ďťż
Czas na Sideboard!!



Knoowch - N kwi 20, 2003 8:54 am
" />No wiec grasz swoim deckiem od kilku tygodni, testowałeś go przeciwko najsilniejszym techom, wreszcie osiągnąłeś dobre rezultaty na drobnych turniejach czy FNM'ach. Zbliża się jakiś duży turniej a Ty myślisz ze jesteś gotowy...

Zanim jednak tam się wybierzesz mam jedno pytanie – ile czasu poświeciłeś na swój sideboard?? Większość ludzi ma tylko nikle pojecie, co wlożyć do swojego sideboardu i na tym etapie się zatrzymują.

Ale jeśli chcesz grac dobrze, nie możesz tak postępować. Nie tylko musisz umieć dobrze grac swoim deckiem – musisz jeszcze umieć dobrze się side'owac. Na turnieju przez 50%-66.7% Czasu będziesz grał deckiem po sideboardzie wiec powinieneś mieć ten wariant opracowany równie dobrze jak grę pierwsza. Tym bardziej ze w obecnym meta nie wykształcił się jeden dominujący archetyp więc sideboard musi być używany rozsądnie i dobrze skonstruowany.

Prawdopodobnie grasz w M:tG wystarczająco długo żeby wiedzieć ze nie ma jednej talii, która jest w stanie pobić wszystkie inne. Nawet, jeśli grasz czołowym archetypem, musisz liczyć się z tym ze istnieją decki, które są w stanie pokonać twój a nawet specjalnie po to są tworzone – poza tym zawsze istnieje szansa ze trafisz na mirrora, – który ma teoretycznie takie szanse na zwycięstwo jak twój deck i tu właśnie liczy się sideboard. Jeśli grałbyś na turnieju gdzie wszyscy mieliby takie same talie – to turniej ten najprawdopodobniej wygrałby gracz, który miałby sideboard najbardziej dostosowany do gry przeciw mirror'owi i umiałby odpowiednio to wykorzystać.

Dajmy przykład – wybrałeś się ze swoim U/G na States, ale bez zbytniego testu sideboardu. Turniej trwał 7 rund, ty wygrałeś piec a dwie przegrałeś – jedna z graczem, który był lepszy a twój deck po prostu miał zły matchup a druga grę ze średnim graczem, który miał taki deck jak twój, ale miał lepszy draw – a przynajmniej tak Ci się wydawało. Zakończyłeś turniej na 10 miejscu odpadając przez tiebreakery, spisałeś się naprawdę dobrze, ale czujesz się trochę oszukany, twój rywal, który cię pokonał zajął 8 miejsce a Ty czujesz ze jesteś lepszy tylko on miał: „więcej szczęścia”.

Stop. Wlaśnie tu. Szczęście nie jest Twoim problemem. Nie używanie wszystkich możliwości twojej talii jest problemem! Miałeś przecież sideboard, który stworzony jest by ułatwiać tobie grę. Czy twoja pierwsza porażka polegała na tym ze nie dałeś do main'a karty, która mogłaby zniszczyć ten enchantment, przez który przegrałeś grę?? Czy twoja druga porażka nie polegała na tym ze przeciwnik miał po sideboardzie karty, które ułatwiały mu gry z mirrorem a o których to kartach ty nie pomyślałeś??

Bardzo często widzę sideboardy, które posiadają po kilka kart przeznaczonych na grę z wszystkimi czołowymi deckami formatu. To naprawdę nie jest dobre wyjście na budowę side'u. Skuteczny sideboard powinien być tworzony tylko przeciwko deckom, z którymi twoja talia ma problemy, – bo przecież to z nimi masz najmniejsze szanse na wygraną! Jeśli kiedykolwiek próbowałeś tworzyć sideboard to wiesz ze 15 miejsc to nie jest dużo, jeśli musisz zmieścić rozwiązania na wszelkie problemy twojej talii... No to w takim razie, po co dawać do sideboardu 3 Composty – skoro MBC pokonujesz z zawiązanymi oczyma nawet po tym jak przeciwnik sięgnie po side??

Pamiętając o tym stwórzmy kilka punktów na temat - jak stworzyć dobry sideboard?
1) Wiedz, przeciwko jakim taliom będziesz grał.

To powinno być proste, bo pewnie grasz swoim deckiem już jakiś czas i pewnie dosyć dobrze znasz metagame – w razie, czego możesz skorzystać z internetu by sprawdzić topowe decklisty.

Dla przykładu najpopularniejsze talie ze States to:
B/U/G Braids Opposition
G/W
Monoblack Control
Monored Sligh
Psychatog
U/G Opposition
U/G Madness
Astroglide

Naturalnie jest to tylko przykładowa lista – jednak stworzenie czegoś na jej kształt, bardzo ułatwia następne kroki…

2) Pomyśl nad kartami, które są w stanie pokonać decki przeciwników.

Tutaj kluczem do wymyślenia jest burza mózgów. Nieważne jak głupi wydaje ci się pomysł – zapisz taka kartę na listę. Po prostu należy przetestować wszystkie możliwości by znaleźć ta jedna, która działa najlepiej. Trzymaj się kart podawanych przez innych a możesz nie uzyskać odpowiedzi. Rzuć wszystko, co Ci przychodzi do głowy na papier pamiętając o napisaniu jak dana karta działa na talie.

Dla przykładu chce grac U/G Madness i szukam sideboard'u na BUG Opposition to są kart, jakie będę brał pod uwagę:

Aboshan's Desire - Ratuje twoje krity przed Smother'em (mówiłem ze pisze WSZYSTKO, co mi przychodzi na myśl - nie?)
Aboshan, Cephalid Emporer - Tapuje stwory przeciwnika z końcem jego tury, pozwalając atakować twojej armii lub przynajmniej rzucać spelle.
Blatant Thievery - Kradnie Opposition
Boomerang - Wraca Opposition na reke.
Cephalid Inkshrouder – Nie moze byc celem – dobrze dziala z Madness.
.
.
Dużo innych pomysłów.
.
.
.
Naturalize - Niszczy Opposition.
Spellbane Centaur - Zapobiega tapowaniu twoich stworów przez Opposition.
Squirrel Nest - Daje przewagę stworów na Opposition no i pomaga z Braids.
Steely Resolve – Nie pozwala na celowanie w twoje stwory przez Opposition czy Smother'a.

Skończysz pewnie z duża lista – to nic niedługo się ona zmniejszy.
3) Popraw swoja listę.

Pewnie znalazłeś kilka kart, które robią to samo, co inne, ale niektóre są lepsze a inne gorsze. Wykreśl te zupełnie absurdalne – to znacznie zmniejszy pojemność listy.

W U/G Madness nie będę dawał żadnego niestworowego bouncu, ponieważ faworyzuje naturalize, która pozbędzie się Opposition lepiej niż bounce. Postaram się wcisnąć tez Steely Resolve i Spellbane Centaur'a. Aboshan moze byc świetny, ale nie wiem czy nie będzie za drogi. Musze tez pomyśleć, nad czym tworzącym stwory, ponieważ BUG Opposition nie ma nic by dać sobie z nimi radę.

To pomniejsza nasza listę do:

Na Opposition:
Naturalize
Spellbane Centaur
Aboshan, Cephalid Emperor

Na removal (np.Smother):
Steely Resolve

Na Braids:
Words of Wilding
Squirrel Nest
Bearscape
Centaur Glade

4) Pomyśl, jakie karty w decku przeciwnika bardzo ci szkodzą i postaraj się znaleźć na nie odpowiedź.

Carlos Romao (mistrz świata 2002) stosował tę taktykę zostawiając sobie na ręce kontry na Upheaval'a i Psychatoga i w ten sposób zwyciężając inne Psychatogi. Czemu nie użyć tej metody w celu stworzenia silnego sideboard'u?? Pomyśl, które karty są bardzo szkodliwe dla twojej talii. Pamiętaj by nie używać do tego swojego przeczucia, ty musisz wiedzieć to z ogrania i swojego doświadczenia. Testuj swój sideboard przeciwko tym kartom, uwzględniając także działanie tych kart, które wybrałeś wcześniej. UWAGA:, jeśli przeciwnik nie posiada w swoim decku takich kart, to testy nie maja sensu – pisałem o tym wcześniej.

Przykład:
W grze przeciwko BUG Opposition głównymi kartami, które bardzo utrudniają grę U/G Madness są Smother i sama Opposition. Ponieważ U/G tworzy większe stwory z niemal ta sama prędkością, co BUG, Braids nie szkodzi mu tak bardzo jak innym taliom. Niestety Smother bardzo przeszkadza U/G niszcząc mu zaplecze do discardu, – czyli Wild Mongrel'a i Merfolk Looter'a. A jeśli Opposition wejdzie do gry, to przeciwnik po prostu założy U/G locka, z którego on już się nie podniesie. Po tych rozważaniach mamy listę kart, które będą nam potrzebne:

Naturalize
Steely Resolve
Squirrel Nest
Spellbane Centaur

Squirrel Nest wydaje mi się dobry, ponieważ potrafi on zatrzymać Opposition, Braids czy nawet Smother'a. Przez wyciągniecie kart Madness'owych takich jak np. Arrogant Wurm, U/G będzie mniej zależne od przeżycia Mongrel'a czy Looter'a, wiec Smother nie będzie tak bardzo szkodliwy. Natomiast na Oppostion Nest jest dobry, ponieważ pozwala stworzyć więcej kritow.

5) Sprawdź, które karty w maindecku są ciężkie do zagrania przeciwko deckowi przeciwnika lub są wręcz nieprzydatne.

Znów musisz opierać się na doświadczeniu i testach. Przydatność kart to nie jest taka pewna sprawa jak może ci się wydawać szczególnie przy grze z mirror'em.
W naszym przykładzie, czyli U/G Madness- BUG Opposition, Arrogant Wurm ma zbyt duży koszt, ze względu na prawdopodobne odcięcie naszych źródłem discardu przez niszczenie Mongrel'a czy Looter'a. Z tego samego powodu Circular Logic tez nie jest zbyt dobry.

6) Przygotuj sobie odpowiednia taktykę użycia sideboard'u.

Wiesz, jakie karty będziesz wyciągał, ale musisz wiedzieć także, jakie karty będziesz musiał włożyć. Pomyśl ile z tych kart będziesz chciał wyciągnąć i ile musisz włożyć kart za nie by twoja gra była skuteczna. To powinno być zależne od tego jak ważna dla rozgrywki jest karta i jak szybko będziesz jej potrzebował.

Wracając do przykładu, wiem ze będę chciał mieć Nest jak najszybciej wiec włożę 4 sztuki tek karty. Wiem także ze będę potrzebował dosyć szybko Naturalize, choć na pewno nie tak szybko by rzucać go w 2 turze, wiec wydaje mi się ze wystarcza 3 sztuki tek karty. Kiedy mam Nest'a nie potrzebuje Steely Resolve.

Strategia 1:
-1 Deep Analysis
-2 Circular Logic
-4 Arrogant Wurm
+4 Squirrel Nest
+3 Naturalize

Chce wypróbować także wariant z Steely Resolve, zostawię wiec Arrogant Wurm'y, ponieważ stwory dające zaplecze do discardu nie będą teraz tak szybko ginęły. Ważne jest żebyś zdawał sobie sprawę z tego ze to wymaga wyciągnięcia innych kart, które normalnie zostałby w decku jak Wonder czy Careful Study. Pamiętaj o tym, ponieważ to jest dobry powód dla NIE używania tej taktyki.

Strategia 2:
-2 Deep Analysis
-1 Arrogant Wurm
-2 Careful Study
-2 Wonder
+4 Steely Resolve
+3 Naturalize

7) Wypróbuj swoje strategie.

Zagraj ze swoim deckiem przeciwko talii przeciwnika. Graj, kiedy on jest bez sideboard'u, musisz wiedzieć czy twój sideboard nie psuje ci za bardzo maindecku. Grę, kiedy przeciwnik ma sideboard będziesz mógł przeprowadzić potem, teraz ważne jest by wybrać i ewentualnie dopracować nowa taktykę.

Testuj i powtarzaj.

Ćwicz i testuj z innymi taliami. Zapisuj notatki, pomogą ci one w ustaleniu, z którymi taliami masz największe problemy, prawdopodobnie problemy będą sprawiać Ci 3-4 talie a z innymi będziesz sobie radził bez problemu. Jeśli będziesz miał problem z większa ilością deckow to powinieneś rozważyć zmianę talii! Pamiętaj także o wykształceniu odpowiednich strategii sideboard'owania się na każdą z talii, z która masz problemy.

Jesteś zdziwiony ile kroków trzeba wykonać by stworzyć dobry sideboard?? Właśnie, dlatego najlepsi gracze pracują nad swoim sideboard'em przez jakieś 2 tygodnie. Nie martw się, opracowanie odpowiednich strategii powinno zająć ci najwyżej pól dnia, jeśli twoja talia jest dobrze ograna i wiesz, czego oczekiwać. Musisz zagrać tylko kilka gier testujących strategie sideboard'u żeby nic nie zaskoczyło cię na turnieju.

9) Porównaj do siebie podobne karty i wyrzuć te gorsze.

Prawdopodobnie po wykonaniu wszystkich tych kroków będziesz miał w głowie więcej pomysłów niż te 15 miejsc do wykorzystania. Wybieraj kart uwzględniając meta. Dla przykładu Bearscape jest lepsze na MBC niż Nest wiec wybiorę to pierwsze, ponieważ spodziewam się więcej MBC na turnieju niż Opposition.

10) GRAJ Z SIDEBOARD'EM!!!

Nigdy nie wybieraj się na turniej bez odpowiedniego sideboard'u i bez choćby minimalnych testów przeprowadzonych na nim. Pamiętaj, musisz wiedzieć jak się side'owac i jak grac po side'owaniu. Pamiętaj także ze deck przeciwnika może być przygotowany na twój, side – kiedy ty wsadzisz Nest'a on może mieć przygotowanego na niego Naturalize.

Mam nadzieje ze te rady pomogą ci w zajmowaniu lepszych miejsc na turniejach.

Autor: Laura Mills
Tłumaczenie: Knoowch
Źródło: Brainburst




Miszcz - N kwi 20, 2003 6:56 pm
" />Fajny artykuł !
Na pewno skorzystam z twoich rad na mpkach !



Knoowch - N kwi 20, 2003 7:03 pm
" />boze bron !!
To nie sa moje rady tylko Laury Mills ja tylko tlumaczylem - ale fajnie ze sie podoba komus...



Miszcz - N kwi 20, 2003 7:30 pm
" />Oj Knoowch !
Mam nadzieje że podtrzymasz swoją dobrą passę ciekawych artykułów !




chodzacy_za_dnia - N kwi 20, 2003 8:33 pm
" />Knoowch moze ty przypadkiem nie chcesz zostac "writer'em"



POSEL - N maja 25, 2003 7:14 pm
" />super... nawet jesli to tylko tlumaczenie, ale zeby przetlumaczyc tez trzeba miec pewne zdolnosci...
z tym writerem to sie zastanow :



Lisu - Cz cze 26, 2003 10:50 am
" />Zgadzam się z chodzącym za dnia może zostań writerem, a jeśli chodzi o Sideboard to odrazu się za niego biorę!



Qwert - Cz cze 26, 2003 11:27 am
" />całkiem fajny artykulik i dobrze przetłumaczony



squee - So sty 10, 2004 7:20 pm
" />Knoowch - wielkie brawa dla Ciebie (nawet jeśli nie ty to pisałeś) ale ty tłumaczyłeś i zrobiłeś to na szóstke
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blanka24.keep.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • abaddon.xlx.pl
  • | | | | >

    © design by e-nordstrom