mi wierzyć, chodzi z pewnością o to pierwsze.

W 1995 był jednym n najlepszych, jeśli nie najlepszym deckiem. W tych zamierzchłych czasach, zanim wymyślono Type II.

'The Deck'

Najbardziej skomplikowany i najpotężniejszy archetyp w historii gry.

(o) CZYM JEST 'THE DECK'?

Używana dziś nazwa 'Keeper'; pochodzi od nazwy decku kontrolnego Michaela Longa z pierwszych Duelist Invitational z 1997, Zwycięstwo odebrał mu jedynie Olle Rade w finale. Jego strategia nazywana była 'Szkołą Weissmana' od Brianie Weissmanie, a jej historia zaczęła się jeszcze w 1995.

Oryginalnie deck nazywano zwyczajnie 'THE Deck';

Tylko najlepsi i najbardziej doświadczeni próbują swoich sił z The Deckiem, a jeszcze mniej zdoła opanować wszelkie niuanse i nieskończone możliwości.

W żaden sposób nie mieniąc się takowym mistrzem, oto deck którego używam obecnie:

Rakso's "The Deck," as posted on Beyond Dominia
Blue (19)
1 Ancestral Recall
1 Time Walk
1 Mystical Tutor
1 Merchant Scroll
4 Mana Drain
4 Force of Will
1 Misdirection
3 Fact or Fiction
1 Stroke of Genius
2 Morphling
Black (6)
1 Yawgmoth's Will
1 Vampiric Tutor
1 Demonic Tutor
1 Mind Twist
1 Diabolic Edict
1 The Abyss
White (2)
1 Balance
1 Dismantling Blow
Red (2)
1 Gorilla Shaman
1 Fire/Ice
Green (2)
1 Sylvan Library
1 Regrowth
Artifact (1)
1 Zuran Orb
Mana (28)
1 Black Lotus
1 Mox Sapphire
1 Mox Jet
1 Mox Pearl
1 Mox Ruby
1 Mox Emerald
1 Sol Ring
1 Library of Alexandria
4 City of Brass
1 Undiscovered Paradise
4 Volcanic Island
3 Underground Sea
3 Tundra
1 Strip Mine
4 Wasteland
Ludzie często pytają, jaka jest różnica między 'The Deck'; a Keeper.
Brian Weissman osobiście tłumaczy:
‘Możesz wspomnieć, że nazwa Keepera pochodzi od mechanizmu wygrywającego grę, kombinacji Elemental Augury i Millstone. Idea polega na manipulacji własną biblioteką, a także drawami przeciwnika, nie pozwalając mu na dobranie czegokolwiek użytecznego. Taki 'soft-lock'; można było utrzymać do końca dzięki własnej manipulacji biblioteką i kontrami. To kombo raz załączone było morderczo efektywne, jednak z czasem gracze zauważyli że kombo pozwalało wygrać, gdy i tak mieli już przewagę, więc pozbyli się go ostatecznie na rzecz kart pozwalających zajść przeciwnika od' d__y strony'

(o) SEKRET 'THE DECK'

Na pierwszy rzut oka, deck łamie wszelkie zasady 'konwencjonalnego' deckbuildingu: Po co tyle pojedynczych kart? Po co pięć kolorów i dlaczego nierówno rozłożone?

Odpowiedź na pierwsze pytanie: pojedyncze karty to głównie restricty, najpotężniejsze wydrukowane karty.

Odpowiedz na drugie pytanie: Pięć kolorów jest lepszych. Możesz grać najpotężniejszymi kartami od czasów Bety, a wszystko w jednym decku.

Te karty są tak potężne, a każda jest w stanie rozwalić konkretny deck.

Dla przykładu, grasz z deckiem ze stworami, na pewno ucieszy go:
The Abyss
3B
Enchant World
Legends rare
At the beginning of each player's upkeep, destroy target nonartifact creature that player controls of his or her choice. It can't be regenerated.

Moat
2WW
Enchantment
Legends rare
Creatures without flying can't attack.

Discard? Ucieszy się na widok:

Compost
G
Enchantment
Urza's Destiny uncommon
Whenever a black card is put into an opponent's graveyard, you may draw a card.

Ahh, ktoś lubi sobie popalić, mamy:

Circle of Protection: Red
1W
Enchantment
Beta common
1: The next time a red source of your choice would deal damage to you this turn, prevent that damage.

I tak dalej, zwłaszcza po sideboardzie, The Deck może użyć dowolnej z nieskończonego zbioru 'srebrnych kul', a tutory i dobierałki pomogą się do nich dokopać. Bratnie kontrole były karcone w 1995 przez:

Disrupting Scepter
3
Artifact
Beta rare
3, Tap: Target player chooses and discards a card from his or her hand. Play this ability only during your turn.

Jayemdae Tome
4
Artifact
Beta rare
4, Tap: Draw a card.

Te 'srebrne kule' tworzą podstawę 'Szkoły Weissmana' Skup się na pozostaniu przy życiu.
Większość decków musi dzielić swoje zasoby pomiędzy tworzenie zagrożeń i eliminowanie zagrożeń ze strony przeciwnika. Grający czerwonym, dla przykładu, musi pomyslec czy lepiej spalić atakującego stwora, czy może odłożyć na później i 'dopalić' przeciwnikowi. 'The Deck' ma 60 kart jak każdy inny, jednak musi jedynie skupić się na pozostaniu przy życiu i nie dać przeciwnikowi zadać tych dwudziestu obrażeń.
Ponieważ część z tej sześćdziesiątki zabija całe decki, zostaje Ci sporo czasu i zasobów na wygranie z pomocą pozostałych.

(o) PRAWDZIWY SEKRET 'THE DECK'

'Srebrne kule' a cardadvantage. Jedna karta pozwala na dezaktywowanie dwu lub więcej kart przeciwnika. Takie jest właśnie odczucie wszystkich grających The Deckiem.

To wygląda naprawdę prosto.

Plan: Zidentyfikować deck przeciwnika, dorwać się do karty X, zaprzedać duszę Weissmanowi...

Można porównać The Deck do bezmózgiego, holyłódzkiego ninja. Wiecie, ten gostek co wspina się po murze, wskakuje na dach, spostrzega wroga i decyduje czy wyciągnąć zza pazuchy sztylet, katanę, hak z liną, shurikena, dmuchawkę, czołga, bombę atomową czy skórkę od banana, zeskakuje załatwia setkę kolesi i zwiewa z odpowiednio blond laską.
Nie, to nie do końca tak... Jak prawdziwy ninja, The Deck ma o wiele więcej finezji (no i ninja nigdy nie nosił całej zbrojowni za pazuchą). Co jeśli jedna 'srebrna kula' nie rozłoży przeciwnika? Sligh w T1 ma na przykład stwory i directy, Suicide Black ma i discard i stwory.

Początkujący rzucają The Deck w kąt gdy okazuje się że srebrna kula nie zabija wilkołaka. A przecież fundamentem każdej kontroli jest card advantage. To nie chodzi tylko o załatwianie całego decku jedną kartą, trzeba mieć na stole i w ręce więcej kart niż przeciwnik.

Srebrne kule to nie wszystko, Ancestral Recall, Fact or Fiction, Stroke of Genius, Sylvan Library i Library of Alexandria budują card advantage. Podobnie Yawgmoth's Will, a Mind Twist robi card advantage na odwrót, przez opróżnianie ręki przeciwnika.
Właśnie w ten sposób The Deck pozostaje przy życiu: Przez dobieranie większej ilości kart. Co więcej, każda dobrana karta zapewnia większy cardadvantage. Dismantling Blow to Disenchant z opcją dobrania kart. Stroke of Genius dobiera karty i można nim zabić przeciwnika. Morphling odtapuje , blokuje i niszczy stworki i atakuje w Twojej turze.
Patrząc na to jak na kupę powiązanego z sobą, czystego cardadvantage zyskasz odpowiedź na inne pytania. Jak na przykład deck ma szansę przeciw niczemu ponad stos kontr? Możesz spróbować pobawić się Disrupting Scepterem, jednak co jeśli zostanie skontrowany? (A przecież on ma wiecej kontr niż Ty!) Odpowiedź brzmi, nie wygrywasz jedna kartą, chcesz ich mieć więcej niż przeciwnik. Jeśli wszystko dobrze opracujesz to koleś nie skontruje wszystkiego.
Finezja, finezja! The Deck to nie hollywoodzki ninja, to raczej coś pokroju bohatera 'Maski Zorro' który zdziera szablą kieckę z Catheriny Zeta-Jones. Ona może sparować każdy jego cios, ale wystarczy żeby część sięgnęła celu. Tak działa card advantage i tak działa The Deck.

(o) THE DECK - JAK TO SIĘ JE generalne zasady

Na początku budujesz mana base, kontrują wszelkie dobierałki przeciwnika oraz rzeczy z którymi nie poradzisz sobie Abyssem czy inną 'srebrną kulą' . Kontr masz tylko 8-10, więc nawet nie myśl o skontrowaniu wszystkiego... plan brzmi, dobieraj i pozostań przy życiu.
Niszcz wczesne zagrożenia i wszystko co szkodzi Twojemu rozwojowi. Tutorami szukasz co tylko jest potrzebne do pozostania przy życiu (Zwykle będzie to Ancestral, chyba że potrzebujesz na gwałt czegoś konkretnego). Nie bój się otrzymywania obrażeń, dopóki nie jest to dwudziesty punkt, nadal wygrywasz. Uważaj przy tutorowaniu po kartę 1 za 1 w stylu Swords to Plowshares, gdyż zamiast card advantage cofamy się do punktu wyjścia i czekasz na następne zagrożenie ze strony przeciwnika. Horda robactwa po drugiej stronie stołu prosi się o Balance który zdejmie je wszystkie.

Swords to Plowshares
W
Instant
Beta uncommon
Remove target creature from the game. Its controller gains life equal to its power.

Balance
1W
Sorcery
Beta rare
Except the player who controls the fewest lands, each player sacrifices lands until all players control the same number of lands as the player who controls the fewest. Players do the same for creatures and discard cards from their hands the same way.

Po pierwszych, krytycznych turach powinieneś mieć mana na większe bombki. Mana Drain często zmienia tempo na Twoją korzyść i tworzy lukę....

Masz ją wykorzystać.

Jeśli przeciwnik jest wrażliwy na specyficzną kartę w stylu The Abyss, szukaj jej szybciorem. Jeśli nie, buduj cardadvantage. Mind Twist czy Yawghmoth’s Will pozwalają stworzyć niepodważalną przewagę. Po tym zwykle masz pełną rękę i dużo mana, podczas gdy przeciwnikowi pozostaje topdeck.

Gdzieś po drodze znajdź chwilę na Morphlinga i poczekaj kilka tur na zwycięztwo. Całkowita kontrola, czyli mozliwość skontrowania lub zniszczenia każdego zagrożenia jest zwykle niemożliwa po 2001, a Morphling pozwala zignorować większość z nich i skupić się na zwycięstwie.
To wygląda prosto, jednak pierwszą turę od finałowego Morphlinga dzieli nieskończona liczba decyzji. W razie wątpliwości, skup się na przetrwaniu.

Powiedzmy, że rzucasz Mox Sapphire i Underground Sea, przeciwnik Mountain i Jackal Pup. Kontrujesz, czy tutor po Balance, albo Abyss? Co jeśli następny będzie Cursed Scroll? Co jeśli maszy tylko jedną kontrę? Czy może szukasz Ancestralla?

Albo topdecknąłeś Fire/Ice, rzucasz w jego turze czy czekasz na kolejnego Pupa. Może kozystaż z cyclingu Ice? Może zatrzymujesz go żeby nakarmić Force of Will?

Albo, kolejna tura, on ma dwa stwory i dwie góry, podczas gdy Ty 4 duale. Czy szukasz Balance i niszczysz własne lądy? Czy może szukasz Ancestralla, albo Abyssa, którego mozesz zagrać dopiero za turę?

Albo, parę tur później, obydwaj macie puste ręce, ty topdeckujesz Mana Drain, on Wheel of Fortune. Kontrujesz?

Albo też maż już 5 lądów, po drugiej stronie są 4 góry i Cursed Scroll. Czy czekasz na następną wyspę aby go obronić? Jesli tak, na jak długie czekanie możesz sobie pozwolić?

Powiedzmy że rzucasz Morphlinga, ale topdecknięte Wastelandy zostawiją Cię na 3 lądach. Czy pompujesz Morphlinga i zostawiasz sobie mniej mana na kontry? A może zostawiasz odtapowane i pozwalasz mu dobrać więcej directów?

Jak widzisz The Deck wymaga czegoś więcej i nie gra sam z siebie.
Jeśli prosty Sligh pozwala na tyle wariantów i drugiei i tyle potencjalnych błędów, wyobraź sobie grę przeciw innej kontroli.

Małe błędy się sumują. Subtelny błąd kosztuje grę. To wszystko dzięki szybkości Type I

Dobry gracz zajedzie dalej na The Decku niż średni.
Każdy gracz może sromotnie przegrać, ale przegrana w wykonaniu kiepskiego gracza
będzie wyglądać gorzej niż w wykonaniu średniaka.

Zwłaszcza dotyczy to samozwańczych lokalnych guru. Uwaga na porady takich gości, którzy mówią że The Deck jest prosty i do zwycięstwa wystarczy Vampiric Tutor po The Abyss w pierwszej turze.

To jest THE Deck, najbardziej skomplikowany zestaw 60 kart w grze od 1995.

Dalej przelecimy się po poszczególnych kartach w kolejności ich drukowania. Przyjrzymy się jak The Deck ewoluował wraz ze wzrostem puli kart. Przyjrzymy się ewolucji strategii i jak była ona przenoszona na grunt Standard i Extended.

BIBLIA GRACZA KONTROLNEGO CZ. II
- Odrobina Historii

(o) 1994: Zanim nastało Dojo

Karty z których dałoby się złożyć solidną kontrolę istniały już wówczas, w zamierzchłych czasach Legends. Byłem wtedy dzieciakiem bez dostępu do netu, a nawet na Dojo nie ma postów z tego okresu. Te zamierzchłe czasy, gdy Type II został dopiero co wymyślony pozostały jedynie w pamięci najstarszych góra.... graczy.

Z tego okresu pochodzi wspomniana wyżej Szkoła Weissmana, która tak naprawdę została wynaleziona równolegle i niezależnie w kilku miejscach zachodniego wybrzeża. Pamiętajcie że w tych czasach nie było czegoś takiego jak net-deck!

Scott Jones opowiada: Zanim The Deck Stał się sławny bawiliśmy się w Los Angeles kilkoma wersjami różniącymi się głównie metodą finiszu. Ja i Frenchy używaliśmy Millstone,
podczas gdy Joel Unger próbował sił z Serra Angel i paroma legendami w stylu Dakkon Blackblade.

Osobiście zawsze wolałem Millstone gdyż w mirrorze zawsze łatwiej było go wprowadzić do gry, a ponadto pozwalał na optymalne wykorzystanie Balance. W LA nazywaliśmy je deckami 56-kartowymi, gdyż różnica tkwiła właśnie w mechanizmie finiszującym.

To było jakiś czas przed pojawieniem się wersji Briana Weissmana w LA, tak więc trudno powiedzieć kto i na kim się wzorował.

Jarrod Bright aka Vesuvian, z Brainbursta, e-milował: Ówczesny Type I był diametralnie różny. Type II miał niezależna listę restricted, z nierestrictniętymi Balance i Mind Twist. Gdy nadeszły Fallen Empires, najpotężniejszy deck miał Hymny oraz kombo Abyss/Jade Statue. Niezrestryktowane Balance oznaczały szybkie gry na małej ilości landów. Popularne było White Weenie ze starym dobrym Armageddon/ Consecrate Land/ Mishra's Factory,
a ponadto jeszcze Land Destruction z Dingus Egg,
Land Equillibrium/ Black Vise, Mishra’s Factory/ Copy Artifact/ The Abyss i pierwsze próby aggro-control: Mana Drain i Sedge Troll.
Gdy wreszcie Balance dorobił się restricta w Kwietniu 1995, The Deck dostał tak potrzebne miejsce na zrzucenie paru lądów i w efekcie mógł rozkwitnąć.
Zaczęło się ostre metagamowanie, kontrola i jej tradycyjny wróg, mono black z Hymn to Tourach i The Rack.

(o) 1995: The Deck Kopalny

Z tego okresu pochodzą pierwsze wersje The Decku, i jego do dziś nieśmiertelna filozofia, zaprezentowane na starych stronach The Dojo i The Library of Dominaria

The Deck 1995, Brian Weissman, as posted on The Dojo
Blue (11)
1 Ancestral Recall
1 Time Walk
1 Timetwister
1 Braingeyser
4 Mana Drain
2 Counterspell
1 Recall
White (12)
4 Swords to Plowshares
4 Disenchant
2 Moat
2 Serra Angel
Black (2)
1 Demonic Tutor
1 Mind Twist
Red (2)
2 Red Elemental Blast
Green (1)
1 Regrowth
Artifact (4)
1 Ivory Tower
2 Disrupting Scepter
1 Jayemdae Tome
Mana (28)
1 Black Lotus
1 Mox Sapphire
1 Mox Pearl
1 Mox Jet
1 Mox Ruby
1 Mox Emerald
1 Sol Ring
1 Library of Alexandria
2 Strip Mine
3 City of Brass
1 Plateau
1 Underground Sea
2 Volcanic Island
4 Tundra
3 Plains
4 Island
Sideboard (15)
1 [mtg]Plains
1 Disrupting Scepter
1 Jayemdae Tome
1 Tormod's Crypt
2 Control Magic
1 Counterspell
2 Blood Moon
3 Circle of Protection: Red
2 Divine Offering
1 Moat
Główni bohaterowie z tego okresu:

Ancestral Recall
U
Instant
Beta rare
Target player draws three cards. (Restricted in January 1994)

Time Walk
1U
Sorcery
Beta rare
Take an extra turn after this one. (Restricted in January 1994)

Timetwister
2U
Sorcery
Beta rare
Each player shuffles his or her hand and graveyard into his or her library and then draws seven cards. (Then put Timetwister into its owner's graveyard.) (Restricted in January 1994)

Recall
XXU
Sorcery
Legends rare
Discard X cards from your hand, then return a card from your graveyard to your hand for each card discarded this way. Remove Recall from the game. (Restricted in August 1994)

Mana Drain
UU
Instant
Legends uncommon
Counter target spell. At the beginning of your next main phase, add X colorless mana to your mana pool, where X is that spell's converted mana cost.

Counterspell
UU
Instant
Beta uncommon (common in later reprints)
Counter target spell.

Swords to Plowshares
W
Instant
Beta uncommon
Remove target creature from the game. Its controller gains life equal to its power.

Disenchant
1W
Instant
Beta common
Destroy target artifact or enchantment.

Moat
2WW
Enchantment
Legends rare
Creatures without flying can't attack.

Serra Angel
3WW
Creature-Angel
4/4
Beta uncommon
Flying. Attacking doesn't cause Serra Angel to tap.

Demonic Tutor
1B
Sorcery
Beta uncommon
Search your library for a card and put that card into your hand. Then shuffle your library. (Restricted in March 1994)

Mind Twist
XB
Sorcery
Beta rare
Target player discards X cards at random from his or her hand. (Restricted in August 1994, banned in February 1996, unbanned and restricted in October 2000)

Red Elemental Blast
R
Instant
Beta common
Choose one - Counter target blue spell or destroy target blue permanent.

Regrowth
1G
Sorcery
Beta uncommon
Return target card from your graveyard to your hand. (Restricted in March 1994)

Disrupting Scepter
3
Artifact
Beta rare
3, Tap: Target player chooses and discards a card from his or her hand. Play this ability only during your turn.

Jayemdae Tome
4
Artifact
Beta rare
4, Tap: Draw a card.
Library of Alexandria
Land
Arabian Nights uncommon
Tap: Add one colorless mana to your mana pool. Tap: Draw a card. Play this ability only if you have exactly seven cards in your hand. (Restricted in May 1994)

Strip Mine
Land
Antiquities uncommon
Tap: Add 1 colorless mana to your mana pool. Tap, Sacrifice Strip Mine: Destroy target land. (Restricted in January 1998 after the printing of Wasteland)

Blood Moon
2R
Enchantment
The Dark uncommon
Nonbasic lands are mountains.

Circle of Protection: Red
1W
Enchantment
Beta common
1: The next time a red source of your choice would deal damage to you this turn, prevent that damage.

Tormod's Crypt
0
Artifact
The Dark uncommon
Tap, Sacrifice Tormod's Crypt: Remove target player's graveyard from the game.

Pierwotny build może namieszać w głowach, gdyż niezbyt pasuje do tego co mówiłem parę stron wcześniej. Dlaczego połowę decku uzurpuje kolor biały zamiast niebieskiego? Po co cztery Disenchanty i Swordsy? Gdzie się podziało The Abyss? tylko sześć kontr, przy dwóch Red Elemental Blastach w main?

W zamierzchłych czasach decki były wolniejsze, mieliśmy znacznie więcej stworków na stole. Draw-Go nie istniał gdyż kontr było nadal zbyt mało, podobnie Sligh, gdyż wszelki porządny burn czekał na wydrukowanie.

Ale sam czysty kościec pradziadka każdej kontroli pozwala na zaobserwowanie fundamentalnej strategii, z minimalnym drawem i zerowym dłubaniem w bibliotece, gdyż jeszcze go po prostu nie było.
Jak wygrywaliśmy? Moat na wszelkie stwory, Disrupting Scepter na kontrolę, a potem Serra przez 5 tur. Serra, oryginalna magicowa cover girl działała jak dzisiejszy Morphling. 4/4 łatwiej chronić przed boltami, a ponadto może blokować i atakować.

Niesławny Scepter-lock zakładał napór Serrą, w połączeniu z Mana Drain i Scepterem. W takiej sytuacji masz alternatywę, discardować co dobierzesz, albo zagrywać to od razu i nadziewać się na kontry.
Inna kombinacja, CoP:Red, Blood Moon i Moat wyłączała wszystkie karty poza moxami w 80% decków ówczesnego Type

Jedynym drawem w tym okresie był Ancestral Recall, Braingeyser i Library of Alexandria oraz Jayemdae Tome, ale zdawały egzamin w wolniejszym środowisku. Właśnie z 1995 pochodzą pierwsze definicje cardadvantage na The Dojo.

Swords, Disenchant i Strip Mine pozwalały zdjąć ze stołu cokolwiek, podczas gdy Regrowth, Recall i Timetwister pozwalały wykorzystać je jeszcze raz.

Brak tutorów i manipulacji biblioteką wmuszał włożenie większej ilości removalu. Nawet mana base była radykalnie inna, pozwalając na zagranie Blood Moon, który dziś uzywany jest przeciw The Deckowi.

Pierwotna wersja wykorzystała w zasadzie 100% ówczesnej listy restrcted. Już wtedy The Deck zadowalał się składnikami wyłącznie najwyższej jakości.

(o) 1996: Wykorzystujemy do maksimum ówczesną pulę kart - idzie Nowe.

The Deck, Origins 1996, Brian Weissman, as posted on The Dojo
Blue (12)
1 Ancestral Recall
1 Time Walk
1 Timetwister
1 Braingeyser
1 Amnesia
4 Mana Drain
2 Counterspell
1 Recall
White (12)
4 Swords to Plowshares
4 Disenchant
2 Moat
2 Serra Angel
Black (1)
1 Demonic Tutor
Red (2)
2 Red Elemental Blast
Green (1)
1 Regrowth
Artifact (4)
1 Mirror Universe
2 Disrupting Scepter
1 Jayemdae Tome
Mana (28)
1 Black Lotus
1 Mox Sapphire
1 Mox Pearl
1 Mox Jet
1 Mox Ruby
1 Mox Emerald
1 Sol Ring
1 Library of Alexandria
3 Strip Mine
4 City of Brass
1 Plateau
1 Underground Sea
1 Volcanic Island
4 Tundra
4 Plains
4 Island
Sideboard (15)
1 [mtg]Fireball
1 Disrupting Scepter
1 Jayemdae Tome
1 Tormod's Crypt
1 Feldon's Cane
1 Ivory Tower
2 Blood Moon
2 Circle of Protection: Red
2 Divine Offering
1 Moat

Przyszło Nowe:

The Abyss
3B
Enchant World
Legends rare
At the beginning of each player's upkeep, destroy target nonartifact creature that player controls of his or her choice. It can't be regenerated.

Amnesia
3UUU
Sorcery
The Dark rare
Target player reveals his or her hand. That player discards all nonland cards from it.

Mirror Universe
6
Artifact
Legends rare
Tap, Sacrifice Mirror Universe: Exchange life totals with target opponent. Play this ability only during your upkeep. (Restricted in August 1994, then unrestricted in October 1999 after rules changes)

Balance
1W
Sorcery
Beta rare
Except the player who controls the fewest lands, each player sacrifices lands until all players control the same number of lands as the player who controls the fewest. Players do the same for creatures and discard cards from their hands the same way. (Restricted in April 1995)

Pierwsza zasada The Decku, zmiana jednej karty radykalnie zmienia cały deck, co pozwala na niespotykaną skalę personalizacji.

Zmian w zasadzie nie ma aż tak wiele, dodatkowe Strip Mine, w side witamy Fireball oraz Amnesia gdy Mind Twist został zbanowany.
Mirror Universe zastępuje Ivory Tower, jednak Weissman w 1996 nie zaznacza że ówczesne zasady pozwalały także nim zabijać (City of Brass pozwala zejść na 0 życia, a ówczesne zasady nie oznaczały natychmiastowej śmierci, więc można było zamienić się na życia z przeciwnikiem).
Balance i The Abyss pojawiały się wtedy tylko w niektórych buildach. Warren Chang zamienił Moata na Abyss i Serra Angel na The Rack, jednak Brian twierdził że Serra zmusza przeciwnika do niewysideowania removalu i ułatwia przejęcie kontroli. Zauważcie, że nietargetowalne stwory pozostawały jeszcze w sferze marzeń.
Ponadto 1996 przyniósł bardziej spójną mana base, która jest najdelikatniejszym punktem The Deck. Optymalna mana base stanowi priorytet każdego dobrego gracza

Wersja 1996 stanowi wazny krok, ale należy oddzielić ją od wersji współczesnej. to właśnie zmiana środowiska sprawiła że NIE uzywa się już 4x Swords to Plowshares i 2x Moat. Odkrycie Necropotence zapoczątkowało Czarne Lato w T1. Agresywne Zoo pojawiło się na scenie, jeszcze bardziej utrudniając wczesną kontrolę, i dobitnie dowodząc, że srebrne kule nie wystarczą.

Zauważcie że podstawa i szkielet Draw-Go i The Deck z 1996 są identyczne. Duzo removalu i draw który pozwalał działać gdy przeciwnik miał już pustą rękę. Ostatecznie przychodzi czas na trudnego do zabicia stwora który wygrywa grę. Zauważcie analogie Nevinyrral/Moat, która dobitnie podkreśla wspólne korzenie strategii. Rozdział następuje na gruncie doboru kolorów.

Pokontemplujcie jeszcze goły szkielet The Decku, pozbawiony kluczowych zabawek z The Dark. W następnym odcinku spojrzymy jak The Deck ewoluował z pasywnego decku defensywnego w kierunku bardziej agresywnej kontroli i dlaczego tak się stało.

---------------------------------EoA-----------------------------------------------------

Tyle na wyrobienie smaku, a to jeszcze nie koniec.
Wszystko po kolei do mięska dojedziemy już wkrótce

Stay tuned.....................................Spectre out.
(a skoro już dojechaliście do tego miejsca, za wszelkie sugestie dziękuje
i obiecuje wziąć sobie do serca....)




Nomar - So paź 04, 2003 8:27 am
" />Znów kolejny artykuł który ledwo co przeczytałem - baaaaaardzoo długggiii artykuł - ale miło się czytało, a za pracę należy ci się 6



Piccolo - So paź 04, 2003 10:45 am
" />Artykuł bardzo fajny, jakość tłumaczenia IMO wysoka. Pamiętaj o możliwości dodawania mana symboli - więcej roboty dla Ciebie, ale przy opisie kart będzie to przyjemniejsze dla oka.



MGS - So paź 04, 2003 11:20 am
" />Ehh, znowu oscar tan i znowu ten jego "najlepszy" keeper. Ten gość jest denerwujący...




LukE - So paź 04, 2003 11:23 am
" />Artykuł jest b. dobry.

Mam tylko pytanko jak zebrać karty do tego decku
Bo kt sprzeda orginalnego Balck Lotusa.....



Maslo - So paź 04, 2003 11:24 am
" />Poki co jeszcze nie skonczylem czytac tego artykiulu choc wydaje sie on byc bardzo ciekawy i chyle czola przed tlumaczem
niepokoi mnie tylko jedna rzecz, dlaczego w pierwszym spisie w niebieskich kartach jest 3x Fact or Fiction?? to nie ma restricta w T1??



DiNq - So paź 04, 2003 11:26 am
" />boże spectre ile ty to pisałeś ...ciekawy artykuł...



durszlak - So paź 04, 2003 12:26 pm
" />Tlumaczenie dobre ale Keeper juz napewno nie jest najlepszy w t1. Jego czasy minely bezpowrotnie.



Bart - So paź 04, 2003 12:27 pm
" />Na poczatku, gdy wyszla inwazja facty nie mialy restrycta, dostaly go dopiero pozniej



MGS - So paź 04, 2003 12:29 pm
" />
">niepokoi mnie tylko jedna rzecz, dlaczego w pierwszym spisie w niebieskich kartach jest 3x Fact or Fiction?? to nie ma restricta w T1??
Hmm, pewnie spis sprzed restrykcji Factów, jednak wartoby to zaznaczyć w artykule - jakiś edit mogłbyś dodać spectre.

edit: jak pisałem to nie było jeszcze postu barta



QweR - So paź 04, 2003 12:35 pm
" />
"> Można porównać The Deck do bezmózgiego, holyłódzkiego ninja. Wiecie, ten gostek co wspina się po murze, wskakuje na dach, spostrzega wroga i decyduje czy wyciągnąć zza pazuchy sztylet, katanę, hak z liną, shurikena, dmuchawkę, czołga, bombę atomową czy skórkę od banana, zeskakuje załatwia setkę kolesi i zwiewa z odpowiednio blond laską.

heh, popłakałem się przy tym a artykuł ciekawy i jak zwykle dobrze przetłumaczony, buraków nie zauważyłem



donarturo - So paź 04, 2003 2:04 pm
" />Swietny artykul, czekam na kolejne czesci.



Wilgeforc - So paź 04, 2003 3:09 pm
" />Bardzo fajny artykuł, masa pracy z tłumaczeniem, chociaż zdarzały się literówki .
Durszlak, a jaki jest twoim zdaniem najpotężniejszy deck w t1?



POSEL - So paź 04, 2003 3:21 pm
" />bardzo fajny art, ale strasznie dlugi...



MGS - So paź 04, 2003 3:54 pm
" />Wilgeforc - nie ma jakiegoś decka który jedzie wszystkie inne, ale z tych lepszych to są Stax, MUD, Parfait, Mono U Control i jego odmiany...



durszlak - So paź 04, 2003 6:04 pm
" />E tam dla mnie teraz najlpeszym deckiem jest Burning Disire potrafi wygrac w 1 turze. Posprawdzajcie spisy tali z roznych turniejow za granica.



Bart - So paź 04, 2003 6:09 pm
" />E tam nie znacie sie najlepszym deckiem jest tzw. "inwencja na smoczkach" jedzie wszytkie decki, od T1 poczawszy na T2 skonczywszy. :P



Piccolo - So paź 04, 2003 6:23 pm
" />Czy masz na myśli super-śmierdzące kombo na Worldgorger Dragonie?



Bart - So paź 04, 2003 6:34 pm
" />Nie worldgorger combo jest niczym w porownaniu do inwencji na smoczkach, niestety taka talie posiada tylko jedna osoba na swiecie i za nic nie chce dac spisu(MGS domyslasz sie kto?:P)



spectre - So paź 04, 2003 6:57 pm
" />Okay, podpowiadam Wam, niekoniecznie w kolejnosci :->

Decklisty są troszię już stare (np. FoF niezrestryktowany), Oscar pisał to jakiś czas temu
(a jest tego jeszcze z 5x tyle :-> a jak policzyć opisy wszelkich matchupów to mam co robić do emerytury czy też habilitacji :-> więc nie mógł brać pod uwagę restrykcji FoF.

Wkrótce przejdziemy do 'nowoczesnych' wersji zgodniejszych ze współczesną listą restricted,
ale osobiście z góry odradzam netdeckownie Keepera, cała zabawa polega na własnoręcznym tuningu w zalezności od stylu i metagame.
I szczerze zachęcam do pobawienia się w proxy, po takim np. mirrorze z kontrolą czacha dymi i pobolewa ale wyzwanie intelektualne i satysfakcja jest
(a jak ktoś nie lubi się wysilać to pozostaje mu Stompy

Ah i do wszystkich bluzgających na keepera, decku bronił nie będę, bo de gustibus et coloribus non est disputandum, sam bawilem się na proxach (a na czym innym :-> i mam parę miłych wspomnień. Poza tym odwołuje się do Waszych zdolności analizy tekstu, keeper to prapradziadek kazdej kontroli, więc generalna strategia pozostaje ta sama, sęk tkwi w znalezieniu w tym czegoś dla siebie.

Aha, Luke, jesli planujesz toto skompletować, to tylko pozostaje mi zyczyć Ci szczęścia :->
Ale pocieszam Cię ,że jeśli skompletujesz już cały decklist, będziesz mógł z niego zrobić dowolny inny deck T1... no prawie

The Deck może już nie rządzi, ale zauważcie że dla tego decku NIE ISTNIEJE beznadziejny matchup, pod warunkiem że operator wie co robi (a że czasem wymaga to iście kobiecej intuicji - cóż w końcu to tylko prosta gra w karty .

No i jak komu się chce, niech sprubuje wyzwać filipińczyka na gierkę w apperentica.....

Ale widzę, że na razie Wam się podoba, a to dopiero początek... stay tuned, jeszcze posprawdzam w poszukiwaniu baboli i juz wkrótce wrzuce na stronę.....



TrĄdziK - So paź 04, 2003 9:03 pm
" />spox art, wg. mnie bardzo dobre tłumaczenie, nie zauważyłem większych błędów.

Rzeczywiście the deq juz nie zadzi, ale jego najlepszy metchup to pox, ktory praktycznie rzadzi w t1.



Solo - N paź 05, 2003 9:13 am
" />3 razy w zyciu gralem przeciwko The Deckowi na turnieju i nie wspominam tego za milo
tak, ten deck potrafi duzo zrobic i niezle trzeba sie przy nim wysilic.
artykul super, ale pare literowek dostrzeglem



Aradesh - N paź 05, 2003 9:28 am
" />
">pox, ktory praktycznie rzadzi w t1.

weeeeeź, bez takich....



Caspa - N paź 05, 2003 11:12 am
" />artykul extra...

kiedy nastepna czesc?

Keep It Key!



dark_wonderer - N paź 05, 2003 12:16 pm
" />Fajnie się czytało, szkoda, ze taki krutki (choć wiem, ze pisanie takie krutkie nie było ). Fanem T1 nie jestem, ale lubię czytać ciekawe artykuły i ten mi się podobał. Chyle czoła i czekam na wiecej



Bart - N paź 05, 2003 4:09 pm
" />
"> to pox, ktory praktycznie rzadzi w t1.
Jaasne.....



Ozyrys - N paź 05, 2003 4:42 pm
" />
">pox, ktory praktycznie rzadzi w t1.

A ja tylko zapytam - dlaczego tak sadzisz ??
Bo takie kontrwersyjne opinie powinno sie chociaz troszeczke uzasadniac...



TrĄdziK - N paź 05, 2003 5:20 pm
" />to nie jest tylko moja opinia, moich kumpli tesh.

kiedys gadalem z typem, to mowil ze gral jednego dnia 10 mechow z mirrorem( on gral poxem). taka popularnosc chbaq mowi sama za siebie.



Piccolo - N paź 05, 2003 5:33 pm
" />
">to nie jest tylko moja opinia, moich kumpli tesh.

kiedys gadalem z typem, to mowil ze gral jednego dnia 10 mechow z mirrorem( on gral poxem). taka popularnosc chbaq mowi sama za siebie.


Ale dałeś ;p Nie znam się na T1, ale nie przyszło Ci do głowy, że popularność Poxa może wynikać z jego CENY?



Bart - N paź 05, 2003 6:11 pm
" />Lol jest dobry dlatego ze jest popularny. Pox jest popularny tylko ze wzgledu na jego niewielka(jak na T1 cene), jednak z jakoscia jest wiele gorzej.



JaaSo3 - N paź 05, 2003 8:35 pm
" />fajny art daje oczywiscie 6

pozdro ..



Kazama - Pn paź 06, 2003 10:14 am
" />Sam gralem poxem kolo roku, nie jest zly, ale nie mozna powiedziec ze to deck ktory jest dobry w porownaniu do topowych talii.

Poza tym z the deckiem, keeperem itp bez szans.



Qwert - Pn paź 06, 2003 3:17 pm
" />super art na -6-
włąśnie przerzucam się na T1 jaki deq wybrać?



POSEL - Pn paź 06, 2003 4:48 pm
" />
">Poza tym z the deckiem, keeperem itp bez szans.

Jaka jest roznica miedzy keeperem a the deckiem?? myslalem, ze to jedna talia



Bart - Pn paź 06, 2003 4:49 pm
" />Na pewno nie poxa:P. Przejrzyj sobie vintage i znajdz tam talie, ktora najbardziej Ci sie podoba i jestes w stanie ja skompletowac(pamietaj ze P9 nie zawsze jest konieczne).
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blanka24.keep.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • abaddon.xlx.pl
  • | | | | >

    © design by e-nordstrom