ďťż
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
Odeszły w zapomnienie - kawałek historii
Kazama - Pt gru 27, 2002 3:47 pm " />[align=center]Odeszły w zapomnienie - kawałek historii[/align] Nasza wspaniała karcianka ma juz prawie dziesiec lat. W czasach w ktorych sie narodzila, wygladala zupelnie inaczej, projektanci byli niedoswiadczeni, i karty nieco inaczej sie prezentowaly niz dzisiaj. Byly znacznie potezniejsze niz teraz, a sami projektanci mieli wiecej pomyslow. Teraz magic to prawie same turnieje, i tysiace graczy na calym swiecie ktorzy usiluja zajsc na sam szczyt magicowej hierarchi. Dzieki temu, wiele pradawnych kart odeszlo w zapomnienie, ze wzgledu na to ze formaty w ktorych sie mieszcza nie sa tak popularne jak oslawiony Standard. W ponizszym tekscie postaram sie wam przyblizym jedne z najpotezniejszych kart, ktore nie zmiescily sie w Great Nine, a pomimo to nalezy o nich pamietac. Mirror Universe [left]http://213.77.161.46/galery/skany/30/1414.jpg[/left]Mirror Universe jest karta, ktora chyba najwiecej stracila w wyniku zmiany zasad, ktore mialy miejsce w 1998 r. Lustro niegdys bylo jedna z potezniejszych kart w calym magicu. Nawet wiele osob uzywalo okreslenia "Great Ten", zamiast "nine", aby podkreslic sile tej karty. Byla nieodlacznym elementem Kontrol (Mono U, Keeper, i wielu tali kilkukolorowych). 6 Edycja wprowadzila zasade natychmiastowej smierci. Jednak przed wyjsciem tej zasady, gra sie nie konczyla w momencie "wyzerowania" zycia, co dawalo jescze szanse na wygranie. Mozna bylo dodac sobie zycia, zabic przeciwnika, albo wlasnie skorzystac z mirrora. Gracze tez czesto odejmowali sobie zycia (dzieki Necropotence, badz innych czarom ktore dawaly dodatkowe korzysci, i zamieniali sie swoimi zyciami z przeciwnikiem. Po zmianie zasad ta karta nie jest juz tak potezna podczas gry, choc niektorzy nia jeszcze graja. Nadal jest bardzo smacznym kaskiem dla kolekcjonerow, i najdrozsza karta w wydaniu Legends. Library of Alexandria [right]http://213.77.161.46/galery/skany/20/990.jpg[/right]W Arabian Nights ukazalo sie duzo silnych i poteznych kart. Taka karta wlasnie jest Loa. Tak jak kiedys Mirror Universe bylo nazywane 10 najpotezniejsza karta w mtg, tak jest teraz z Loa. Nie musze chyba nikogo uswiadamiac jak waznym aspektem jest dobieranie dodatkowych kart. Biblioteka spelnia te zadanie doskonale. Owszem ma warunke, musimy miec 7 kart na reku, ale w taliach kontrolnych, zazwyczaj gromadzimy karty, i wtedy Loa sprawdza sie idealnie. Jest landem. To ma swoje plusy i minusy. Jako land mozemy ja wylozyc za darmo, i jestesmy pewni ze nie zostanie skontrowana. Poza tym poza swoja dodatkowa zdolnoscia daje nam mane bezkolorowa. Wchodzi do gry odtapowana, czyli jezeli przeciwnik zaczynal, jestesmy juz w stanie skorzystac z jej zdolnosci w naszej pierwszej turze. Oczywiscie moze zostac zniszczona Wasteland`em, badz Strip Mine`m. Dzialaja na nia tak ze czary odzzialowujace na landy. Jednak pomimo tego Loa jest bardzo dobra i grywalna karta. Wystepuje we wszelkich taliach kontrolnych. Jest tak ze bardzo cenna dla kolekcjonerow. Jest jedna z dwoch najdrozszych kart z dodatku w ktorym sie ukazala. The Abyss [left]http://213.77.161.46/galery/skany/30/1460.jpg[/left]I oto kolejna po Mirror Universe jedna z silniejszych kart w Legendach. Przewaznie karta sideboardowa, jednak w naporowych meta sprawdza sie idealnie w mainie. Wykorzystywana we wszelkich taliach zawierajacych czarny kolor. Wystepuje w mono black controlach, Destroy Landach, Discardach, Keeperze, i wszelkich innych Multikolorach. Daje ogromna przewage w ilosci kart. Jest enchanmetem, przez co raz zagrana, bedzie odzialowywac tak dlugo az ktos jej nie usunie. Pomaga uporac sie z wszelkimi naporami. Na "Otchlan" odporne sa kreatury artefaktyczne, oraz kratury ktore nie moga byc wskazywane przez zdolnosci. Dzieki temu mozemy pozbywac sie skutecznie stworkow naszego przeciwnika, kiedy sami dalej mozemy atakowac, potworami ktore sa odporne na ten smiercionosny urok. Moat [right]http://213.77.161.46/galery/skany/30/1626.jpg[/right]Moat jest jedna z potezniejszcyh kart z legend. Od 1994, w ktorym to wyszla znalazla zastosowanie w wielu taliach. Jest nieodlacznie identyfikowana z bialymi kontrolami, oraz czesto spotykana w parze z Balance`m. Wykorzystywana rowniez w taliach multikolorowych kontrolnych. W mainie uzywana w jednej sztuce. Dziala podobnie do The Abyss. Celem fosy, rownierz jest pozbycie sie kreatur. Przewyzsza otchlan w tym, ze stopuje od razu wszystkie kreatury bez zdolnosci latania, z drugiej strony nie zabija ich, wiec gdy zostanie sciagnieta ze stolu, kreatury stana sie z powrotem zagrozeniem. Nether Void [left]http://213.77.161.46/galery/skany/30/1453.jpg[/left] Karta uzywana w czanych kontrolach. Wystepuje glownie w Mono B oraz taliach niszczacych landy. W manie uzywana w jednej lub trzech sztukach. Trzymana tak ze w naporach na inne kontrole. Wiele osob zapomina o potedze czerni, poniewaz skupiajac sie na obecnym meta Standrdu, ludzie zapominaja o przeszlosci. Takie karty jak Nether Void, The Abyss, Underworld Dreams, czy Necropotence przyczynilo sie do tego ze ow kolor stal sie jednym z najpotezniejszych, i nie nalezy o tym zapominac. Underworld Dreams [right]http://213.77.161.46/galery/skany/30/1464.jpg[/right] Na tej karcie powstal bardzo silna kilkukolorowa talia kontrolna. Polegala na wystawieniu tego poteznego uroku po czym rzucalo sie Timetwister, Windfall, oraz onne czary w tym stylu. Wszelkie czary ktore byly w stanie spowodowac wieksze niebiezpieczenstwo kontrowalo sie, a przed kreaturami skutecznie chronil Moat poparty Swords to Plowshares. Dreamsy wystepowaly tak ze w Czysto czarnych discardach wraz z Chains of Mephistopheles, oraz Anvil of Bogardan. Mana Drain [left]http://213.77.161.46/galery/skany/30/1491.jpg[/left]Mana Drain Jest jedna z najpotezniejszych kontr w calym mtg. Dzialaniem moze przypominac tradycyjnego Counterspell` co juz samo w sobie czyni ja bardzo skutecznym. Dodatkowo jestesmy obdarowani mana. Jest to bardzo duzym plusym, tylko nalezy pamietac, aby nie nastapil wybuch many. Karta wystepuje w Mono niebieskich kontrolach. W kilku kolorowych kontrolach czesto zastepuje Counterspell`a. Force of Will [right]http://213.77.161.46/galery/skany/19/3107.jpg[/right] I stalo sie, rotacja zabila ta karte. Nie tak dawno, bo jeszcze kilka miesiecy temu byla to jedna z najbardziej poszukiwanych kart w Extendzie. Teraz to relikt przeszlosci, wspomnienie po tych wspanialcyh czasach. Karta podobnie jak w extendzie jest uzywana w niebieskich kontrolach, taliach mulikolorowych. stanowi fundamentalna podstawe tali zawierajacych niebieski kolor. Zwyciestwo w grze czesto przypadalo temu graczowi, ktory posiadal wiecej FoW`ow na reku. Balance [left]http://213.77.161.46/galery/skany/13/529.jpg[/left]Dwano temu, gdy jeszcze Balance nie byl zrestrictowany, to wystepowal w kazdej tali w 4 sztukach. Bardzo czesto tez ludzie splashowali swoje talie tylko po to aby wsadzic tam ten potezny czar. Jest to jedna z nielicznych kart, ktora moze zniszczyc wszyskie stwory, landy oraz reke. W rekach doswiadczonego gracza staje sie bardzo potezna bronia. W dodatku ma bardzo niski koszt zagrania. Teraz pomimo tego ze mozna grac tylko jedna sztuka w tali, to nadal wystepuje w kazdym decku ktory jest zesplashowany z bialym kolorem. Necropotence [right]http://213.77.161.46/galery/skany/29/2478.jpg[/right] Ten uroko duzo namieszal w histori magica. Dzieki niemu w 1996 roku nastapil wylew czarnego koloru. Czarne lato (tak ten okres byl nazywany), charakteryzowal sie bardzo wieloma odmianami Suicada. Praktycznie kazdy gral tym kolorem. Poza tym Nercopotence idealnie pasuje do licznych tali opartych na ukladach kart. Powstal tez bardzo potezny Trix, na bazie Illusions of Grandeur i Necropotence. Karta byla tak potezna ze zostala zrestryktowana w Classicu, oraz zbanowana w starym Extendzie. Juzam Djinn [left]http://213.77.161.46/galery/skany/20/922.jpg[/left] Najdrozsza karta z Arabian Nightes. Jedna z najbardziej poszukiwanych kart przez kolekcjonerow. W dzisiejszych czasach jest juz mniej poszukiwwana przez graczy, jednak nadal ma olbrzymia wartosc. Teraz mozna juz ja zastapic Phyrexian Scuta, oraz Grinning Demon. wystepuje w czarnych naporach, niszczycielach landow, taliach niszczacych reke. Dual Lands (Badlands, Bayou, Plateau, Savannah, Scrubland, Taiga, Tropical Island, Tundra, Underground Sea, Volcanic Island) [left]http://213.77.161.46/galery/skany/13/583.jpg[/left]Duale od zawsze byly identyfikowane z Extendem. Wraz z rotacja wypadly z tego formatu. Sa podstawa kazdej kilkukolorowej tali. Bez nich zlozenie niektorych tali bylo by niemozliwe. Przez rotacje spadly znacznie na cenie, przez co staly sie latwiej dostepne dla ludzi grajacych w Classic'u.[right]http://213.77.161.46/galery/skany/13/577.jpg[/right] Tak pokrotce wyglada historia jednych z najpotezniejszych kart w tej karciance. Przedstawilem karty ktore nie zmiescily sie do najpotezniejszej dziewiatki, ale pomimo tego niezle namieszaly w dziejach magica, i warte sa odnotowania. Jest jeszcze mnostwo innych kart ktorych nie wymienilem. Nie chcialem wymieniac Commonow bo jest ich naprawde duzo. Skoncentrowalem sie kartach, o ktorych nie powinnismy zapominac. Opisalem to co na przelomie ostatnch dziejow tworzylo nasza historie. Pomimo tego, ze te karty stanowia juz tylko przeszlosc, to mam goraca nadzieje ze T1 stanie sie jeszcze popularne a owe potezne karty powroca do czasow swych swietnosci. thrall - Pt gru 27, 2002 4:59 pm " />Bardzo fajny artykuł, szczególnie dla początkujących (m.in. mnie). Pisz więcej takich artykułów, bo tobie to dobrze wychodzi. Wierzbus - So gru 28, 2002 2:43 pm " />Fajny artykulik dla początkujących Kaz. Ja jednakże polecam (jak ktoś ma dostęp) książeczkę z specjalnej limitowanej edycji MTG:Anthologies z reprintami, gdzie jest opisane jak MTG powstało, jak pierwotnie miało się nazywać (Mana Flash), co nieco o matematyku R.Garfieldzie, co ją stworzył, o tym że pierwotnie miała to być planszówka, a potem miały być to tylko 4 kolory, no i opisana każda edycja od początku wraz z datami pojawiania się na rynku, również są opisywane jak to Kazama zrobił poszczególne potężne karty z konkretnych dodatków. A tak btw aż trudno uwierzyć że FoW to jest uncommon, nie ? durszlak - So gru 28, 2002 3:38 pm " />Trudno uwiezyc ze Sinkhole jest commonem . Szkoda ze juz tak poteznych kart nie drukuja wizardzi. Air - So gru 28, 2002 4:02 pm " />No Kazama ten artykuł jest poprostu cool Bardzo fajny!!! pyrek - So gru 28, 2002 4:46 pm " />huhu jestes w WIEEELKIEJ formie, kaz Wierzbus - So gru 28, 2002 7:27 pm " />hehe ,no Kaz ja powiem że jesteś w dobrej formie jak jeszcze przygotujesz na kilka takich rzeczy do poczytania, póki co mogę powiedzieć, że jesteś w lepszej formie niż Małysh n0rbi - So gru 28, 2002 11:30 pm " />Tak niezły artykulik pisz więcej to bede miał co czytąć:D bubu - N gru 29, 2002 10:25 am " />Nieźle Kazama, oby tak dalej durszlak - N gru 29, 2002 11:16 am " />Kazama a moze teraz napiszesz o deckach ktore zmienily bieg histori . Np. Academia. Wierzbus - N gru 29, 2002 9:25 pm " />albo o Necro-deckach, slajach, stompy, kontrolach i mega kombodeckach takich jak te na Memmory Jarze, Fluktuatorze (o tych co mordują w pierwszej turze:) Toudi - Wt gru 31, 2002 1:29 pm " />swietny artykul wiecej takich Leeroy - Śr sty 01, 2003 5:36 pm " />super artkuł, prosze wiecej takich i moze jeszcze coś o t1?? Bart - Cz maja 08, 2003 12:04 pm " />Doskonały artykuł, kolejny krok do wypromowania świetnego formatu jakim jest T1 MGS - So maja 17, 2003 6:14 pm " />Świetny artykuł. Właśnie coś takiego chciałem przeczytać . Także popieram idee artykułu o najsłynniejszych deckach w historii MtG Reprover - So maja 17, 2003 7:13 pm " />Również przypadł mi ten artykuł do gustu. Z mojej strony chciałbym zachęcić do napisania artykułu o Restrictach w MTG, który by tłumaczył działanie komb na tych kartach przy okazji wyjaśniając dlaczego mają restricta. saamed - So maja 17, 2003 9:03 pm " />hehe, niezly pomysl, ale niektore nei maja restricta z powodu comba, tylko z powodu samych siebie ;D jednokartowe comba, kazamie zdarzylos ie tu o niektorcyh napisac (no... o jednym ;) Wilgeforc - N maja 18, 2003 6:05 pm " />Mnie też się bardzo podobało. Zastanowiło mnie jedno- gram od niezbyt dawna, a z tego artykułu wynika, że legends było zdecydowanie najpotężniejszym dodatkiem. Czy tak jest rzeczywiście? FUZZY - N maja 18, 2003 6:41 pm " />legends mialo zdecydowanie kilka bardzo mocnych kart ktore mialy bardzo duzy wplyw na gre ale sam dodatek nie jest najpoteznijeszym w historii mtg Wilgeforc - N maja 18, 2003 8:17 pm " />Który w takim razie jest najsilniejszy ( nie chodzi mi o kolejne edycje, ani o dodtaki, które pojawiły się po bloku tempesta ). Lisu - Cz cze 26, 2003 10:45 am " />Świetny artykuł!! Daje 6, oby było więcej takich artykułów jak ten! Lago - Pt lip 04, 2003 6:00 am " />Kazama jest to swietny artykuł bardzo obszerny ale jak sie go zacznie czytac to juz sie niechce przestac!!!! XaN007 - Pt sie 08, 2003 1:11 pm " />super artykul kaz mozna se usiasc i poczytac, a jest warto Nomar - Pt sie 08, 2003 1:26 pm " />Artykuł bardzo mi się podobał przez co masz ode mnie 6 donarturo - N sie 10, 2003 8:12 pm " />Artukul swietny ale przydalby sie mu drobny update Underwold Dreams wrocily DiNq - Śr wrz 24, 2003 2:42 pm " />fajny artykuł...bardzo miła lektura |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
||||||