ďťż
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
Troche porad dla poczatkujacych...
Knoowch - N kwi 20, 2003 9:00 am " />Czyli wszystko co chcieliscie wiedziec o M:tG ale baliscie sie zapytac OK. wiec uległeś/las (dalej będę używał formy męskiej, bo płeć piękna to w kręgu naszej karcianki zagrożony gatunek – niestety...) Namową swojego kumpla/brata/własnej chęci i zamierzasz kupić sobie pierwsze karty, ale nie wiesz, od czego zacząć – tak?? Jako początkujący masz kilka ścieżek do wyboru – jesteś pełen entuzjazmu i zamierzasz grac w przyszłości na turniejach (dla tych, którzy chcą grac towarzysko to raczej zbędny jest ten poradnik) wiec musisz wydąć trochę kasy – możesz zacząć od kupienia całego decka (talii) od jakiegoś dobrego znajomego (ważne!! Bo masz pewność ze talia będzie dobra i w formacie, w jakim chcesz grac – o tym później) lub zaopatrzyć się w karty kupując PCD (Pre Construed Deck – talia złożona przez producenta „fabrycznie” zawsze dużo słabsza od talii profesjonalnych graczy, ale dająca jakieś pojecie o taktyce) lub ostatnia możliwość to kupienie sobie odpowiedniej ilości boosterow – wtedy należy zaopatrzyć się w lady niezbędne dla każdej talii karty. (Ew. możesz kupić sobie tournament packa – to jakby 3 boostery + 6 lądów z każdego koloru) Kupując karty pamiętaj o tym żeby były one aktualne dla formatu, w którym chcesz grac – jesteś graczem początkującym, (jeśli nie to, po co to czytasz??) wiec wydaje mi się ze najbardziej odpowiednim formatem będzie Type 2 – w skład tego formatu wchodzą 2 ostatnio wydane bloki + edycja podstawowa i tak obecnie na T2 składają się: Blok Onslaught – Onslaught (zawsze nazwa bloku jest od dużego 350 kartowego dodatku), Legions, Scrouge (obydwa to tzw. małe dodatki, czyli po 143 karty) Blok Mirrodin – Mirrodin 8 Edition Po wyjściu nowego bloku następuje rotacja, czyli blok najstarszy wylatuje z typu (prościej i na przykładzie – teraz jak blok Mirrodin się uzupełni 2 małymi dodatkami i wyjdzie kolejna duża edycja to ona „wyprze” blok Onslaught potem wyjdzie blok Mirrodin itd.) Pamiętaj ze na turniejach możesz grac kartami ze starszych edycji, które zostały przedrukowane w nowych, – jeśli wiec posiadasz karty ze starych edycji, które są w nowych (np. Mind sludgel) możesz nimi jak najbardziej grac na turniejach!! Pamiętaj też o tym ze karty ze starych edycji są odpowiednio więcej warte od tych z nowych edycji – sprawa kolekcjonerstwa... Co do wartości karty – Dzielimy je na Rare (warty najwięcej ale oczywiście zależy to od grywalności karty – dobra erka(nazwa potoczna) to wydatek nawet 50 zł (w Typie 2 w innych formatach nawet więcej) ale zdarzają się także rary będące warte np. 1zl wszystko zależy tutaj od grywalności dobrze wiec byłoby gdybyś miał jakiegoś zaufanego znajomego który znałby wartość kart – uniknąłbyś leszczenia), Uncommon(wartość do 15 zł) Common (warty najmniej – wartość do 2zl) Do tego należy dodać karty foil, czyli błyszczące i z kometa na dole karty – są one warte odpowiednio – cena karty pomnożona przez 3 minus 20% wartości podstawowej karty. Na każdej karcie znajduje się znaczek edycji w kolorze czarnym, srebrnym lub złotym – oznacza od odpowiednio commona, uncommona, rara z tymże na starych edycjach znaczka nie ma lub jest po prostu czarny – wartość tych kart należy po prostu znać. Masz karty, znasz zasady, ale nie wiesz, co dalej?? (Zakładam ze podstawowe zasady poznałeś z rulingow lub jakiegoś innego artykułu – takich trochę jest – poszukaj na k20 lub poltergeiscie) Postaraj się stwierdzić, jakim rodzajem talii grac – w uproszczeniu talie dzielimy na: Kontrole – jest to talia, która w założeniu opiera się na kontrolowaniu stołu za pomocą removalu (zaklęcia niszczące inne karty znajdujące się w grze) kontr (zaklęcia uniemożliwiające zagranie czaru przeciwnikowi) a także discardu (zaklęcia zmuszające przeciwnika do usunięcia kart z ręki) – kontrola przeważnie jest cięższa do gry niż napór, ale często daje też więcej satysfakcji – zabija wolniej, wtedy, kiedy ma kontrole nad sytuacja (Psychatog, UZI, Uw Control) Napór – Talia, której założeniem jest najczęściej zajechanie przeciwnika dużą ilością stworów – wspomaganych np. spaleniami, (jeśli grasz kolorem czerwonym) (R/G Beats, U/G Madness, White Weenie) Combo – talia, która wygrywa grę przy użyciu odpowiedniej kombinacji kart... (Wake, Astro) Radzę dobrze, posurfowac po necie porozglądać się za ciekawymi taliami (linki do ciekawych stron załączam na końcu) złożyć cos takiego a potem to już grac, grac, grac i testować ulepszać i jeszcze raz grac...Pamiętaj tylko żeby starać się grac z lepszymi i bardziej doświadczonymi od siebie – tylko wtedy tak naprawdę można się czegoś nauczyć... A teraz kilka rad, co do składania talii: Trzymaj się magicznej liczby – 60 kart – jest to minimum dopuszczane przez twórców M:tG na turniejach, na które przychodzi się z własna talia (tzw. Constructed) – im mniej kart tym większe prawdopodobieństwo ze dojdzie właśnie ta, której oczekujesz – a także staraj się wkładać po 4 kopie danej karty – większe prawdopodobieństwo dojścia a także umożliwia to zastosowanie taktyki, która sobie wcześniej założyłeś. Optymalna liczba lądów w talii to, 22 – ale nie jest to żelazna granica i w zależności od talii należy ja modyfikować. Na każdym turnieju możesz mieć tzw. Sideboard – jest to dodatkowe 15 kart (nie mniej nie więcej), którymi możesz po 1 i 2 grze (gra się do 2 zwycięstw) zmienić karty znajdujące się w Main decku – nie nastawiaj się wiec przeciwko jakiemuś kolorowi czy rodzajowi talii – Twoja talia musi być uniwersalna a od konkretnych problemów jest właśnie Sideboard... Dobrym przykładem talii sideowej jest: Circle of Protection: Black Edycja 7th Edition Card Color White Casting Cost 1W Type Enchantment Card Text 1: The next time a black source of your choice would deal damage to you this turn, prevent that damage. Jak widzisz jest to karta nie nadająca się do maina, bo jeśli będziesz grał, z deckiem bez koloru czarnego to nie będzie Ci przydatna. Pamiętaj tez ze decki, które wygyrwaja turnieje będą na pewno, lepsze od Twoich poczatkowych wynalazkow postaraj się wiec zlozyc cos, co wygralo turniej potestuj wyciągnij wnioski i próbuj modyfikować – człowiek uczy się na błędach... Po pewnym czasie pewnie będziesz chciał wybrać się na jakiś turniej – należy dowiedzieć się wtedy, jakiego rodzaju jest (Draft – gdzie przychodzisz bez talii tylko dostajesz karty od organizatora (boostery) i draftujesz, (czyli wybierasz jedna kartę potem gracz obok swoja i tak aż do skończenia się boostera – a potem idzie następny itd.) czy constructed gdzie przychodzisz z własnym deckiem i grasz) ten turniej a także, w jakim formacie – dla Ciebie (jako poczatkujacego) pewnie będzie Type 2... No a potem to już siadasz i grasz... Kilka rad, co do turniejów: Pamiętaj ze sędzia nie jest tylko po to by karać zawodników, ale także by rozwiewać wątpliwości, – jeśli masz jakieś pytania zawołaj go a on Ci pomoże – lepsze to niż przegrać grę z powodu braku znajomości zasad... Staraj się ograniczać wulgaryzmy a także być uprzejmym dla swojego rywala – przecież Magic to tylko gra i chodzi o to żeby się dobrze bawić a nie utrudniać sobie życie! Postaraj się przygotować do turnieju – nic bardziej nie zniechęca do Magia niż same porażki na pierwszym turnieju – a skoro inwestujesz w ta karcianke to szkoda żebyś rezygnował po pierwszym razie, (ale to zabrzmiało:)) czyż nie?? A teraz przydatne linki: www.k20.prv.pl mtg.rpg.info.pl To 2 najlepsze serwisy o M:tG w Polsce – zaglądaj tam często – i nie bój się zadawać pytań na forum – ludzie tam na pewno Ci pomogą!! No i jeszcze strona dystrybutora: http://www.isa.pl/magic Serwisy zagraniczne: www.brainburst.com www.mtgnews.com www.magicthegathering.com www.starcitygames.com www.phyrexia.com Ja osobiście najbardziej polecam Brainbursta, który jest naprawdę kopalnią wiadomości o naszej ulubionej karciane... No dobra to już koniec – wiem ze masę rzeczy uprościłem, pominąłem, ale zanim mnie zmiażdżycie krytyką to sami spróbujcie napisać cos takiego – wierzcie mi to nie jest takie proste... Postaram się uzupełniać ten artykuł – zamierzam dodać o zasadach, kolorach itp. może także jakieś Faq ale na pewno nie teraz bo jestem skonany! Howgh! Knoowch knoowch@go2.pl QweR - N kwi 20, 2003 9:21 am " />Że też chciało ci się to pisać... Tak czy inaczej - dobra robota! Ave Knoowch! Wierzbus - N kwi 20, 2003 12:26 pm " />niby dość dobrze, ale strasznie ogólnikowo, za dużo informacji jak na jeden raz, gdybym był początkującym graczem, to po przeczytaniu tego artykułu raczej bym się za MTG nie wziął, ale mimo wszystko bravo. GumisK - N kwi 20, 2003 1:53 pm " />Duże brawa za samo podjęcie tematu, nie da się ukryć, że beginnerzy mają obecnie mocno przeBLEEPowane - po prostu z nikąd pomocy! Trzeba więc ich wspierać jak to tylko możliwe - w końcu im więcej graczy, tym lepiej. Szakunec. Miszcz - N kwi 20, 2003 7:28 pm " />Ciekawy artykuł oby takich więcej ! Trzeba w końcu dbac o wszystkich graczy ! chodzacy_za_dnia - N kwi 20, 2003 8:32 pm " />Spox artykul, ladnie streszczony, wszystkie najwazniejsze rzecz "in". Good work Hazik - Pn kwi 21, 2003 12:58 pm " />...ale podobny artykuł już na k20 był, jakiś czas temu. Komentarz był, teraz propozycja, może zróbcie, wzorem wizardów, podstrone "New Player" czy coś takiego Knoowch - Pn kwi 21, 2003 1:01 pm " />Nawet nie podobny byl tylko taki sam - po prostu alien mnie prosil zeby te stare arty powrzucac na forum zeby nowi mogli tez zobaczyc i skomentowac... |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
||||||