ďťż
W krzywym zwierciadle - Wróżki



Mikołaj - N kwi 27, 2008 11:41 am
" />Kolejna przegrana z wróżkami na turnieju? Statyski mówią, że to 24% meta. Na dodatek wiele osób nie wie jak sobie z nimi radzić. Jednak wróżki, jak wszystko, mają słabości, które można wykorzystać przeciw nim. Skupmy się zatem na poszczególnych kartach w pierwszej kolejności - spojrzmy na przykładową decklistę z champsów:

City Champs 2008 - Vancouver
Source: MTG.com
Place: 1st

Faeries by Adrian Chan

3 Mistbind Clique
4 Pestermite
4 Scion of Oona
4 Spellstutter Sprite
2 Vendilion Clique

3 Cryptic Command
4 Nameless Inversion
4 Rune Snag

4 Thoughtseize

4 Bitterblossom

3 Faerie Conclave
3 Island
4 Mutavault
1 Pendelhaven
4 River of Tears
4 Secluded Glen
1 Swamp
4 Underground River

Sideboard:
3 Sower of Temptation
4 Flashfreeze
4 Terror
4 Damnation

Zacznijmy od Bitterblossom, którego Siewca określił w swoim artykule jako króla. Właśnie on wyniósł wróżki ponad wszelkie inne talie, zmuszając wszystkich do mocnego hate?owania się na nie. Ta niepozorna karta, dosyć małym kosztem narzuca całej rozgrywce tempo, generuje stałych agresorów, pozwalając grać open mana* i odpowiadać na wszelkie zagrożenia. Robi to doskonale do momentu, kiedy wróżki nie uzyskają odpowiedniej przewagi, co robią z łatwością blokując przeciwnika przy pomocy Pestermite, czy tez Mistbind Clique.
Należy pamiętać, że, pomimo, iż Bitterblossom zazwyczaj pozwala wróżkom narzucać ich wizje gry, to nierzadko robi to na naszą korzyść zbliżając je ku ich Nemesis. Omińmy jednak ten fakt i skupmy się na odcięciu paliwa naszemu przeciwnikowi. Niestety dysponujemy dość skromnym zasobem kart, które potrafiłyby to zrobić skutecznie. Oto one: Commandeer, Krosan Grip, Thoughtseize, Wispmare. O ile Krosan Grip i Wispmare pozwalają nam po prostu zniszczyć ten upierdliwy enchantment, to zarówno z Commandeer jak i Thoughtseize muszą ubiec nasz cel. Pierwszy pozwala wymienić 3 karty za Bitterblossom, co zazwyczaj w pierwszych turach nie jest takim złym trade. Thoughtsize musi poprzedzić dokładnie o turę swój cel, a co za tym idzie nie chroni przed topdeckowaniem tej karty przez naszego przeciwnika.

Skoro rozpoczęliśmy już analizę, rozczłonkujmy creature base** naszych drogich wszechobecnych rozwiązłych panienek.
Spellstutter Sprite ? zwykłem nazywać ją miss Counterspell. Pamiętajmy, że Bitterblossom, nie dość, że sam generuje paliwo pod nią, to sama też jest wróżką. Może nie każdy zdaje sobie sprawę, że jest mnóstwo przypadków, kiedy wystarczy usunąć którąś z wróżek, a Sprite nie skontruje naszego zaklęcia.
Pestermite ? kolejna panna, której zdolności znacznie przekraczają wyobraźnie wielu graczy. Otóż należy zwrócić uwagę na jej typ (tak, jest Rogue?em): większość osób wychodzi z założenia, że wcale nie musi jej blokować, bo 2 potencjalne damage to niewiele. Nic bardziej mylnego, podejście takie pozwala zagrać Notorious Thronga z prowla, co nierzadko po prostu kończy naszą burdelową przygodę.
Scion of Oona ? męska cheerleaderka, oddziela nas od interakcji z panienkami, przy okazji pakując ich statystyki. Skupmy się głównie na nim, nie zagrywajmy spaleń, czy innego point removalu, jeśli nasz przeciwnik może pokazać nam Sciona z znienacka. Chyba że mamy także odpowiedź na samego Sciona.
Sower of Temptation ? lepszy, a zarazem droższy Gilded Drake. Pamiętajmy, że jeśli w jakiś sposób przejmiemy kontrole nad samym Sowerem, kreatury, które przejęła wcześniej, nadal pozostaną pod kontrolą oponenta.
Mistbind Clique ? przy tej pannie należy pamiętać o paru kwestiach. Po pierwsze primo, może championować też Bitterblossom, Faerie Conclave, czy Mutavaulta. Po drugie primo, jeśli możemy zabić wszystkie inne wróżki to zróbmy to, Klika nie będzie miała czego championować i znajdzie się w grobie. Po trzecie primo, jeśli mamy manlandy*** (np. Treetop Village) to weźmy manę z landów w odpowiedzi na champion Kliki, mana ta spali się dopiero w drawie, dając nam szanse zagrania świeżo dobranej karty przed tym (oczywiście, karta która chcemy zagrać w tej fazie musi albo być instantem, albo posiadać flash****). Jeśli zaś nie dobierzemy niczego, nasze manlandy pochłoną tę manę, chroniąc nas przed spaleniem jej.

Skoro już znamy skład naszej koedukacyjnej drużyny przeciwnej, zauważmy parę ważnych cech, które posiadają wszystkie: pierwszą jest evasion*****, drugą zaś flash co znacznie utrudnia nam granie z nimi. Ze względu na zdolność pierwszą, to my musimy narzucać presję i dyktować warunki, bo przecież to nasz przeciwnik wybiera, kto kiedy przechodzi do blokowania (my zazwyczaj nie mamy takiej opcji). Druga zdolność powoduje, że nasz przeciwnik, w każdym momencie gry, ma wybór czy przejdzie do zagrywania swoich kreatur, czy może jednak zagra kontrę ? lecz pamiętajmy nie zawsze ją ma.
Następną rzeczą rzucającą się dość mocno w oczy jest dosyć niski toughness wszystkich wróżek, co powoduje, że są bardziej podatne na pewne karty niż inne tribale np. Elfy czy Merfolki. Tak więc, nasz wachlarz możliwości hate'owania****** się znacznie poszerza. Zielone talie dostają wręcz jednostronny removal, czyli ? Squall Line oraz Cloudthresher, ich siła polega głównie na ich instantowości. Squall pozwala nam w dowolnym momencie usunąć wszelkie wróżki. Chwilą idealną nazwałbym okres po wejściu Sciona, czy w odpowiedzi na champion Kliki, lub po prostu tura naszego przeciwnika. Thresher z kolei oferuje jednostronnego instantowego Wrath of Goda/Damnacje oraz potwora o statystykach 7/7 za sześć many.
Mamy też cięte riposty także w innych kolorach. Biały oferuje nam przed wszystkim Crovax, Ascedant Hero, który niemal całkowicie neutralizuje wróżki. Niestety fakt, że musimy zagrywać go w jednym ze swoich mainów oraz wysoki koszt many sprawiają, że jest niemal niemożliwością by wszedł do gry. Dlatego chciałbym zwrócić uwagę na Porphyry Nodes. Drop of Honey, o przepraszam, Nodes zagrany po wstawieniu pierwszego tokena przez Bitterblossom neutralizuje go całkowicie, w tym także Sciony oraz Stuttery.
Czerwień oferuje nam dwie dobre karty, pierwszą jest Sulfurous Blast, drugą Pyroclasm, tłumaczenie ich działania mija się z celem ? po prostu staramy się wymienić nasz jeden removal za kilka wróżek.
Wróżki jako kontrola ? skoro mamy za sobą jako tako omówione odpowiedzi na nasze przeciwniczki, zwróćmy należytą uwagę na fakt, że posiadają one kontry, standardowe Rune Snagei wspomagane wszechmocnym Cryptic Commandem, oraz nierzadko sideboardowe Flashfreeze. Jakie są tego następstwa? Musimy brać pod uwagę fakt, że możemy takową kontrę zobaczyć i starać się nasze bomby zagrywać w odpowiednim momencie, najlepiej w odpowiedzi na coś, kiedy przeciwnik nie ma many na kontrę. Dodatkowo, jeśli pewne karty są w naszych kolorach, znacznie nam pomogą w grze z kontrolą, pierwszą jest Thoughtseize ? pozwoli wyciągać te wredne kontry, tak żeby nasz przykładowy Squall Line mógł pokazać swoje możliwości, druga to Eyes of the Wisent ? pozwoli z kolei dużo łatwiej generować presję, zaś nasz przeciwnik zastanowi się czy na pewno chce zagrać tego Sciona w naszym EoT.

Mam nadzieję, że tekst ten pomoże Ci w grze z znienawidzonymi przez większość graczy wróżkami, dziękuję za uwagę i życzę powodzenia!
Paweł ?M0rw47h? Kubicki
Korekta Mikołaj Domin

* Open Mana - Wolne zasoby many.
** Creature base ? układ kreatur w talii.
*** Manland - landy zmieniające się w kreaturę, po aktywacji ich umiejetności, np. Mutavault.
**** Flash ? umiejętność pozwalająca zagrywać kreatury jak instant, czyli w dowolnym momencie, np. z końcem tury.
***** Evasion ? umiejętności pozwalające ominąć blokerów. Do evasion abilities zaliczamy: landwalki, flying, shadow, czy fear.
****** Hate ? Wachlarz odpowiedzi na konkretny deck.




Berłoś - Pn kwi 28, 2008 2:21 am
" />Co do hate'u w zielonym, to nowy dodatek dal nam kolejna karte:
Raking Canopy. (Pamietajcie tylko, ze Shadowmoor jest legalny na turniejach dopiero od 2 maja).



siepacz - Pn kwi 28, 2008 7:22 am
" />Ta karta nic nie robi - albo po prostu dostaje kontrę, albo Commanda z eotem nic nie zabijając w międzyczasie. Squall Line/Cloudtresher wciąż są dużo lepszymi opcjami.



Gooz - Pn kwi 28, 2008 8:00 am
" />
">albo po prostu dostaje kontrę, albo Commanda z eotem nic nie zabijając w międzyczasie

Jak każda karta w magicu... Myślę że dzięki temu spokojnie znajdujemy trochę czasu, możemy to zagrać w 2 turze, a nie zawsze wtedy wróżki mogą już kontrować, myślę że ta karta jest dobra, ale nie wybitna.




tarat - Pn kwi 28, 2008 4:59 pm
" />
">Po drugie primo

1=primo
2=secundo
3=tertio
4=quarto

Nie używa się wyrazów obcojęzycznych, jeżeli nie zna się ich znaczenia.



Mikołaj - Pn kwi 28, 2008 6:39 pm
" />A o kolokwializmach to pan słyszał, czy do tego na polskim dochodzi się po liczebnikach porządkowych po łacinie?
I proponuję na przyszłość tego typu uwagi wysyłać na PM a w wątku z artykułem wypowiadać się merytorycznie o jego treści.

pzdr



szatanski_pogan - Pn kwi 28, 2008 6:50 pm
" />Mnie się też podobało opracowanko, ale miałem nadzieję przeczytać więcej danych statystycznych/empirycznych.
Znam karty wchodzące w skład wróżek i wiem, do czego się ich używa. Wiem nawet co zabija potwory z flyingiem i jak mniej więcej radzić sobie z kontrami, ale ciekaw jestem wciąż jaką opłaca się przeciw nim przyjąć taktykę.
Zupełnie inaczej gra się mając te same rozdania wykładając najpierw "pustych" napieraczy, potem w drugim mainie grać karty dające nam pewne korzyści lub więcej napieraczy (zależnie od sytuacji na stole), a inaczej gra się wykładając najpierw tanie karty, potem drogie;czy mullować się bez powiedzmy 2 landów i WC; albo jakie karty od razu wysidować (szczególnie patrząc na przydatność w odpowiednich etapach gry i koszcie).
Może napisałem troszkę niejasno i mało przykładów, ale to jest właśnie "to coś", gdy na prawdę szukasz sposobu na znienawidzony deck.



M0rw47h - Pn kwi 28, 2008 7:07 pm
" />
">Mnie się też podobało opracowanko, ale miałem nadzieję przeczytać więcej danych statystycznych/empirycznych.
Znam karty wchodzące w skład wróżek i wiem, do czego się ich używa. Wiem nawet co zabija potwory z flyingiem i jak mniej więcej radzić sobie z kontrami, ale ciekaw jestem wciąż jaką opłaca się przeciw nim przyjąć taktykę.
Zupełnie inaczej gra się mając te same rozdania wykładając najpierw "pustych" napieraczy, potem w drugim mainie grać karty dające nam pewne korzyści lub więcej napieraczy (zależnie od sytuacji na stole), a inaczej gra się wykładając najpierw tanie karty, potem drogie;czy mullować się bez powiedzmy 2 landów i WC; albo jakie karty od razu wysidować (szczególnie patrząc na przydatność w odpowiednich etapach gry i koszcie).
Może napisałem troszkę niejasno i mało przykładów, ale to jest właśnie "to coś", gdy na prawdę szukasz sposobu na znienawidzony deck.


Wszystko zalezy od tego czym grasz, podatnosci tego czym grasz na mulligany itp =]



NAAPIER - Pn kwi 28, 2008 7:15 pm
" />tatar nie komentuje sie wypowiedzi jak sie nie zna jego znaczenia....
wow wiesz jak jest po pierwsze drugie trzecie...
ale wiele osob pisze po drugie primo i co??
nico...

co do raking canopy wydaje sie dosc ciekawe i chyba warte potestowania z wypowiedzia Gooza zgadzam sie w 100 %
kazda karta jest słaba bo mozna ja skontrowac wrocic na reke itp...
ale raking chyba stopuje wrozki conieco... a napewno daje troche czasu
szczegolnie kiedy w 2 turce opp zagrywa bittera a my w naszej 2 rakinga poprostu daje czas czas czas a oponent traci te zycia..



KubuS - Śr kwi 30, 2008 1:32 pm
" />Ciesze sie z tej inicjatywy jako, ze pozwoli sie wgrac po dluzszej przerwie, ale:

">Po trzecie primo, jeśli mamy manlandy*** (np. Treetop Village) to weźmy manę z landów w odpowiedzi na champion Kliki, mana ta spali się dopiero w drawie, dając nam szanse zagrania świeżo dobranej karty przed tym (oczywiście, karta która chcemy zagrać w tej fazie musi albo być instantem, albo posiadać flash****)
O ile dobrze pamietam, mana spala sie na koncu kazdej fazy, wiec w jaki sposob ma to dzialac?



lynx - Śr kwi 30, 2008 1:40 pm
" />Upkeep to nie faza jeno step. Wchodzący, notabene, w skład beginning phase.



tarat - So maja 03, 2008 7:26 am
" />
">A o kolokwializmach to pan słyszał, czy do tego na polskim dochodzi się po liczebnikach porządkowych po łacinie?
Jasne, że słyszałem o kolokwializmach - są to wyrazy, bądź wyrażenia niedbale, używane w języku potocznym. Z tego co mi wiadomo, w artykułach takich konstrukcji zdania się nie stosuje. Ale "róbta co chceta".


">tatar nie komentuje sie wypowiedzi jak sie nie zna jego znaczenia....
Po pierwsze nie tatar, a tarat. To pierwsze jest potrawą.
Po drugie TA wypowiedź a nie TEN wypowiedź - a więc JEJ znaczenia a nie JEGO znaczenia. Skoro już chcesz mnie pouczać - spójrz najpierw na swoje błędy.



M0rw47h - So maja 03, 2008 8:37 am
" />
">A o kolokwializmach to pan słyszał, czy do tego na polskim dochodzi się po liczebnikach porządkowych po łacinie?
Jasne, że słyszałem o kolokwializmach - są to wyrazy, bądź wyrażenia niedbale, używane w języku potocznym. Z tego co mi wiadomo, w artykułach takich konstrukcji zdania się nie stosuje. Ale "róbta co chceta".


">tatar nie komentuje sie wypowiedzi jak sie nie zna jego znaczenia....
Po pierwsze nie tatar, a tarat. To pierwsze jest potrawą.
Po drugie TA wypowiedź a nie TEN wypowiedź - a więc JEJ znaczenia a nie JEGO znaczenia. Skoro już chcesz mnie pouczać - spójrz najpierw na swoje błędy.

Artykul ma miec tresc i ma sie go dobrze czytac, o ile dobrze mi sie wydaje to nie jest pismo urzedowe...



NAAPIER - So maja 03, 2008 7:27 pm
" />tarat wybacz ze pomylilem twoj nick i wyszla z tego kupa miesa ktora ktos czasem jada... nie bylo to zamierzone zagranie...
z doświadczenia wiem jednak ze kiedy ktos nie ma nic do powiedzenia to zaczyna sie czepiac słownictwa... chociaz nie wiem o co chodzi a jak nie wiadomo o co chodzi na forum to zazwyczaj o maiczny +1 post wiecej aby byc fajniejszym
a wiec +1



By_BOR - Pt maja 23, 2008 6:54 pm
" />
">Po drugie primo.

To z jakiegos filmu jest prawda?


">Co do hate'u w zielonym, to nowy dodatek dal nam kolejna karte:Raking Canopy. (Pamietajcie tylko, ze Shadowmoor jest legalny na turniejach dopiero od 2 maja).

Jesli mamy dostep do W i G w decku, od Raking Canopy przede wszystkim lepszy wydaje sie Porphyry Nodes. Nie ma wrozek do bloku, nie ma do ataku po zbouncowaniu naszego enchanta, no i dwie manki do przodu:) Chociaz przy samym zielonym w decku jest to niezla opcja. Warto tez nie zapominac o Firespout.


">Upkeep to nie faza jeno step. Wchodzący, notabene, w skład beginning phase.

Ok, ale co z tego? W draw faze chyba i tak nic zagrac nie mozna (chociaz moze mi sie cos pokielbasilo)?


">tarat wybacz ze pomylilem twoj nick i wyszla z tego kupa miesa ktora ktos czasem jada... nie bylo to zamierzone zagranie...

Dla mnie tatar brzmi nawet lepiej!


">Mnie się też podobało opracowanko, ale miałem nadzieję przeczytać więcej danych statystycznych/empirycznych.
Znam karty wchodzące w skład wróżek i wiem, do czego się ich używa. Wiem nawet co zabija potwory z flyingiem i jak mniej więcej radzić sobie z kontrami, ale ciekaw jestem wciąż jaką opłaca się przeciw nim przyjąć taktykę.
Zupełnie inaczej gra się mając te same rozdania wykładając najpierw "pustych" napieraczy, potem w drugim mainie grać karty dające nam pewne korzyści lub więcej napieraczy (zależnie od sytuacji na stole), a inaczej gra się wykładając najpierw tanie karty, potem drogie;czy mullować się bez powiedzmy 2 landów i WC; albo jakie karty od razu wysidować (szczególnie patrząc na przydatność w odpowiednich etapach gry i koszcie).
Może napisałem troszkę niejasno i mało przykładów, ale to jest właśnie "to coś", gdy na prawdę szukasz sposobu na znienawidzony deck.


Wszystko zalezy od tego czym grasz, podatnosci tego czym grasz na mulligany itp =]

Artykul sam w sobie bardzo fajny. Od poczatku roku "szkolnego", nie bardzo mam czas na granie i ta analiza pozwala mi wyrobic sobie jako takie wyobrazenie o glownym decku w meta standardu. Wydaje mi sie jednak, ze gdybym gral aktywnie, nie znalazlbym w tej wypowiedzi nic, czego nie wiedzialem wczesniej, wiec uwaga szatanskiego_pogana wydaje mi sie dosc zasadna.



Chmura - Pt maja 23, 2008 7:02 pm
" />
">Ok, ale co z tego? W draw faze chyba i tak nic zagrac nie mozna (chociaz moze mi sie cos pokielbasilo)?
Pokiełbasiło Ci się. Nie można nic zagrać w draw fazie przed dobraniem karty, ale po tej czynności już tak.



By_BOR - Pt maja 23, 2008 7:09 pm
" />Lol. Wiesz ze tego nie wiedzialem. Po dobraniu karty z zasady przechodzilem juz do maina i wtedy myslalem co by tu zrobic. Dzieki:)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blanka24.keep.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • abaddon.xlx.pl
  • | | | | >

    © design by e-nordstrom