ďťż
[Odyssey-Onslaught T2] U/G Madness



Knoowch - Śr gru 11, 2002 3:55 pm
" />A oto kolejny weteran OBC i jedna z czolowych talii Type2...

U/G Madness

3 Arrogant Wurm
4 Wild Mongrel
4 Merfolk Looter
3 Wonder
4 Basking Rootwalla
3 Roar of the Wurm
4 Careful Study
4 Aether Burst
4 Counterspell
4 Circular Logic
11 Forest
11 Island
2 Cephalid Coliseum

4 Compost
4 Squirrel Nest
3 Phantom Centaur
4 Naturalize

No coz idea tej talii sprowadza sie do wykorzystania mechaniki madness... kluczowymi kartami sa mongrel i looter, bo bez nich madness raczej srednio sie przyda... looter dodatkowo generuje draw wiec jest pierwszym celem dla przeciwnika...
A teraz side:
compost - na czarne talie...
nest - jak wyzej, dziala tez na Oppo
centaur - rowniez na czarny kolor takie nastawienie side'u na czarny spowodowane jest tym ze jedynym prawdziwym zagrozeniem dla tej talii jest removal...
naturalize - na Astro, Oppo i MBB z cmentarzem...




Worek - Śr gru 11, 2002 4:18 pm
" />Knoowch w twojej wersji nie podobają mi się głównie bursty w mainie. Powinny wylecieć do sidu, a do maina 2-3 aquamoeby i uzupełnić roary do 4. Co do sidu to nie wiem czy wrzucanie aż takiego hate'u przeciwko czarnemu ma głębszy sens. UG ma też inne nie za dobre matchupy, chociażby sligha (sparksmith na stole to w większości przypadków auto - loss). Szczególnie zastanowiłbym sie nad nestami w sidzie. Może Gigapedę na kontrolki raczej?



nerf - Śr gru 11, 2002 4:40 pm
" />No Worek ma racje. Mainowe Burst to raczej nie to co teraz syci...
Zamiast nich mysle ze powinny sie tu znalezc 2 Aquamoeby, 1 Wonder i 1 Arrogant Wurm.
Knoowch skad wziales ta talie??



RedDragon - Śr gru 11, 2002 4:47 pm
" />Faktycznie burstami w mainie teraz juz sie nie gra... zamiast nich do czterech zwiekszylbym ilosc Arogantow i Rorow a wondery w zupelnosci powiny wystarczyc w trzech egzemparzach.




Worek - Śr gru 11, 2002 4:55 pm
" />Heh, właśnie zauważyłem manabase. Powinno być o 1 ląda mniej, dalej tak ze 3-4 city of brass i 2 centaur gardeny. Z basic landów powinny przeważać islandy.



Knoowch - Śr gru 11, 2002 5:24 pm
" />no coz wersji U/G madness troche jest...
Tutaj wersja Koniecznego - finalisty poltouru Gdanskiego...

UG Madness

4x Careful Study
4x Merfolk Looter
4x AEther Burst
4x Circular Logic
3x Quiet Speculation
3x Wonder
1x Deep Analysis
3x Arrogant Wurm
4x Roar of the Wurm
4x Wild Mongrel
4x Basking Rootwalla
1x Krosan Reclamation
1x Cephalid Coliseum
9x Island
9x Forest
1x Centaur Garden
1x City of Brass

Sideboard
4x Naturalize
3x Compost
3x Phantom Centaur
3x Envelop
2x Delusions of Mediocrity

Jak sami widzicie niektorzy graja burstami a nawet spekulacja w main i z dosyc duzym B hate...
P.S. Worek daj swoja wersje... tak bedzie najlepiej bo inni gracze beda mogli wybrac i skorzystac...



Xann16. - Śr gru 11, 2002 7:02 pm
" />IMO jak widac na polturach czasy UG lekko przemijaja.

Co do decku to powinny byc 3 wondery mainowe i 1 side na mirrora
rurki i arroganty do 4



luckyluke - Śr gru 11, 2002 7:57 pm
" />Na pewno w mainie przydałyby się 2-3 gardeny wywalić te bursty naprawde nie są potrzbne dać 4 roary zostawić 3 arroanty 4 to już dużo dać 1-2 analizki można się zastanowić nad grizzly fate sztuk 1 reclamacja w zasadzie nie jest potrzebna może 1 na sidzie razem ze speculacją jeśli gramy nią. Można jeszcze się zastanowić nad wersją z 2-3 centarurami w mainie ale to już poważna zmiana decku. Ameby są dobrym pomysłem na ustabilizowanie madnessu i są stworkiem za 2 many który jedzie za 3 a więc niezły stworek. Deck niestety czasy świetności ma już za sobą gdyż nie używa prawie kart z ONs. Jednak gra i czasami nawet wygra co dowodzi siły jaką ma mechanika madness w typie drugim nawet pomimo nowych kart



Macros - Cz gru 12, 2002 6:49 pm
" />Tak, siła UG zdecydowanie spadla. Ale to nie znaczy, ze jest slabym deck'iem. I nie znaczy, ze stracil swoja wrecz nieprawdopodbna zdolnosc do God Draw'ow, typu 1t: Study 2 Rootwalle 2t: pies 3t: Arrogant 4t: Roar, a to wszystko poparte lataniem z Wonder'a. A powodem oslabienia UG jest to, ze inne talie dostaly duzo silnych kart w Onslaught'cie, a UG nie dostalo nic:(. Poza tym meta w Polsce jest raczej dla UG niesprzyjajace. Najwieksze problemy sprawiaja UG, Sligh i ew. MBC, a zwlaszcza te dwie pierwsze talie sa ostatnio u nas popularne. Z tych trzech talii uwazam, ze najmniejszym problemem jest MBC, ale moze to dlatego, ze to moj najlepiej przecwiczony match up:P. Podsumowujac UG nadal jest bardzo solidnym deck'iem, ale zdecydowanie stracilo na rotacji, nawet nie dlatego, ze z niego cos wypadlo, tylko dlatego, ze inni dostali dobre karty, a UG nie.

P.S. Bardzo dobry pomysl z tym forum. Widze, ze ta strona zmienia sie na lepsze. Moze nawet zaczne sie tu czesciej udzielac (to nie mialo brzmiec jak grozba). Chociaz nie wiem czy aktywne udzielanie sie na swoch forum nie wplynie negatywnie na inne dziedziny mojego zycia:P:P



Cyberman - Pt gru 13, 2002 3:06 pm
" />Tak UG nie radzi sobie w T2 tak jak kiedyś ,ale uważam ,że po wejściu Legions bedzie o wiele lepiej



Gość - Pt gru 13, 2002 7:02 pm
" />czym sie rozni UG Madness od QUIET ROAR?



Knoowch - Pt gru 13, 2002 7:31 pm
" />QR'a bazuje na quiet speculation i wygrywaniu przez szybkie zagranie roar'ow - mniej stawia na mechanike madness - no a madness stawia bardziej na nia i card advantage przez nia oferowany - roznice trudno wytlumaczyc ale jak zobaczysz oba decki w dzialaniu to zrozumiesz...



maveric - Pn sty 06, 2003 7:48 am
" />Talia fajna, ale nie pasują mi tu głównie dwie rzeczy.
Uno za dużo many w manabase. Kolosea się przydają, ale 24 lądy to przesada.
Secendo to już moja skromna sugestia. Gram madnesem i zamiast nestów mam na saidzie chattery i zastanawiam się, czy ich do maina nie wsadzić.



KoRnZYSIEK - Pt sty 10, 2003 6:58 pm
" />UG maddness niestety nie dziala a szkoda ... jego era sie skonczyla - UZI wygrywa z nim jak chce. Ostatnio widzialem wersje z R - w momencie dorzucenia angerow i wyrzucenia contr / analis zaczyna zabijac takze uzi , ale to juz nie to ... a tak go lubilem :chlip chlip:



maveric - So sty 11, 2003 2:35 pm
" />Nie zgadzam się z tobą. Sam gram madnessem i jadę nim UZI bez kłopotu. Jedyne czego madness się teraz powinien obawiać to Slight i Astral Slide.



KoRnZYSIEK - So sty 11, 2003 3:05 pm
" />Heh gram U/G od wyjscia Tormenta i wiem ze jechal on kiedys wszystko ... potem jak wyszly smothery to jezeli gra sie przeciw dobremu UZI wyglada to mniej wiecej 60/40 dla UZI a to juz jest zle



maveric - N sty 12, 2003 11:34 am
" />Nie do końca się z tobą zgodzę, ale jednak masz cęściową rację. UZI jest dobre, ale można pojechać je na przetrzymanie.



KoRnZYSIEK - Pt sty 17, 2003 2:30 pm
" />UZI na przetrzymanie ?? - przeciez UZIemu o to chodzi zeby cie przetrzymac



maveric - So sty 18, 2003 1:42 pm
" />Odpowiedź jest prosta, jeśli skontrujemy combo to często UZI możę skończyć bibliotekę



dark_one - Wt lut 18, 2003 7:25 pm
" />Wpadlem ostatnio na taka mysl wlozenia do U/G takiej smiesznej karcioszki o nazwie Bearscape. Wiem, wiem... ktos mi zaraz zarzuci lamerstwo ale testuje ta wersje i jest niezle! Przeciez ten deck robi szybko DUZY grave a gdy zaczyna latac removal to dzieki Wonder w grave i bearscape na stole przeciwnikowi moze byc ciepelko Prpponuje dwa Bery do maina by poprawic mete ... co wy na to???



E. Regis - Pt lut 28, 2003 9:45 pm
" />To nie zbyt dobry pomysł...



Knoowch - So mar 01, 2003 6:46 am
" />Eh chyba nie Ty pierwszy na to wpadles bo z tego co pamietam bear byl juz w OBC grany jako side na uzi - ktoremu po prostu nie starcza removalu jak on wejdzie - w main nie wiem czy to dobry pomysl - w sideboardzie predzej - choc i tak nie wiem czy jest sens bo U/G z uzi ma dobry match a MBC jest malo...



Szogun - Pn mar 03, 2003 9:04 am
" />ja gram taka wersja

4 roary
4 psy
4 logicki
3 analizy
3 angery
4 studia
2 lootery
3 wondery
4 arroganty
4 rootwalle
4 ameby
4 mountains
9 island
7 forest
1 coloseum

SB:
4 envelopy
4 centaury
4 naturalizy
3 bursty

musze wam powiedziec ze ten deck chhodzi i z angerami jest spoko
nie zgadzam sie z wwrsja z conterspellai ani z usuwaniem po jednym arogancie i roarze w koncu to deck naporowy nie? chcialem jeszcze napisac ze moj kumpel zlozyl uzika gdzie ma 12 kontri 16 remouvalu i karci madnessa jak chce . kiedys ten deck wycinal ale panowie z WOTC olali nas - fanow mongrela itp.



XiceX - Wt mar 04, 2003 3:29 pm
" />Hmm.......ciekawe czy mnie zjada:
Nikt z Was nie zna wersji z Upami?!?!?!?!?!?!?!!?
Qrde wiem ze to niby nie pasuje al to jest naprawde swietny deck. Up na stoj 2 mana w polo iles tam rotwall do tego mongrel i w nastepnej turze jedzemy w ciacho..............
Aha no i wsadzic trzeba werbeary itd:)



nerf - Wt mar 04, 2003 4:02 pm
" />No wlasnie, trzeba by jeszcze Werebere dorzucic. Mi osobicie bardziej podoba sie zwykly wersja mednessa.

Szogun - bardzo czesto gram, testuje z UG madnessem, rowniez czasem gram nim sam, i czasem zdaza mi sie miec screw. W pewnej mierze ten problem rozwiazuje City of Brass, ale tez nie do konca. Podsumowujac: zwykly UG madness ma problemy z mana, a Twoja 3 kolorowa wersja z R napewno bedzie miala jeszcze wieksze problemy.



XiceX - Wt mar 04, 2003 4:12 pm
" />Az musze podac jego spis bo mja nie moge zamieszczac deckow:P:

2 Arrogant Wurm
4 Basking Rootwalla
3 Merfolk Looter
3 Werebear
4 Wild Mongrel
3 Wonder

4 Careful Study
4 Circular Logic
4 Roar of the Wurm
4 Standstill
2 Upheaval

3 City of Brass
10 Forest
10 Island



Szogun - Śr mar 05, 2003 12:00 pm
" />moze i masz racje nerf ale jak do tej pory takowe zdarzaja sie zadko. a jak mam angera w grobie i kilka kontr a wszystko jest dopelnione prze robale to jest naprawde git .



Leeroy - So mar 15, 2003 7:16 pm
" />nerf, moglbys zapodac jakis spis fajnego UGb, plizz
kombinuje i chyba bez 4 delt to nie zadziala



AzBest - N kwi 20, 2003 10:45 am
" />
">U/G Madness

3 Arrogant Wurm
4 Wild Mongrel
4 Merfolk Looter
3 Wonder
4 Basking Rootwalla
3 Roar of the Wurm
4 Careful Study
4 Aether Burst
4 Counterspell
4 Circular Logic
11 Forest
11 Island
2 Cephalid Coliseum

4 Compost
4 Sqirrel Nest
3 Phantom Centaur
4 Naturalize

Gram już długo UG Madness. I mam kilka uwag do tego deck listu, uważam ,ze jest trochę juz nie aktualny przede wszystkim nikt już raczej nie używa Counterspellów, uważam ,ze 3 Ather Busrty to w sam raz chociąz nie koniecznie powinny być mainie, jedno Coliseum teshs tyka zamaist counterspilly wrzuciłbym 3 standstille(lub deep analysis mnie sie gra dobrz z tym i ztmy) i czwartego roar'a/ew. arroganta, zamaist looterów wolę Aquamoeby, w mainie mam tesh 2 Ray of revelation (zamaist Cephalid Coliseum i Carful Study(3 naprawdę wystarczają). Co więcej zamiast dwóch lasów wrzuciłęm dwa Riftstone Portale, są przydatne zwłaszcza ,ze w mainie mam Raye of rev. To chyab tyle.
SB, zamiast Sqirrel Nestów polecam reklamacje,chociaż napewno nie cztery, no i jak znajdę kasę oraz kogośc kto mi sprzeda dwa [mtg]Ravenous Baloth[mtg],to wrzuce dwa do maina i a do side dwa arroganty. Grałem tesh troche z Genesisem ,napewno ciekawie komponował by z Baolnem i Aquamoebom . Na zakończenie chciałbym przeprosić za tak chaotyczną wypowiedzić. BTW: Co będzie z UG Madnesem po rotacji?? Boję sie myśleć.



AzBest - N kwi 20, 2003 11:01 am
" />
">nerf, moglbys zapodac jakis spis fajnego UGb, plizz
kombinuje i chyba bez 4 delt to nie zadziala

Na http://www.magic-league.com/ możemy znaleźć następujacy decklist:
Ishan with GUbmadness, 2nd in the T2PrizedTourney of 2003-03-12
9 Forest
3 Island
1 Swamp
3 City of Brass
3 Underground River
4 Polluted Delta
4 Circular Logic
3 Smother
1 Ray of Revelation
2 Deep Analysis
3 Roar of the Wurm
3 Quiet Speculation
2 Careful Study
3 Wonder
4 Basking Rootwalla
4 Arrogant Wurm
4 Wild Mongrel
4 Aquamoeba
SB: 2 Envelop
SB: 4 Ravenous Baloth
SB: 3 Turbulent Dreams
SB: 1 Ray of Revelation
SB: 3 Duress
SB: 2 Equilibrium



Grzyb - Pt kwi 25, 2003 6:36 pm
" />fajny dek tylko mażna jeszcze coś w nim pozmieniać 1aroganta 1roura 2brawny ja dopiero zaczynam grać wuięc nie znam sie zbyt dobrze



Qwert - Pt kwi 25, 2003 7:48 pm
" />no na brawnach to się w madnessie nie gra a ilość rur i arrogantów to już zależy od koncepcji gracza



Lisu - Wt cze 10, 2003 5:14 am
" />A co myślicie o takiej wersji UG Madnessa?:

4 Merfolk Looter
3 Compulsion
3 Wonder
2 Careful Study
4 Circural Logic
2 Quiet Speculation
2 Deep Analysis
4 Counterspell

Zielone:
2 Arrogant Wurm
3 Basking Rootwalla
4 Roar of the Wurm
2 Gigapede
4 Wild Mongrel

Landy:
9 Island
9 Forest
2 Cephalid Coliseum

SB:
4 Ather Burst
4 Compost
4 Naturalize
3 Phantom Centaur



Thorn - Wt cze 10, 2003 7:20 am
" />Hm.. pomysł nawet fajny ale jedno mnie drażni. Dlaczego Careful Study są tylko 2 sztuki ?

Widział bym to tak:

4 Merfolk Looter
2 Compulsion
3 Wonder
4 Careful Study
4 Circural Logic
2 Quiet Speculation
2 Deep Analysis
4 Counterspell

Zielone:
2 Arrogant Wurm
3 Basking Rootwalla
3 Roar of the Wurm
2 Gigapede
4 Wild Mongrel

Zmieniłem tylko liczbe niektórych kart. Said i mana bade zostawiam bez zemian. Zobacz tą moją wersje i napisz co o niej myślisz.



Lisu - Wt cze 10, 2003 11:10 am
" />Zrobię takie deck (spis poniżej), jak pisze jakaś karta lub jakaś karta to macie mi pomóc wybrać
Niebieskie:
3 Merfolk Looter
3 Compulsion
3 Wonder
4 Careful Study
4 Circural Logic
2 Quiet Speculation
4 Counterspell
2 Alter Reality

Zielone:
Compost
2 Arrogant Wurm lub Compost
3 Basking Rootwalla
4 Roar of the Wurm
2 Gigapede
4 Wild Mongrel

Landy:
4 Yavimaya Coast
7 Island
7 Forest
2 Cephalid Coliseum

SB:
4 Ather Burst
4 Compost lub Arrogant Wurm
4 Naturalize
3 Phantom Centaur

Dlaczego dałem niektóre karty do maina lub do SB:
Dałem Gigaped'a do deck ponieważ razem z care ful study robi fajne combo:
1 Tura: Island, Careful Study, wywalamy Gigapeda a rootwale do gry.
2 Tura: Forest, Z abilita Giga puszczamy na stół rootwale i gigapeda więc mamy w 2 turze 2 krity 1/1 i jedną 6/1!
Myślę czy dać Composta do maina ponieważ wrzuce go i Alter Realitem zmienie text tak abym ciągnął karte za pójście do cmentarza np. czerwonej karty a nie czarnej.
Phantom do SB na czarne deck (wiadomo )
Naturalizacja na wredne artefakty lub enchantmenty
Bursty na napory.
Spekulacje rzeby móc jak najszybciej mieć kilka wurmów 6/6 na stole (może nawet latających )
A czemu wrzuciłem reszte to chyba każdy wie
Co myślicie o decku który mam zamiar se sprawić??



AzBest - Śr cze 11, 2003 7:16 pm
" />
">Dałem Gigaped'a do deck ponieważ razem z care ful study robi fajne combo:
1 Tura: Island, Careful Study, wywalamy Gigapeda a rootwale do gry.
2 Tura: Forest, Z abilita Giga puszczamy na stół rootwale i gigapeda więc mamy w 2 turze 2 krity 1/1 i jedną 6/1!

Kombo jest piękne i wogóle tylze ze nie istnieje ,bo w drugiej turze nie wystawisz giga(z ability wraca na Reke a nie do Gry).Koszt 3GG



nerf - Śr cze 11, 2003 7:25 pm
" />I tu AzBest ma racje. Pozatym combo jest bardzo sytuacjycne.
Myslisz, ze czesto na reke dostaniesz te karty? Moze raz/dwa razy w zyciu dostaniesz tego typu genialna reke..
Podobnie jak Alter Reality i Compost to zbyt sytuacjycne combo i nie radze czy czybs takim grac. Musza Ci podejsc i Compost, i AR.. Aby obie te karty podeszly Ci bedziesz musial raczej dosc dlugo grac i do tego czasu mozesz juz zginac lub tez wygrac, lub tez sytuacja na stole bedzie taka, ze uaktywnenie tego comba nie wplynie w zaden sposob na ta sytuacje. Poza tm gdy dojdzie Ci jedna z tych art musisz ciagle czekac az dojdzie Ci druga.. Bezsens.



Lisu - Śr cze 11, 2003 7:49 pm
" />A teraz wam się podoba??
UG Madness:
Niebieskie:
4 Merfolk Looter
3 Compulsion
3 Wonder
4 Careful Study
4 Circural Logic
2 Quiet Speculation
4 Counterspell

Zielone:
Compost
2 Arrogant Wurm
4 Basking Rootwalla
4 Roar of the Wurm
2 Krosan Reclamation
4 Wild Mongrel

Landy:
9 Island
9 Forest
2 Cephalid Coliseum

SB:
4 Ather Burst
4 Compost
4 Naturalize
3 Phantom Centaur



AzBest - Śr cze 11, 2003 8:14 pm
" />Twoj mi sie nie podba ale taki mi sie podba, nawet
J_moore of WhatTheFork with UGMadness, top4 in the Extended Teams Swiss of 2003-05-18
Main Deck Sideboard
3 Daze
2 Roar of the Wurm
2 Deep Analysis
1 Intuition
3 Wonder
4 Circular Logic
4 Aquamoeba
4 Arrogant Wurm
4 Basking Rootwalla
4 Careful Study
4 Wild Mongrel
3 Waterfront Bouncer
6 Forest
9 Island
3 City of Brass
4 Yavimaya Coast
Sideboard:
3 Gilded Drake
2 Ray of Revelation
2 Naturalize
4 Submerge
3 Chill
1 Krosan
zaczerpniete:http://www.magic-league.com/



doommaster - Pn lip 07, 2003 6:30 pm
" />A jak byście splashowali biały? Co byście wciepli? może jakiś lifegain?
Bo przeciw MBC wyjdzie w 8ED Karma (prawdopodobnie).
Podam mój obecny spis i poproszę o rady:
4 psy
4 jaszczurki
4 aroganty
4 roary
4 aquamoeby
4 study
4 logiki
2 werebeary
2 giant growthy
2 wondery
2 lootery
2 counterspele
2 analizy
10 forest
10 island

Jakieś rady? Chciałbym splashować biały...



AzBest - Pn lip 07, 2003 7:47 pm
" />wurzuc 1-2 rury , 2 growthy,2 lootery(po chuk tyle discardu??),i 2 counterspele (po chuk tyle kontr?? ). Dorzuć kieś 1 pole, 3-4 Windsweapt heat,(czy jakos tak), 2 Ray of revelation , ja wiem moze z jeden worship i dorzuc jeszcze 1 wondera.



doommaster - Wt lip 08, 2003 4:50 pm
" />Cóż, prędzej wyciepne aquamoeby niż lootery! lotery to jazda! roary zostawie, bo to najlepszy napor. wywalić growthy... w sumie racja. dodam centaur's gardeny(czy jakoś tak) może rzeczywiście kontry... a worship dobry na sligha i na MBC trochę (trzeba mieć krity)... a jeśli chodzi o landy to nie lepiej landy z odysei niż fetche? +1 wonder of course. Można chyba też study 2 albo 1 wyciepnąć i dodać kolosea... a dodać ze dwie spekulacje no nie?

co to są te pole?



daszek - Wt lip 08, 2003 5:03 pm
" />looter jest cienki w stosunku do aquamoeby, ponieważ bardzo łatwo schodzi, atakuje za o wiele mniej, a to ma byc aggro-control a nie control... kontry są nieprzydatne, ponieważ bardzo żadko będziesz miał dwie niebieskie many aby rzucić counterspell'a...
koloseum: nie! za wolne, zanim uzbierasz thresholda przeciwnik cie rozjedzie ...
pole to Plains jeśli dobrze zrozumiałem, fetche są lepsze, ponieważ nie będziesz miał screw a jeżeli podejdą ci same filterlandy (tak to sie chyba nazywalo...) nie będziesz miał jak się rozwijać w początkowej fazie gry, która jest dla ciebie kluczowa... możesz wrzucic jakas jedna spekulacje... zastanowilbym sie nad warebearem...



doommaster - Śr lip 09, 2003 9:38 am
" />Na to wychodzi, że ja nie umiem grać tym UG Mam ciężko z MBC (może wciepnąc squirel nesty?) Ale jeśli robić ostry napór, to przydałby się jakiś lifegain, skoro trza wszystkim robić napór. Powiedzcie trochę o strategi tej talii bo jakoś ciężko mi idzie...
PS. Po ile teraz stoją fetche?



daszek - Śr lip 09, 2003 10:25 am
" />... mozesz miec squirrel nesty, ale w side, w mainie nie sa ci potrzebne, lifegain IMHO nie jest dobrym pomysłem, bo ponownie twoja talia się przez to zwalnia...
fetche: UW i GW jakieś 35 pln
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blanka24.keep.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • abaddon.xlx.pl
  • | | | | >

    © design by e-nordstrom