ďťż
Karty które przeszly do historii M:tG - Counterspell



Knoowch - Pt lip 25, 2003 11:14 am
" />Czyli ciag dalszy cyklu o kultowych kartach - tym razem legendarna niebieska karta na tapecie...

Czym jest Counterspell?
[left]http://213.77.161.46/galery/skany/11/24517.jpg[/left]

Kiedy counterspell zadebiutowal, gracze mieli do dyspozycji stosunkowo niewielka ilosc kontr. Cztery z nich: Lifeforce, Deathgrip, Red elemental blast oraz blue elemental blast sa przede wszystkim kartami sidowymi I uzywane sa przeciwko okreslonym kolorom (aczkolwiek czerwony blast byl czesto uzywany jako anty-kontra). W alphie były tylko trzy prawdziwe kontry: Spell blast, power sink oraz wlasnie counterspell. Sprawa wydaje się prosta – spell blasta uzywamy przeciwko tanim zakleciom, natomiast power sink kontruje nam drogie spelle, oczywiście należy zalozyc ze mamy oba na rece i dzieki temu jest mozliwosc wyboru. Pomysl jednak upada w 2 sytuacjach: 1. Nie mamy spell blasta albo power sinka na rece albo 2. Opponent posiada deck dla którego spelli koszt zagrania jest zblizony (patrz – white weenie). Należy oczywiście wspomniec ze uzywajac tych kontr trzeba mieć znaczna ilosc many odtapowanej przez wiekszosc czasu. Power sink zaistnial w constucted, glownie dzieki jego drugiej zdolnosci (wytapowanie opponenta) a tymczasem spell blast nigdy nie doczekal się decku w którym mogl pokazac swoja przydatnosc.

Na szczescie była alternatywa, wtedy kiedy spell blast albo power sink zawodzily zawsze był do dyspozycji counterspell. Znaczna przewaga counterspella był jego staly koszt, jakze różny od sytuacyjnych power sinka czy spell blasta – oczywiście nic by to nie dalo gdyby ten koszt był bardzo wysoki – ale counter spell kosztuje tylko UU wiec nie jest to zbyt wygorowana cena za pewnosc (oczywiście o ile opponent nie posiada kontr) skontrowania zaklecia. Problemem w graniu power sinkiem i spell blastem jest taki ze często trzeba było mieć przygotowane ogromne ilosci many – dla przykladu żeby skontrowac disenchant spell blastem nalezalo mieć odtapowane 2U many – tymczasem żeby skontrowac Wrath of God potrzbowales 4U. 4U to bardzo duzo many tym bardziej jeśli trzeba ja zostawic tylko na skontrowanie wraciaka. Poza tym jeśli przeciwnik zagrywal czar z kosztem X mogles zapomniec o skontrowaniu go blastem – chyba ze miałeś jedna mana wiecej niż on – przyznacie ze zostawianie sobie jednej many wiecej niż przeciwnik troche utrudnia gre... Z power sinkiem sprawa wyglada inaczej – jeśli zagrywaja drogie spelle to ok. nie ma specjalnych problemow, ale co jeśli przeciwnik zagrywa bardzo tanie zaklecia??? Gracz musial mieć stale odtapowane spore zasoby many by wykorzystac zdolnosc power sinka. Po takim uzasadnieniu chyba nikt nie dziwi się ze gracze wola grac kontrami majacymi z gory zalozony koszt i dajacy pewny do przewidzenia efekt.

Counterspell uwidacznial slabosci spell blasta oraz power sinka. Grajac spell blastem zawsze musiales mieć jedna mane wiecej niż przeciwnik, z power sinkiem było podobnie on jednak przynajmniej zapewnial wytapowanie się opponenta jeśli udalo się skontrowac czar. Wielka przewaga counterspella jest jego staly kosz, w przeciwienstwie do wielu innych kontr które bardzo często sa znacznie drozsze niż te 2 many. Za kazdym razem kiedy kontrujesz czar drozszy nic counterspell zyskujesz mana advantage która często może przeksztalcic się w card advantage. Zalozmy ze obaj gracze maja po 6 many i jeden z nich rzuca Shivan Dragona, drugi kontruje go counterspellem a nastepnie ma jeszcze 4 many które może wykorszytac na np. rzucenie z koncem tury przeciwnika Fact or fiction.

W czasach kiedy był legalny...
[right]http://213.77.161.46/galery/skany/12/120.jpg[/right]

No coz – counterspell (jak spora czesc tych legendarnych kart) był przez wiekszosc czasu obecny we wszystkich formatach. Nigdy nie zdarzyla się sytuacja żeby counterspell nie był w formacie – wylaczajac Block Constructed – nawet w czasach kiedy kolor niebieski raczej nie był grywalny (metagame Vise Age albo Black Summer) kontra była jednym z podstawowych i najwazniejszych
czarow które oferowal niebieski.

Counterspell ma zasadniczo dwie mozliwosci uzycia:
1. Może być podstawa opartych na kolorze niebieskim kontroli. Takie decki jak Draw-Go (niebieska kontrola najczesciej dopakowana cala masa kontr), five-color Blue (talia opierajaca się na dociaga opartego na Whispers of the muse oraz Gaea's blessing z wieloma sposobami na zabicie przeciwnika), Counterpost (który był z dodatkiem bialego dla Wrath of god oraz Disenchantow i zbijal Kjedoran outpostem), Maher Oath (niebiesko-zielony deck który bazowal na kontrach i oath of druids jako sposobowi na zabicie) i wiele wiele innych talii uzywalo counterspella jako pierwszego i najwazniejszego zaklecia obronnego, wraz ze wsparciem innych kontr oraz takich zaklec jak Nevinyrral's Disk i innych kontrolnych czarow. W obecnym Standardzie, counterspell obecny jest również w deckach – takich jak chociazby psychatog czy niektóre wersje U/G.
2. Drugie uzycie polega na wlozeniu do talii counterspelii (najczesciej tylko ich jako kontr) w celu uzycia przeciwko kartom które niszcza straregie twojej talii. Counterspell często taka role odgrywal w agresywnych niebieskich taliach jak np. fish (oparty na merfolkach napor), Countersliver czy niektóre zielono-niebieskie talie. We wszystkich tych taliach counterspell sluzy jako obrona przed czarami które sa przeznaczone na niszczenie beatdownu. Zagrywasz przez pierwsze tury stwory a kiedy przeciwnik ma mana na rzucenie groznych dla ciebie czarow (np. wrath of god) wtedy ty tez masz mane I counterspella na rece. Konczy sie to tak jakby Time walkiem bo zyskujesz kolejna ture zanim przeciwnik będzie w stanie zatrzymac twój napor (o ile w ogole będzie w stanie).

Psychologia a counterspell...

„Kiedy siedzisz i widzisz dwie odtapowane wyspy u przeciwinka, zdecydowanie musisz przemyslec jeszcze raz co i jak zagrasz” – Craig Batzler

Piekno counterspella polega na tym jak on dziala. Żadna inna karta w M:tG nie daje takich mozliwosci do blefowania jak counterspell. Jeśli zostawisz dwa odtapowane islandy to opponent zawsze będzie się zastanawial czy masz czy nie ta kontre na reku. Przewaga psychologiczna może być kluczowa, szczególnie jeśli twój przeciwnik nie jest zbyt pewny swych umiejetnosci. Gracz będzie musial wziasc pod uwage ze ktoras z kart która masz na rece może być kontra która zrujnuje jego taktyke... musi zadawac sobie pytania „czy stac mnie na strate tego czaru?” i „czy mogę jakos obejsc jego kontre?” – to może zdecydowanie zmienic oblicze gry. Na przykład jeśli masz Disenchanta na rece i chcesz zniszczyc przeciwnikowi Winter orba, a masz tylko 3 disenchanty w talii, wtedy bardzo wazne jest żeby twój czar nie zostal skontrowany (nie wiadomo kiedy pozostale 2 podejda... i czy przeciwnik już wtedy nie będzie miał na nie również kontry.) Jeśli twój przeciwnik ma kilka kart na rece i odtapowane UU oznacza to ze raczej nie jest to najlepszy moment na zagranie Disenchanta. Możesz wtedy probowac obejsc jego kontry poprzez zagranie kilku pozornie niebezpiecznych zaklec, zmuszajac go tym samym do pozbycia się kontr lub wytapowania się. Naturalnie opponent może zdawac sobie z tego sprawe i nie kontrowac tych zaklec – czekajac na cos naprawde groznego. A co jeśli on nie ma kontry a tylko blefuje??? No coz możesz zaryzykowac ale może się to dla Ciebie zle skonczyc – z takiej sytuacji nie ma jednoznacznego wyjscia.

Dlaczego jest taki wspanialy?

Counterspell od zawsze uwazany był za jedna z najwazniejszych i wręcz legendarnych kart w M:tG. Od generowania mana advantage (mowilem o tym wczesniej) poprzez niszczenie combo-deckow az do chronienia twoich wlasnych zagran przed odpowiedzia przeciwnika – counterspell potrafi zrobic to wszystko. Co wiecej – ta karta przezyla caly szereg rotacji formatow i opuszcza edycje podstawowa dopiero w Core Set (po 10 latach!!) była wiec podstawa niebieskich talii przed naprawde dlugi czas.

To co naprawde czyni counterspella wspanialym jest pozycja jaka on zajmuje w kolorze niebieskim. Żadna inna karta tak mocno nie kojarzy się z kolorem jak counterspell z niebieskim. Możemy powiedziec ze lightning bolt definiuje kolor czerwony, necropotence czarny, disenchant bialy a birds of paradise zielony ale tak naprawde żadna z tych kart nie jest tym dla swojego koloru czym counterspell jest dla niebieskiego. Przez dlugi czas niebieski opieral się na karach w których podstawa były counterspelle oraz card drawing tworzac strategie oparta glownie na czarach z marginalnym uzyciem stworow...

Nienawidze Cie!
[left]http://213.77.161.46/galery/skany/12/217.jpg[/left]
Tak jak żadna karta nie miala takiego wplywu na swój kolor jak counterspell – tak i żadna karta nie spotkala się z taka iloscia odpowiedzi jak kontra. Już w alphie była karta która miala zatrzymac counterspella – był to red elemental blast. Przed jakis czas była to jedna z najlepszych odpowiedzi na kontre – zmuszajac gracza grajecego niebieskim do zabezpieczania się druga kontra albo chociaz blue elemental blastem. Pyroblast z Ice Age'a oraz Burnout z Alliances kontynuowaly tradycje koloru czerwonego – do przeciwstawiania się counterspellowi.Visions daly kolorowi zielonemu dobra obrone przed counterspellami jaka było City of solitude która to zupelnie wylaczala z gry kontry. Kiedy w Tempescie pojawil się Scragnoth gracze mogli zobaczyc zupelnie nowy sposób na walke z kontrami. Tak, kontry sa tak potezne ze nawet takie kart jak Defense Grid nie sa wstanie ich pokonac – dlatego WoTC zdecydowali się na drukowanie kart które nie mogą być skontrowane. Invasion wprowadzila kilka takich ciekawych kart jak blurred moongoose, obliterate czy urza's rage. Dzieki tym zaklecia nawet jeśli niebieski gracz miał kontrole nad stolem – to szybko mogl ja stracic...

Nie tylko counterspell...
[right]http://213.77.161.46/galery/skany/19/3107.jpg[/right]
Counterspell nie jest jedyna dobra kontra jaka dysponuje kolor niebieski. W histroii M:tG pojawilo się kilka kart która sa rownie dobre a może nawet lepsze niż counterspell.Mana drain oraz Force of will to najlepsze i najbardziej znane warianty counterspella. Mana drain zapewnia w dodatku (oprocz skontrowania) przyspieszenie dzieki zwiekszeniu naszych zasobow many, a force of will pozwala nam skontrowac nawet jeśli jestesmy wytapowani za cene discardu niebieskiej karty i zaplacenia 1 zycia. Kontra z UU w koszcie jest dosyc rzadkim zjawiskiem. Wiekszosc kontr ma koszt w granicach 3 lub 4 many (np. Circular Logic, Forbid czy Exclude) – niektore kontry zostaly tez polaczone z innymi kolorami (np. undermine). Jest tylko kilka kontr ktore sa nie-niebieskie (illumination) ale z reguly nie sa one dobrymi kartami. Wśród kontr wyrozniamy także takie które zaklecie odbijaja sa to np. deflection czy misdirection, tego typu zaklecia sa dobre na chociazby Urza's Rage. Istnieja także kontry za 1 mana ale sa bardzo sytuacyjne – najslynniejsza z nich jest Force spike (dosyc znany i grany jest tez distrupt). Grywalne sa również kontry za cc rownym 1U (Arcane Denial, Memory Lapse, Miscalculation and Mana Leak ta ostatnia już wkrotce w Core Set!) – ponieważ sa zdecydowanie latwiejsze do splashu co powoduje ze często widoczne sa chocby w white weenie jako uzupelnienie Winter orba czy Armageddonu. Niewiele jest dobrych kontr z wysokim casting costem – należy do nich wczesniej wspomniany force of will, warte wzmianki sa tez foil, thwart oraz rewind.

Counterspell zawsze był podstawa niebieskiego, ciekawe wiec jak poradzi sobie niebieski bez kontry która w Core Set się nie pojawi...

Autor: Omeed Dariani
Zrodlo: Sideboard
Tlumaczenie: Knoowch

Już wkrotce nastepne artykuly z serii „Karty które przeszly do historii...”

Danke dla Thorna za linki i wspacie mentalne




Aradesh - Pt lip 25, 2003 11:34 am
" />em, moment refleksji: nie myslałem, że doczekam momentu, kiedy przeczytam, ze counterspell przeszedł do historii... szczerze mówiąc to dosyć smutna chwila...



Ozyrys - Pt lip 25, 2003 11:45 am
" />Trudno sie nie zgodzic z słowami Aradesha... - to dosc smutna chwila (szczegulnie dla milosników kontrolek)

Nasuwa sie jeszcze pytanie - Jak bedze wygladał nowy T2 bez counterspella ?

Czy tak jak w bloku nie bedze niebeiskiej kontrolki ?? Czy moze Mana Leak zastapi counterspella ... (w co osobiscie watpie)
Oraz czy powitamy counterspella w nastepnym dodatku... ? (w co rowniez watpie)



Wilgeforc - Pt lip 25, 2003 11:57 am
" />Mnie się wydaje, że właśnie wejście mana leaka potwierdza, że na pewno nie ma szans na żadną niebieską kontrolę, bo do talii multikolorowych mana leak nadaje się lepiej niż counterspell.
Chociaż kto wie, może counterspell pojawi się w kolejnym dodatku z pięknymi czarnymi ramkami, a wycofanie go było tylko głupim dowcipem wizardów




saamed - Pt lip 25, 2003 12:51 pm
" />heh, a nadzija matka glupich jest ;P
moze U bezdie przodowac w tym nowym typie kart, ech, scierwo bedzie ;)



_Kkeldorn_ - Pt lip 25, 2003 4:01 pm
" />Moze i tak ale ja wciaz mam nadzieje ze Counterspell jak i Force Spike dostanie ponowna szansa w Mirrodinie albo chociaz 9ED hmmm juz wiem czemu 8 to KOR SET 0 kontroli malo myslenia



Knoowch - Pt lip 25, 2003 5:20 pm
" />a kiedys gdzies ktos gral nawet taka karta jak zap PP - wybacz ironie ale jeden gracz mnie srednio przekonuje, poza tym czepiaj sie sideboardu - ja tylko tlumacze...



Nomar - Pt lip 25, 2003 5:41 pm
" />fajny artykuł, miło się go czytało, szkoda że kontry już nie będzie w 8th ...........



saamed - Pt lip 25, 2003 6:27 pm
" />aaa, bylbym zapomnial ;)
masz 6 knoowch ;) :PPP
przynajmniej tearz troche dluzsze bylo ;D



-Ignus- - Pt lip 25, 2003 7:01 pm
" />Odemnie masz "tylko" piątke. Artykuł jest dobry, ale jeszcze się rozleniwisz przez zbyt dobre oceny więc nie mozna przesadzać. A tak na poważnie to nie mogę wystawić 6 za artykuł kogoś innego. Ale tłumaczenie jest nienaganne. Popieram taką działalność (tzn. tłumaczenie), dzięki temu jest troche ciekawych rzeczy do poczytania.



saamed - Pt lip 25, 2003 8:25 pm
" />hmmm, i tearz bedziesz mial to samo co ja za to 5 ;) tez mu wystawilem 5 i sie burzysl biedak ;)



POSEL - Pt lip 25, 2003 8:35 pm
" />chcemy jeszcze... brawo 6



donarturo - Pt lip 25, 2003 10:09 pm
" />Moze Counterspell jeszcze wroci... jakby co jest jeszcze Extended
Za artykulik 6.



TrĄdziK - Pt lip 25, 2003 11:29 pm
" />mi sie tlumaczeni podoba.
osobiscie uwazam ze na 100 counterspell zostanie przedrukowanyw jednej z janblizyszej edycji, albo zrobia jakis dodruk czy cus. a tak wogle to to jest glupi zert z ta kontrą

COMBO DEQS RULEZZ!!!



durszlak - So lip 26, 2003 7:08 am
" />Artykul lepszy od poprzedniego bo dluzszy . Szkoda tylko ze counterspell wychodzi z t2.



Raven_10 - N lis 09, 2003 6:02 pm
" />Countery ............ moje ulubione karty. Dam Tobie 5.



Voltrex - So lis 15, 2003 12:03 am
" />Jeżeli upadnie controla... nie będzie counterspella... magic dla mnie upadnie... wizardzi chyba przenieśli się do świata Star Treka albo Star Wars... ten cały Mirrodin powinien dostać bana może jeszcze wywalą karty dające protki albo czarne karty niszczące krity... a może w zielonym nie będzie można używać kritów, cóż czerwony może nie będzie mieć czarów zadających obrażenia?? Mój ulubiony, ukochany kolor umiera... już nie mogę postraszyć kumpli dwoma odtapowanymi wyspami nic już nie ździałam mono U controlą... niebieski, kiedyś potężny zostaje pomału zniszczony... może wizardzi chcą z magica zrobić wojnę krit?? może w następnej edycji będą karty typu: Terminator czy Robocop, a może equipment-UZI????????? ja mam tego dość.... magic w moich oczach traci coraz więcej, a niebiseki umiera na moich oczach... teraz by mu chyba nawet nie pomogło jak by Timewalka przedrukowali ;(
Ale odbiegłem troszkę od tematu... łap 6... aż mi się łezka kręci w oku...



Vini - Pt maja 21, 2004 7:53 pm
" />Co moge powiedziedz..Własnie zaczynam swoja przygode z Mono U...I mysle ze U rulezz..Ae teraz bez najmocniejszej imo karty bedzie troche ciezko..Mam jednak nadzieje ze w Kamigawie bedzie cos co zastapi go skutecznie....6



Noireve - Śr lis 24, 2004 8:49 pm
" />Hmm; nie wiem co to za zamieszanie wokół Counterspella ale jak sie zaczynało grać to Counter target Spell znaczyło gdzieniegdzie
,,Połóż counter na wybranej karcie w grze "

Niektórzy tak daaaaawno temu serio grali:)



Verdi - Śr paź 26, 2005 8:34 am
" />Counterki są coool:P Counterek+ imprint i wymiatamy:]

Aha no i dam 6.



Abbadon999 - Cz paź 27, 2005 2:04 pm
" />Kontry sa najzabawniejsze grane z zaskoczenia
Rada dla Verdiego:
Zawsze mozna schowac kij za landem(efekt podobny).



twoface - Cz paź 27, 2005 2:50 pm
" />Od zawsze jak zaczynałem grać w magica gram mono U. Osobiście nie mam nad czym rozpaczać gdyż gram w Legacy a tam Counterspell pozostanie na zawsze legalny.
Wizardzi nie przedrukowując tej karty chcą chyba uniemożliwić tworzenie kontroli mono U w T2, zresztą niewiedzieć czemu różnymi zabiegami starają się odciągać graczy od tworzenia talii monokolorowych.
Wracając do counterspella, jest to jeden z commonów, który zawsze cenowo był na poziomie uncommonów. W/g mnie counterspell powinien zostać przedrukowany jako UN albo nawet Rare. Możliwe że kiedyś do tego dojdzie. Najlepsze jest to że foliowane counterspelle jak żadna inna karta osiągają 1000% wartości niefoliowanej wersji.
Rzeczywiście jest to karta legenda i dziwi mnie czemu to manaleak a nie counterspeel doczekał się wersji beztekstowej.



Rahl__ - Cz paź 27, 2005 3:00 pm
" />fajnie by bylo jakby, od tej chwili, w ogole counterspella nie przedrukowywali, zeby byl kiedys tak "rzadki" jak np teraz fow. smieszne, ze taka karta kosztuje tylko 2 zł i jest tak powszechna



Kayo - Śr lis 02, 2005 2:09 pm
" />hmmm co do przedrukowania to nie wiem czy nie przedrukowują kart w wersji beztekstowej tylko jeśli grają w t2....przynajmniej tak było chyba dotychczas



Varquez_87 - So sty 07, 2006 9:24 pm
" />może i counterspell przepadnie ale (jak kojarze) w guildpacu ma wyjść inny counterspell - 1U counter target non-blue spell (to była jedna z ujawnionych kiedyś kart).... więc może niebędzie tak źle....



bzyk - So sty 07, 2006 11:24 pm
" />
"> guildpacu ma wyjść inny counterspell - 1U counter target non-blue spell (to była jedna z ujawnionych kiedyś kart).... więc może niebędzie tak źle....
2U , wiec bedzie "tak zle"



FalenAngel - Cz lip 06, 2006 8:53 am
" />A ja myśle że nie zginie w Prismie zawsze bedzie gral



siepacz - Cz lip 06, 2006 11:41 am
" />
">Wysłany: Nie Sty 08, 2006 00:24

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blanka24.keep.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • abaddon.xlx.pl
  • | | | | >

    © design by e-nordstrom