ďťż
Legacy 2008



Mikołaj - Pt sie 08, 2008 3:46 pm
" />Jak w jednym artykule przybliżyć format, który posiada 13023 kart i ciągle się powiększa? Czy ty też możesz grać w formacie, który prosi na na mistrzostwach świata określili jako nieznany i trudny do testowania? Na to wszystko odpowiada artykuł Macieja Paska, Mistrza Polski w Legacy

Legacy 2008

W poniższym artykule mam zamiar przybliżyć wam niezbyt u nas popularny format, jakim jest Legacy lub typ 1,5. Tekst ten powinien okazać się pomocny, jeśli chcielibyście pograć w tym formacie a za bardzo nie macie pojęcia jak to wygląda.
Największą zaletą Legacy jest ogromny card pool, który pozwala na funkcjonowanie wielu archetypów a także bardzo swobodne budowanie własnej talii, która dobrze przemyślana może spokojnie sobie radzić z topowymi deckami. Taka sytuacja powoduje, że metagame Legacy różni się znacząco od typowego metagame, które panują w wyższych formatach jak T2 czy 1.X. Mianowicie, mimo, że podobnie jak w innych formatach mamy tu decki tier1, którymi w Legacy tak naprawde są tylko Gobliny i Threshold, to mamy ogromną ilość decków tier2, które w przeciwieństwie do decków z tego tier z innych formatów są tak naprawdę równorzędne powerlevelem z tier1 a poziom tier jest jedynie niższy z uwagi na ich popularność. Powoduje to, że w typie 1,5 decki tier 1 i tier 2 tak naprawdę są jak decki tier 1 z innych formatów. To tego dochodzą decki tier 3(funkcjonujące w tym formacie jak tier 2 w innych), które albo są na razie za mało popularne by pokazywać stabilne wyniki lub po prostu ich wyniki są bardziej zależne od metagamów turniejów, w których biorą udział. Do tego wszystkiego dokładamy standardowe decki rogue i homebrew i otrzymujemy bardzo a to bardzo urozmaicony metagame w porównaniu do innych formatów. Ta różnorodność i swoboda deckbuildingu to moim zdaniem największy atut tego Legacy. W metagame są aggro, combo, aggro-controle a nawet trochę kontroli, czyli każdy znajdzie coś, co lubi. Jako drugi atut, który akurat nie wszystkim się podoba, wymieniłbym oczywiście samoimplikujący się fakt, że przy tak dużym card poolu decki mają znacznie większy powerlevel niż w innych formatach a sam format jest bardzo szybki. T1,5 w tej chwili bardzo prężnie się rozwija, praktycznie, co chwila powstaje jakiś nowy interesujący archetyp, czego najlepszym przykładem są: stiflenaught i decki na painter servantcie. Spróbuje teraz nieco przybliżyć ten dość obszerny metagame:

Tier 1

Gobliny

Przez ogromną część czasu od powstania formatu, talia uważana za sztandarowy deck formatu. Standardowa strategia swarm zasypująca przeciwnika hordą stworów i posiadająca dobry card advantage engine w postaci Goblin Ringleaderów i Goblin Matron oraz disrupt w postaci Wastelandów i Rishadan Portów. Ten archetyp w foramcie mógł zaistnieć dzięki dostępnej w Legacy akceleracji, czyli Goblin Lackey i Aether Vial. Goblin Lackey przez długi czas był kartą definiującą format, a tak naprawde jest tak do tej pory. Decki, które nie są w stanie sobie poradzić z pierwszoturowym lackeyem lub nie mogą ścigać się z goblinami przy takowym na stole są skazane na porażkę w tym formacie. Z powodu tego stwora praktycznie każdy deck w Legacy gra albo na Swords to Plowshares albo na Lightning Bolty.
Przez jakiś czas deck stracił trochę na popularności, ale w tej chwili znowu ją odzyskuje. W tej chwili zazwyczaj gobliny grają z jakimś splashem, najpopularniejsze to:

:B: - dla Wort, Boggart Auntie, Earwing Squadów, cabal therapy, warren weirdingów bądź innego removalu. Czasem można zobaczyć nawet [mtg]Patriarch’s Bidding[/mtg].
:G: - Naturalize bądź Krosan Grip, w tej chwili rzadko splashuje się tylko G częściej jako dodatkowy splash do B.
:W: - Swords to Plowshares, Disenchant, Armageddon

Przykładowa decklista:

Goblins by Greg Sieverson

creature [32]
1 Earwig Squad
3 Gempalm Incinerator
4 Goblin Lackey
4 Goblin Matron
4 Goblin Piledriver
4 Goblin Ringleader
4 Goblin Warchief
4 Mogg Fanatic
3 Siege-Gang Commander
1 Wort, Boggart Auntie

sorcery [3]
3 Warren Weirding

artifact [4]
4 Aether Vial

land [21]
3 Badlands
4 Bloodstained Mire
2 Mountain
3 Rishadan Port
2 Taiga
4 Wasteland
3 Wooded Foothills

Sideboard:
1 Earwig Squad
3 Krosan Grip
3 Pyroblast
2 Pyrostatic Pillar
3 Pithing Needle
3 Tormod's Crypt

Jeśli nie znasz formatu i nie masz pomysłu na deck Gobliny na pewno jakoś sobie poradzą. Jest to deck szybki, stabilny i bardzo resiliant, a przy tym nie sprawia za dużo problemów z prowadzeniem.

Threshold

Archetyp, który w tej chwili jest chyba najbardziej popularnym deckiem w Legacy a przez wielu uważany za najlepszy deck formatu. Myślę, że to może się trochę zmienić gdyż powstaje już coraz więcej decków specjalnie konstruowanych z myślą o niszczeniu tego archetypu i metagame się trochę wyrówna. Nie zmienia to faktu, że Threshold jest najbardziej uniwersalnym deckiem formatu. Istnieje bardzo wiele wersji tego decku, które to standardowego szkieletu U\G splashuje R, W lub B lub nawet dwa dodatkowe kolory. Jednak wszystkie wersje posiadają zarówno dużo elementów kontroli jak: Force of Will, Counterspell, Daze czy Stifle(teraz często w manie lub sb counterbalance\sensei lock) i removal(swords to plowshares i\lub lighting bolty czy [mtg]fire\\ice[/mtg]) jak również najlepsze - tanie i efektywne potwory jak Tarmogoyf, Nimble Mongoose, Werebear, fledging dragon czy mystic enforcer. To wszystko trzyma się kupy dzięki ogromnej ilości kart manipulujących biblioteką jak Brainstorm, Ponder czy [mtg]Sensei’s Diving Top[/mtg]. Manipulacja i skomny mana base dają nam dużą gęstość zagrożeń oraz napędzają graveyard dla stworów z tresholdem i tarmogoyfa. Deck może pójść również w drugą stronę: destabilizacji many grając na wastelandy i stifle. Przy tak wielu opcjach istnieje bardzo dużo decklist tego decku polecam stronę germagic.de, na której znajduje się ponad 200 wersji tego archetypu. Poniżej zamieszczam standardową wersje UGR:

UGR Threshold by Maciej Fidziński

4 Polluted Delta
4 Flooded Strand
4 Volcanic Island
4 Tropical Island
2 Island

4 Nimble Mongoose
2 Werebear
2 Fledging Dragon
4 Tarmogoyf

4 Daze
4 Fire/ice
4 Force of Will
4 Lightning Bolt
4 Mentla Note
4 Brainstorm
4 Serum Visions
2 Pithing Needle

SB:
3 Tormod's Crypt
2 Blue Elemtnal Blast
1 Hydroblast
1 Pyroblast
2 Red Elemental Blast
3 Pyroclasm
3 Krosan Grip

Tier2

Stiflenaught

Jest to dość nowy archetyp, który pojawił się wraz z usunięciem erraty do Phyrexian Dreadnaught. Uważam, że jest to dość ciekawa propozycja, deck posiada dużo elementów kontrolnych i stara się zabić combem Phyrexian Dreadnaught + Stifle\Trickbindco daje nam w nawet w 2 turze typa 12/12 trample. Oprócz standardowego countersuita w postaci Force of Will, Counterspelli czy Daze deck zazwyczaj posiada 2-3 Counterbalance do locka z senseiem, który wraz z dreadnaughtem i toolboxem w postaci Engineered Explosives może być tutorowany przez Trinket Mage. Do Mono U konstrukcji dodawany jest zazwyczaj jakiś splash:

:G: Dla tarmogoyfa jako alternatywny win condition.
:B: Dla Dark Confidant removalu i sb kart jak Extirpate czy Enginnered Plague
:R: Dla [mtg]Pyroblastów[/mtg] lub/i [mtg]Pyroclasmów[/mtg]

StifleNaught by Joao Antonio

creature [12]
4 Dark Confidant
4 Phyrexian Dreadnought
4 Trinket Mage

instant [19]
4 Brainstorm
3 Daze
1 Echoing Truth
1 Extirpate
4 Force of Will
4 Stifle
2 Trickbind

sorcery [3]
3 Ponder

enchantment [3]
3 Counterbalance

artifact [6]
1 Engineered Explosives
1 Pithing Needle
3 Sensei's Divining Top
1 Tormod's Crypt

land [17]
1 Academy Ruins
3 Island
4 Polluted Delta
1 Seat of the Synod
1 Volcanic Island
3 Wasteland
4 Watery Grave

Sideboard:
2 Extirpate
3 Smother
3 Chill
2 Engineered Plague
3 Planar Void
1 Engineered Explosives
1 Tormod's Crypt

Painter’s Servant

Jest to bardzo świeży archetyp opierający się na karcie z dodatku shadowmoor – [mtg]Painter’s Servant[/mtg]. Najważniejszą synergią jest combo Servant+Grindstone, które za jedyne 6 bezkolorowej many, które jeszcze można rozbić na kilka tur przewija od razu przeciwnika. Drugą ważną synergią są tak zwane blasty czyli: Pyroblast, Red elemental blast i Active Volcano. Karty te są bardzo potężne same z siebie na większość topowych archetypów Legacy a w połączeniu z servantem pozwalają na kontrowanie dowolnego czaru lub niszczeniu dowolnego pernamentu za jedyne :R:!. Instantowe Vindicate za jedna mane to naprawdę potężny efekt. Wydaje mi się, że jedyną przeszkodą na drodze zdominowania formatu przez ten archetyp jest koszt Imperial Recruiterów. Widziałem jak na razie dwie wersje tego decku:

Wersja U\R

Standardowa konstrukcja niebieskiego decku z Legacy, czyli Brainstormy, cantripy czasem sensei+balance. Do tego kontry, lightning bolty, fire\\ice, trinketmage + toolbox i combo kill w postaci [mtg]Painer’s Servant[/mtg] i Grindstone często jest to nawet po prostu stiflenaught z tym combem.

TP Grinding Servants by Jordi Amat

creature [11]
4 Dark Confidant
4 Painter's Servant
3 Trinket Mage

instant [11]
4 Brainstorm
4 Force of Will
3 Thirst for Knowledge

sorcery [9]
4 Duress
2 Fabricate
3 Ponder

artifact [11]
4 Chrome Mox
1 Engineered Explosives
3 Grindstone
1 Pithing Needle
1 Sensei's Divining Top
1 Tormod's Crypt

land [18]
1 Academy Ruins
4 Ancient Tomb
2 Flooded Strand
3 Island
4 Polluted Delta
1 Swamp
3 Underground Sea

Sideboard:
1 Rushing River
2 Smother
1 Gaea's Blessing
4 Leyline of the Void
4 Propaganda
3 Tormod's Crypt

Trinket Painter by Gianluca Spanu

creature [7]
4 Painter's Servant
3 Trinket Mage

instant [15]
4 Brainstorm
2 Counterspell
3 Daze
4 Force of Will
2 Spell Snare

sorcery [4]
1 Gaea's Blessing
3 Ponder

enchantment [4]
4 Counterbalance

artifact [8]
1 Engineered Explosives
4 Grindstone
2 Sensei's Divining Top
1 Tormod's Crypt

land [22]
3 Flooded Strand
9 Island
3 Polluted Delta
4 Tropical Island
1 Tundra
1 Underground Sea
1 Volcanic Island

Sideboard:
4 Tarmogoyf
4 Blue Elemental Blast
2 Stifle
1 Gaea's Blessing
1 Aether Spellbomb
3 Tormod's Crypt

Ub Nought Painter by Alexander Kimpe

creature [15]
3 Dark Confidant
3 Painter's Servant
2 Phyrexian Dreadnought
4 Tarmogoyf
3 Trinket Mage

instant [18]
4 Brainstorm
4 Daze
4 Force of Will
2 Smother
4 Stifle

sorcery [3]
3 Ponder

enchantment [3]
3 Counterbalance

artifact [5]
2 Engineered Explosives
1 Grindstone
2 Sensei's Divining Top

land [17]
1 Academy Ruins
3 Flooded Strand
2 Island
4 Polluted Delta
1 Swamp
3 Tropical Island
3 Underground Sea

Sideboard:
3 Blue Elemental Blast
3 Extirpate
3 Krosan Grip
1 Smother
3 Threads of Disloyalty
1 Pithing Needle
1 Tormod's Crypt

Wersja Mono R:
Jest to deck nastawiony jak najbardziej na synergie z servantem posiadający jak najwięcej akceleracji. Często posiada dodatkowy disrupt w postaci magus of the moon\bloodmoona lub trinishpere.

Imperial Painter by Michael Keller

creature [18]
4 Imperial Recruiter
2 Jaya Ballard, Task Mage
4 Magus of the Moon
4 Painter's Servant
4 Simian Spirit Guide

instant [12]
4 Lightning Bolt
4 Pyroblast
4 Red Elemental Blast
artifact [12]
4 Chrome Mox
4 Grindstone
4 Trinisphere

land [18]
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
10 Mountain

Sideboard:
3 Faerie Macabre
1 Goblin Tinkerer
1 Silent Arbiter
4 Vexing Shusher
3 Pyrokinesis
3 Pyrostatic Pillar

Landstill

W sumie jedyny prawdziwy kontrol z topowych decków. Najbardziej popularna jest wersja 4 kolorowa UBGW. Deck posiada dużo removalu jak swords to plowshares, pernicious deed, diabolic edict, kontry i draw engine w postaci standstilli i fact or fiction. Wygrywamy zabijając przeciwnika manlandami jak mishra’s factory, nantuko monastery czy treetop village lub decree of justice. Żadna z tych kart nie łamie standstilla, więc to przeciwnik będzie musiał go zlamać a tym samym dostaniemy dużo kart z małym kosztem.

Ubgw Landstill by Dave Carhart

instant [26]
4 Brainstorm
4 Counterspell
2 Diabolic Edict
2 Disenchant
3 Fact or Fiction
4 Force of Will
3 Stifle
4 Swords to Plowshares

enchantment [8]
4 Pernicious Deed
4 Standstill
artifact [2]
2 Crucible of Worlds

land [24]
4 Flooded Strand
4 Mishra's Factory
3 Nantuko Monastery
1 Plains
3 Tropical Island
3 Tundra
3 Underground Sea
3 Wasteland

Sideboard:
4 Meddling Mage
3 Tarmogoyf
1 Haunting Echoes
3 Thoughtseize
3 Tormod's Crypt
1 Wasteland

Fearie\Dragon Stompy

Decki te równią się od siebie znacząco, jednak umieszczam je razem gdyż mają prawie taką samą strategię, czyli spowolnić przeciwnika i zabić go dużymi stworami. Cechą wspólną jest akceleracja w postaci ancient tombów, city of traitors, chrome moxów i disrupt w postaci chalice of the void, trinishpere. W niebieskiej wersji wykorzystujemy dość tanie i duże stwory jak sea drake czy serebid efreet a w czerwonej gdzie mamy wiecej akcelracji już duże spaśluchy jak arc-slogger, gathan riders czy rakdos pit-dragon. Niebieska wersja ma dodatkowo force of wille a czerwona wiecej akceleracji i magus of the moon lub bloodmoon.

Faerie Stompy by Vincent Martinot

creature [22]
4 Cloud of Faeries
4 Mulldrifter
2 Sea Drake
4 Serendib Efreet
2 Sower of Temptation
4 Trinket Mage
2 Weatherseed Faeries

instant [4]
4 Force of Will

artifact [16]
4 Chalice of the Void
2 Chrome Mox
2 Lotus Petal
1 Pithing Needle
3 Sword of Fire and Ice
1 Sword of Light and Shadow
3 Umezawa's Jitte

land [18]
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
9 Island
1 Seat of the Synod

Sideboard:
4 Silent Arbiter
2 Weatherseed Faeries
3 Control Magic
1 Moratorium Stone
1 Pithing Needle
1 Tormod's Crypt
3 Winter Orb

Empty the Slogger by Omar Rohner

creature [20]
4 Arc-Slogger
4 Gathan Raiders
4 Magus of the Moon
4 Rakdos Pit Dragon
4 Simian Spirit Guide

instant [4]
4 [mtg]Seething Song

enchantment [3]
3 Blood Moon

artifact [15]
4 Chalice of the Void
4 Chrome Mox
3 Trinisphere
4 Umezawa's Jitte

land [18]
4 Ancient Tomb
4 City of Traitors
10 Mountain

Sideboard:
4 Pyrokinesis
2 Pyroclasm
1 Blood Moon
3 Powder Keg
4 Tormod's Crypt
1 Trinisphere

Solidarity

Przez długi czas deck tier 1 i naczelny combo deck legacy, jednak przez dość znaczącą zmianę metagame jest na dużo gorszej pozycji. Po pierwsze jest mniej goblinów i mniej decków reaktywnych a więcej decków z proaktywny disruptem i dobry clockiem. Dodatkowo pojawiło się dużo decków z artefaktycznym disruptem jak chalice of void, który jest dość trudny do obejścia dla tego decku. Solidarity polega na kręceniu się high tidem i efektami untapującymi landy jak reset i turnabout oraz manipulacją biblioteki jak brainstrom, impulse, meditate by wyprodukować duży storm i zabić brainfreezem. Zaletą decku jest combienie się na instancie przez w nawet najbardziej krytycznym momencie możemy spróbować wygrać. Istnieje też wersja, która combi się we własnej turze za pomocą cloud of fearies i snopów (tak zwany Spring Tide) ale moim zdaniem jest dużo mniej odporna na disrupt więc jeśli tylko stać was na resety to wybrałbym Solidarity.

Solidarity by Alex Franson

instant [42]
2 Brain Freeze
4 Brainstorm
3 Cunning Wish
2 Flash of Insight
4 Force of Will
4 High Tide
4 Impulse
3 Meditate
2 Opt
2 Peek
4 Remand
4 Reset
3 Turnabout
1 Twincast

land [18]
4 Flooded Strand
12 Island
2 Polluted Delta

Sideboard:
2 Brain Freeze
1 Chain of Vapor
1 Echoing Truth
4 Hydroblast
1 Meditate
1 Rebuild
1 Stroke of Genius
1 Turnabout
2 Twincast
1 Vision Skeins

Pikula(Deadguy Ale)\Suicide Black

Deck ten stracił ostatnio dużo na popularności nie mniej, ponieważ przez długi czas miał dobre wyniki uważam, że dalej można go zaliczyć do tier2. Dużo elementów disruptu jak thoughtseize, duress, hymn to tourach, sinkhole czy vindicate poparte naporem w postaci nantuko shadeów, hypnotic spectre czy dark confidant. Do tego jakieś cursed scrolle, swords to plowshares czy engineered plague i oczywiście najlepszy powód by grać B w Legacy czyli Dark Ritual. Przez pewien czas popularne były wersje bardziej aggro z wretch anuridami i phyrexian negatorami ze splashem R zamiast W dla [mtg]lightning boltów[/mtg] i chain lightningów. W tej chwili najbardziej popularna jest wersja Eva Green czyli suicide black ze splashem G dla tarmogoyfów i kart sideboardowych jak pernicious deed, grająca zazwyczaj jeszcze na tombstalkerach. Na mistrzostwach świata Japończycy zaproponowali z kolei wersje jeszcze bardziej kontrolną zabijającą tylko Tombstalkerami a za to posiadającą dodatkowy niebieski splash dla trinket mage i toolboxa:

Rogue Deadguy Ale: A Homebrew by Chris Pikula

creature [11]
4 Dark Confidant
4 Hypnotic Specter
3 Nantuko Shade

instant [4]
4 Dark Ritual

sorcery [18]
4 Duress
2 Gerrard's Verdict
4 Hymn to Tourach
4 Sinkhole
4 Vindicate

enchantment [2]
2 Engineered Plague

artifact [2]
2 Cursed Scroll

land [23]
4 Bloodstained Mire
4 Scrubland
10 Swamp
1 Tainted Field
4 Wasteland

Sideboard:
2 Phyrexian Negator
4 Withered Wretch
2 Darkblast
2 Swords to Plowshares
2 Engineered Plague
3 Pithing Needle

Eva Green by Ryan Dubois

creature [16]
4 Hypnotic Specter
4 Nantuko Shade
4 Tarmogoyf
4 Tombstalker

instant [8]
4 Dark Ritual
4 Snuff Out

sorcery [12]
4 Hymn to Tourach
4 Sinkhole
4 Thoughtseize

enchantment [3]
3 Seal of Primordium

land [21]
3 Bayou
4 Bloodstained Mire
4 Polluted Delta
6 Swamp
4 Wasteland
60 cards

Sideboard:
4 Choke
4 Engineered Plague
4 Leyline of the Void
3 Umezawa's Jitte

TrinketStalker by Andrea Giarola

creature [7]
4 Tombstalker
3 Trinket Mage
instant [10]
4 Brainstorm
2 Enlightened Tutor
4 Swords to Plowshares

sorcery [11]
3 Duress
4 Hymn to Tourach
4 Thoughtseize

enchantment [1]
1 Moat

artifact [8]
1 Bottled Cloister
1 Cursed Scroll
3 Engineered Explosives
1 Pithing Needle
1 Sensei's Divining Top
1 Tormod's Crypt

land [23]
1 Academy Ruins
1 Ancient Den
3 Bloodstained Mire
4 Flooded Strand
1 Island
1 Plains
4 Polluted Delta
2 Scrubland
3 Swamp
1 Tundra
2 Underground Sea

Sideboard:
2 Exalted Angel
2 Blue Elemental Blast
1 Gaea's Blessing
2 Back to Basics
1 Circle of Protection: Green
1 Circle of Protection: Red
4 Leyline of the Void
2 Seal of Cleansing

Lands.dec

Jest to bardzo ciekawa koncepcja a mianowicie deck, który prawie w całości składa się z landów. Dzięki kartom, jak Exploration i Manabond jesteśmy w stanie wstawiać je naprawde szybko a dzięki Life from the Loam możemy użytwować bez końca tych samych landów. Do tego mamy troche tutoringu jak burning wishe czy gamble, reszta to już tylko landy (od 38 do 43). Większość landów, które mamy w decku służy albo do zabicia przeciwnika - manlandy, barbarian ringi albo jako disrupt - wasteland, rishadan port, albo jako sposób na zatrzymanie stworów przeciwnika - the tabernacle at pendrell vale, maze of ith. Deck jest dobry na strategie kontrolne gdyż nie potrzebujemy zresolvować wielu czarów.

43land by Owen Turtenwald

instant [3]
3 Intuition

sorcery [7]
3 Gamble
4 Life from the Loam

enchantment [8]
4 Exploration
4 Manabond

artifact [4]
4 Mox Diamond

land [38]
2 Barbarian Ring
4 Maze of Ith
4 Mishra's Factory
1 Nantuko Monastery
1 Nomad Stadium
4 Rishadan Port
1 Savannah
3 Taiga
2 The Tabernacle at Pendrell Vale
4 Tranquil Thicket
1 Treetop Village
3 Tropical Island
4 Wasteland
2 Windswept Heath
2 Wooded Foothills

Sideboard:
1 Ancient Grudge
3 Krosan Grip
1 Ray of Revelation
1 Firebolt
4 Leyline of the Void
4 Chalice of the Void
1 Glacial Chasm

Ichorid

Deck, który powstał jakiś czas temu w ext i od razu zaraził wysokolevelowe foramty jak t1 i legacy. Ichorid jest bardzo potężny i spokojnie mógłby zdominować format, tak jak robi to w ext, wydaje mi się, że jego niska popularność spowodowana jest jedynie tym, że deck jest dość nudny w prowadzeniu a w Legacy jest tyle ciekawych i przyjemnych decków, że gdy już gramy ten format raczej nie chcemy tego robić dredgem. Mimo tego, że w formacie jest dużo hatu na grób deck ten jest na tyle wytrzymały, że spokojnie może sobie z nim poradzić. Działania decku chyba nie trzeba tłumaczyć: dredguje ile wlezie za pomocą breakthrought czy careful study, aż przewiniemy Bridge from below, następnie rzucamy dread returna z flashbacku albo w flamekin zealota albo innego wielkiego stwora i zabijamy nim i hordą zombie-tokenów. Z kart legacy można tu wymienić Lion Eye diamond, które pozwala nam na szybkie nawet pierwszo turowe kille w połączeniu z deep analisys.

Ichorid

creature [24]
1 Cephalid Sage
1 Flame-Kin Zealot
4 Golgari Grave-Troll
3 Golgari Thug
4 Ichorid
4 Narcomoeba
3 Putrid Imp
4 Stinkweed Imp

sorcery [17]
4 Breakthrough
4 Cabal Therapy
3 Careful Study
3 Deep Analysis
3 Dread Return

enchantment [4]
4 Bridge from Below

artifact [4]
4 Lion's Eye Diamond

land [11]
4 Cephalid Coliseum
3 Polluted Delta
4 Underground Sea

Sideboard:
1 Akroma, Angel of Wrath
4 Chain of Vapor
2 Duress
4 Leyline of the Void
4 Pithing Needle

Tier 3

Jest to tak rozległy temat, że naprawdę trudno go opisać. Spróbuje wymienić część tych bardziej znanych archetypów i bardzo krótko je opisać dokładne decklisty może znaleść na germagic.de a w sprawach dyskusji zapraszam na forum Legacy na mtgnews.pl lub k20.com.pl

Survial of the Fittest - istnieje naprawde dużo decków opartych na tej karcie w legacy. Najbardziej popularne wersje to albo wersje bg\x wykorzystujące survival of the fittest i recuring nightmare by mieć praktycznie nieskończony dostęp do stworów w bibliotece. Wersje takie zazwyczaj mają dużo stworów silver bulletów by móc odpowiedzeć na dowolne zagrożenie np. uktabi orangutan na artefakty, shriekmaw na stwory oraz jakiś konkretne stwory do zabicia przeciwnika jak deranged hermit czy akroma, angel o wrath. Deck uzupełnia disrupt najczęściej terapie i thoughtseizy. Druga popularna wersja do RG, która wykorzystuje akceleracje i duże stwory jak flametongue kavu czy ravenous baloth a survivivala wykorzystuje tylko do szukania zagrożeń. Obydwie wersje korzystają ze Squee, Goblin Nabob by niegdy nie brakowało im stwora pod survivala. Dość interesująca jest również wersja decku zawierające [mtg]Goblin Welderów[/mtg]. Dzięki survivalowi i intuicją wrzucająca wielkich artefaktycznych spaślaków jak Sundering Titan do grobu a następnie dzięki goblinowi podmienianiu ich za shield sphery. Deck ten zyskał trochę uwagi po mistrzostwach świta gdzie był pilotowany przez Stuarta Wrighta.

Affinity - deck na szczęscie niezbyt popularny w Legacy, gdy nie ma hatu można nim osiągnąć dobry wynik. Gdyby kiedyś przez przypadek zyskał na popularności to w foramacie jest naprawdę duży wybór hatu od null rodów po energy fluxy do shattering spree. Deck polega na szybkim wysypie artefaktów i zabiciu za pomocą ravagerów, cranial plating, bądź disciple of the vault.

Angel Stompy - WW z akceleracją w postaci chrome mox, ancient tomb i city of traitors by szybko wstawiać Exalted Angela lub wykorzystywać equipy jak umezawa’s jitte i Sword of Fire and Ice

Cal - Coraz bardziej popularny w legacy deck oparty na life form the loam, cycling landach i spaślakach jak Countryside Crusher czy Terravora. Do tego akceleracja z mox diamondów, seismic assaulty I disrupt jak wastelandy, thoughtseizy I cabal therapy.

Burn – Deck = same spalenia jak lightning bolt, chain lightning i fireblast.

Madness\Slivers\Fish - Decki bardzo podobne do tresholdu jednak starające się nie korzystać z grobu jak zasobu. Tani disrupt a do tego dość efektywne stwory. Moim zdaniem decki te są mimo wszystko gorsze od treshholdu gdyż jakoś potworów jest dużo niższa.

MonoW Stax - w tej chwili raczej wyparty przez fearie\dragon stompy, dużo akceleracji i artefaktycznego disruptu(trinisphere, chalice of the void , tanglewire, smockstack), crucible of worlds, armageddony, magus of the tabernacle, ale deck bardziej nastawiony na locka niż spowolnienie i zabicie przeciwnika.

Aluren - Combo deck znany z Ext – Legacy Alluren+Craven Harpy+Raven Familiar a później albo cloud of fearies+ stroke of genious\brainfreeze albo maggot carrier\ soul warden. Akceleracja w postaci city of traitors i wall of roots do tego tutoring jak impulse, brainstorm czy intuition.

Slide - jak w Ext Life from the Loam+cycling landy a do tego astral slide i lightning rift. Do tego jakieś utility jak eternal witness. Deck miał chwile popularność, bo miał dobre MU z goblinami, ale niestety składa się od każdego Comba.

Rock - W legacy są niezliczone wersje tego decku w dowolnej combinacji kolorów. Co mają wspólnego? Zazwyczaj jakiś discard - thoughtseize, cabal therapy, hymn to tourach, removal - pernicious deed, swords to plowshares, vindicate i flametongue kavy, dobre stwory – tarmogoyf, ravenous baloth, spirt monger, utility - eternal witness, genesis. Ogólnie zlepek najlepszych kart i mamy dość stabilnego kontrola, choć nieco wolnego jak na ten format.

MonoU Control - Dużo kontr i drawu do tego Morphling lub meloku jakieś ophidiany, vedalken shackles i powder kegi. Deck stary jak sama gra w legacy mało popularny gdyż zazwyczaj takie decki mają problemy z aggro -controlami, które są bardzo popularne w legacy.

Iggy Pop - czyli po prostu storm combo zabijające tendrils of agony. By się skręcić wykorzystuje ill-gotten gains i akceleracje jak dark ritual. Przy idealnej sytuacji rzucamy intuicje po 3 gainsy i zaczynamy się nimi kręcić za każdym razem wracając sobie gainsy i akceleracje(np. lotus petal i dark ritual) by przy ostanich wrócić i rzucić tendrils of agony ze sporym stormem.

Podsumowując, jak widać w Legacy można się spodziewać tak naprawdę wszytkiego od darmowych kontr to taniego removalu, szybkich stworów, skomplikowanych card advantage enginów i dziwnych comb. Przy składaniu i tuningowaniu decku musicie pamiętać by być przygotowanym by wytrzymywać tempo goblinów i tresholdów, przygotowanie na disrupt jak wasteland, thoughtseize, hymn to tourach, kontry, mieć swój disrupt by przeszkadzać przeciwnikowi. Osobiście uważam, że żeby deck był viable musi mieć przynajmniej 50% z Goblinami i Tresholdem a później dopiero można go testować z innymi deckami. Jako bonus zamieszczam decklistę mojego decku, która była tworzona z myślą o mistrzostwa świata 2007 dla Cyryla Kocięckiego (w końcu grał Solidarity), a którą udało mi się zdobyć mistrzostwo Polski 2007 w Legacy:

Maciej Pasek - ‼Co zrobiłeś mi z colą?”

4 Force of Will
4 Brainstorm
3 Intuition
1 Life From the loam
4 Tarmogoyf
4 Wall of Blossoms
3 Counterbalance
3 Sensei's Diving Top
4 Swords to Plowsahres
3 Daze
2 Spell Snare
1 Genesis
1 Meloku Clouded Mirror
4 Flooded Strand
1 Polluted Delta
3 Winspet Heath
1 Savannah
4 Tropical SIland
4 Tundra
1 Forest
2 Island
2 Lonely Sandbar
1 Cephalid Colloseum

SB:
2 Krosan Grip
1 Hydroblast
3 Tivadar's Crusade
3 Tormod's Crypt
3 Threads of Disloyality
3 [mtg]Kataki War’s Wage[/mtg]

Deck to taka hybryda tresholdu i Life from the Loam decku. Jest mniej agresywny od tresholdu ale za to jest w stanie prowadzić grę znacznie dłużej od niego. Intuicja zawsze wydawała mi się potężną kartą, więc dziwi mnie troche brak popularności tej karty w formacie. Jest bardzo dobrym tutorem po engine na lategamie i genesis. Dzięki nim wystarczało mi pojedyńcze life from the loam, na które przy większej ilości na początku rozgrywki nie ma czasu. Chciałem mieć combo sensei+counterbalance by mieć inevitablity w MU z tresholdem oraz na decki rogue. Meloku jest dobry finisherem w tym formacie na decki bez swords to plowshares robi znacznie więcej niż np. Morphling, który był orginalnie w tym slocie. Próbowałem też loxodon hierarchów, ale imho są za wolni na ten format. Większość decków nie ma mainowej odpowiedzić na genesis, więc jeśli uda się przetrwać raczej nie zabraknie tarmogoyfów. Wall of Blossom dorzuciłem gdyż potrzebowałem jakiegoś dropa na pierwsze tury do stabilizacji a inne karty jak np. wall of roots bardzo szybko traciły przydatność - blossom zawsze się cycluje - ogólnie była to bardzo dobra karta przez cały turniej. Nie spodziewałem się żadnych comb z wyjątkiem ichorida stąd mój sb był dość pusty na te MU. Natomiast W Stax i Affinity widziałem jakieś, a nie mam dobrego MU z tymi deckami, stąd Kataki. Ogólnie deck dość przyjemny w obsłudze, jednak, na większe turnieje są w tej chwili na pewno lepsze wybory. Deck jest dobry by sobie trochę pograć i się pobawić. Mam nadzieje, że artykuł się spodobał.

Maciej Pasek




Amok - So sie 09, 2008 6:24 pm
" />swietny artykul nie tylko dla poczatkujacych. brawo!



Zarg - So sie 09, 2008 9:18 pm
" />Cieszę się, że ktoś poświęca swój czas by pisać o formacie, który w Polsce jest praktycznie martwy. Może dzięki większej ilości tekstów odrodzi się zainteresowanie Legacy.

Teraz jednak trochę konstruktywnej krytyki. Dane dotyczące decków i ich roli w metagame oderwane są od czasu i miejsca. Skąd takie informacje? Na turnieje z jakiego okresu i z jakich miejsc patrzył autor pisząc swój tekst?
Brakuje również informacji o pochodzeniu decklist. To nie praca naukowa, nikomu rozległa bibliografia do szczęścia potrzebna nie jest. Mimo to informacje takie jak link do top8, data i miejsce turnieju czy ilość uczestników wpływają zarówno na wiarygodność, jaki i na wartość tekstu.

Wszystko tu sprowadza się do jednego - nie ma sensu robić czegoś, co ktoś zrobił lepiej. The Source jest stroną, która od początku istnienia Legacy była świetnym przewodnikiem i miejscem powstania licznych znaczących konstrukcji. Lepiej więc zamiast swoich własnych przemyśleń wykorzystać gotowe informacje:
http://mtgthesource.com/forums/showthread.php?t=5460
Gdy zestawimy ten systematyczny przegląd z artykułem da się zauważyć wiele nieścisłości. Jeden przykład: Aggro Loam jest w rzeczywistości jedną z najważniejszych konstrukcji (CAL to słaba nazwa, bo Solitary Confinementa w takich deckach nigdy się nie używało), a Solidarity to już od bardzo dawna tylko zabawka dla nielicznych amatorów.

Mogę zrozumieć ewentualny argument o niewielkiej roli takiej dokładności. Jeżeli jednak chcemy by nowi gracze "poczuli" format, to nadal tekstowi daleko do doskonałości. Nie ma sensu opisywać skomplikowanego i przestarzałego Solidarity, gdy nie wpomina się o charakterystycznych konstrukcjach takich jak TES czy Belcher.

No i nie mogę się powstrzymać od małej złośliwości na koniec:
T H R E S H O L D
...bo mimo zastosowania dwóch różnych wariantów poprawna nazwa tego decku nie pada w tekście ani razu.

EDIT: Intution, Wall, Life, Sensei, Meloku i Genesis sprawiają, że deck potrzebuje bardzo dużo many. Daze się sprawdza?



KoRnZYSIEK - Cz wrz 04, 2008 10:01 am
" />Fajny artykul - nie doczytalem tier 3 ale i tak niezle. Land dec... kiedys jeszcze w starym ext czyms takim gralem na appie i sie ludzie ze mnie smiali a tu tier 2 ^__^. (no tyle ze wtedy nie bylo loam'ow)




bzykuu - Cz wrz 04, 2008 6:10 pm
" />Hah nic nie masz o decku ktorym mi sie podoba: Death&Taxes

Wyglada mniej wiecej tak:

3 Isamaru, Hound of Konda
4 Swords to Plowshares
4 Aether Vial

3 True Believer
4 Serra Avenger
2 Jotun Grunt
3 Samurai of the Pale Curtain
3 Umezawa's Jitte

3 Oblivion Ring
3 Stonecloaker
3 Mangara of Corondor

3 Cataclysm

4 Karakas
4 Rishadan Port
3 Flagstones of Trokair
11 Plains

Ogolnie o co chodzi. Wystawiamy Managare najlepiej z viala aktywujemy i w odpowiedzi wracamy na reke z Karakas. Karakas dziala tez na isamaru, vial dziala na wszystko, a z wracajacych na reke trickow jest jeszcze stonecloaker.
Mocnym punktem (aczkolwiek nie na wszytskie mu) jest cataclysm ktory wspodziala z flagstonesami oraz wrcaniem na reke ponadprogramowych stworow.
STP to oczywiscie niezbednosc, True believer to obrona przed kombem i discradem przede wszystkim, jotun grunt to duze cielsko nielubiace tresholda:) Uzyteczny jest tez samurai: na ichorida przede wszytskim, ale nie tylko.

Side:
3 Glowrider Threshold, kontrola, kombo
1 Oblivion Ring
4 Orim's Chant na kombo
1 Jotun Grunt
3 Tivadar of Thorn Gobliny ofc
3 Mana Tithe Ja gram tym w mainie zamiast oblivion ringow - potrafi byc wredne (rishadan port tez:))

Ostatnio niektorzy wkladaja tez Flickerwispy i seal of cleansing czy tez Hokori, Dust Drinker. Flickerwisp w zasadzie wymaga viala na 3 zeby sie splacic, ale wtedy szaleje (np wyjecie landstilla na nasza ture) wiec troche srednio mnie osobiscie przekonuja.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blanka24.keep.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • abaddon.xlx.pl
  • | | | | >

    © design by e-nordstrom