ďťż
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
Wszystko o Affinity w T2
Knoowch - Wt lis 18, 2003 12:34 pm " />Ten artykul to wprawdzie tylko tlumaczenie artykulu z Brainburst'a autorstwa Dana Garfielda , ale zapewniam was ze nigdzie indziej w polskim internecie nie znajdziecie tylu informacji o decku opartym na Affinity niz tutaj. Po States'ach mamy wreszcie przeglad metagame w Standard. Tak jak przypuszczano czolowymi deckami okazaly się Goblin Bidding {bez niespodzianek}, UW Control {dla niektórych było to zaskoczenie, dla niektórych nie} oraz Affinity {prawdziwa niespodzianka}. Należy tez zauwazyc ze bylo sporo innych talii ktore naprawde dobrze sobie radzily. Z tych talii najlepiej szlo: MBC, RG Land Destruction, RW kontroli oraz Black Aggro {czasami byly to po prostu Zombie}. White Weenie nie spelnilo pokladanych w nim nadzieji. Z posrod najlepszych deckow ktore pokazaly sie na States'ach tylko jeden jest kompletnie nowy I jest to wlasnie Affinity. Ten deck okazal się nie tylko niezwykle mocny, ale również bardzo elastyczny w budowie. W tym artykule postaram się przedstawic wam pelna analize roznych wariantow deckow opartych na Affinity. Mechanika Affinity Na poczatek przedyskutujmy sprawe samej mechaniki. Jej zrozumienie nie powinno stanowic problemu nawet dla poczatkujacych graczy, jednak wielu jej po prostu nie docenia. Affinity nie tylko zaopatruje nas w tanie zaklecia. Affinity pozwala nam na takie przyspieszenie decku, ze „przeskakujemy” pewna bariere, która dla przeciwnika grajacego deckiem nie opartym na Affinity będzie nie do przejscia. Ta przewaga jest szczególnie wielka na poczatku gry i często wystarczajaca żeby gre zakonczyc zwyciestwem. Uscislajac przewaga zapewniana przez Affinity ma jedno podstawowe zrodlo – artefakty. Wszystkie landy w artefaktyczne, uzyte w decku opartym na Affinity daja nam w rzeczywistosci 2 many, kiedy zagrywamy spelle z Affinity. Podobne dzialanie maja wszystkie artefakty z których otrzymujemy mane. Ponieważ mane w ten sposób wyprodukowana zuzywasz najczesciej na zagranie jeszcze wiekszej ilosci artefaktow, wiec osiagniesz „punkt krytyczny” bardzo szybko, najprawdopodobniej około 3 tury. “Punkt krytyczny” to bardzo wazne pojecie, kiedy rozpatrujemy mechanike Affinity. Definiuje go w sposób nastepujacy – „Punkt krytyczny” to taka ilosc artefaktow w grze, która pozwala twojej talii osiagnac przewage w koszcie swoich czarow nad deckiem przeciwnika {jednym slowem, jeśli za stwora 4/4 placisz np. 1 mane to znaczy ze osiagnales pkt krytyczny}. Dla wiekszosci deckow opartych na Affinity „Punkt krytyczny” osiagany jest w okolicach 4 artefaktow, a zupelny komfort w grze zapewnia 8 artefaktow w grze. Cztery artefakty zapewniaja tanie zagrywanie spelii z Affinity o niewielkim koszcie {Frogmite I Thoughtcast} natomiast 8 artefaktow gwarantuje maxymalne obnizenie tych najdrozszych spelli {Myr Enforcer, Broodstar}. Jeśli chcesz stworzyc skuteczny deck oparty na Affinity musisz rozwazyc osiagniecie “punktu krytycznego” w okolicach 2 tury inaczej nie będziesz mogl w pelni wkorzystac potencjalu tej mechaniki. Jakby malo bylo tego ze spelle ktore zagrywasz sa niezwykle tanie, to jeszcze sporo z nich dostaje bonus za liczbe artefaktow w grze – ot, chocby takie karty jak Broodstar czy Atog. Affinity ma jeszcze jedna wielka zalete, bardzo dobrze kombuje sie z wszystkimi spellami posiadajacymi storm – takimi jak np. Temporal Fissure. Jesli osiaginesz juz “punkt krytyczny” to masz mozliwosc zagrywania duzej ilosci spelli za dwie, jedna a czasami nawet za 0 many – chyba nie trzeba tlumaczyc jak to zadziala z mechanika Storm? Wlasnie to pozwala na zbudowanie mini-comba z Fissure. Sumujac – sila Affinity jest ksztaltowana przez 3 czynniki – sa to: obnizajacy sie koszt spelli, wzrost sily zaklec {broodstar} oraz mozliwosc kombowania sie z kartami posiadajacymi mechanike Storm. Kiedykolwiek zagrywasz artefakt, twoja sytuacja się polepsza, tak naprawde musisz jak najszybciej wprowadzic do gry tylko 8 artefaktow {oczywiście liczba jest rozna w zaleznosci od decku} a nastepnie skutecznie zastepowac je innymi, jeśli sa niszczone. Ta liczba artefaktow zapewnia skuteczna gre i spora przewage w zasobach many nad Twoim przeciwnikiem. Ok, wiec juz chyba wszyscy wiedza dlaczego Affinity daje takie mozliwosci I dlaczego jest taka potezna zdolnoscia. Ta mechanika to duzo wiecej niż kilka tanich spelli – ta mechanika pozwala Ci lamac pewne reguly gry. Jedyna wada jest to, ze deck wlasciwie musi skladac się jedynie z artefaktow, ale w obecnym srodowisku nie jest to problemem. Przyklad skutecznego decku opartego na Affinity Jeśli chcemy przeanalizowac jakis dobry deck oparty na Affinity to chyba najlepiej jest wziasc jakis deck ze States'ow – ja wybralem deck finalisty Nathan'a Murata, wprawdzie deckow na Affinity było sporo i duza czesc z nich zajela wysokie miejsca ale deck Nathana wydaje mi się najlepszy: Affinity Nathan Murata 2003 Champs: California – Drugie Miejsce 3 Broodstar 4 Frogmite 4 Myr Enforcer 1 Chrome Mox 2 Lightning Greaves 3 Mana Leak 3 Override 4 Pyrite Spellbomb 4 Talisman of Dominance 2 Temporal Fissure 4 Thirst for Knowledge 4 Thoughtcast 4 Welding Jar 4 Glimmervoid 4 Great Furnace 2 Island 4 Seat of the Synod 4 Vault of Whispers Sideboard: 2 Dark Banishing 3 Flashfires 3 Persecute 4 Pyroclasm 3 Shatter To nie tylko deck ktory zajal wysokie miejsce na States'ach, to rowniez deck ktory stanowi pewien okreslony standard dla deckow opartych na Affinity – przeanalizujmy wiec go po kolei: Stwory: 3 Broodstar 4 Frogmite 4 Myr Enforcer Tanie Artefakty: 4 Pyrite Spellbomb 4 Welding Jar 2 Lightning Greaves 4 Talisman of Dominance 1 Chrome Mox Dociag: 4 Thoughtcast 4 Thirst for Knowledge Kontry: 3 Mana Leak 3 Override Karty sluzace do zabicia przeciwnika: 2 Temporal Fissure Mana: 4 Glimmervoid 2 Island 4 Seat of the Synod 4 Great Furnace 4 Vault of Whispers 4 Talisman of Dominance 1 Chrome Mox Praktycznie każdy deck oparty na Affinity ma w swoim spisie karty z kazdej z tych kategorii, roznica polega tylko na tym ile tych kart znajduje się w talii. Ten deck wykorzystuje w duzej ilosci karty z niebieskiego koloru. Osiem kart odpowiedzialnych za dociag, szesc kontr i dwa Fissure, o trzech broodstarach nie wspominajac. Cena za to jest zmniejszenie ilosci artefaktow. Brakuje chociazby Aether Spellbomb. W spisie tym brakuje tez stworow takich jak np. Atog czy Lodestone Myr, nie sa to wprawdzie stwory niezastapione, ale ich obecnosc w decku bynajmniej go nie oslabia. Ogolnie strategia tej talii opiera się raczej na grze spokojnej i uzyskaniu card advantage. Stad tez obecnosc Temporal Fissure, która razem z Broodstarem lub Myr Enforcerem ma sluzyc zakonczeniu rozgrywki. Oczywiście przy odpowiednio szybkim podejsciu talia może zabic za pomoca taktyki „wystaw Broodstara, obron go, zabij”, ale glownie opiera się na kombie z Fissure. Mimo wszystko uwazam ze Affinity da zbudowac się lepiej niż ta wersje, choc oczywiście ta tez jest bardzo dobra. Budowa Affinity od podstaw Teraz kiedy juz zapoznalismy sie ze spisem dobrego decku Affinity, mozemy zabrac sie do budowy naszej wersji – pierwszym krokiem musi byc znalezienie odpowiednich kart do kazdej z szesciu kategorii: Stwory: Frogmite Myr Enforcer Broodstar Atog Lodestone Myr To te najlepsze, Somber Hoverguard tak naprawde jest za slaby do gry w Constructed. Tanie artefakty: Welding Jar Chrome Mox Chromatic Sphere Bonesplitter Pyrite Spellbomb Aether Spellbomb Sunbeam Spellbomb Scrabbling Claws Lightning Greaves Talismans Sun Droplet Stabilizer Defense Grid To wszystkie artefakty o koszcie 0,1 lub 2 many ktore maja jakies uzyteczne funkcje, poza samym byciem artefaktem. Mysle ze najlepsze z nich to Welding Jar, Pyrite Spellbomb, Aether Spellbomb, Lightning Greaves oraz Talizmany. Sun Droplet jest wprawdzie znakomita karta przeciw aggro, ale jego miejsce jest w sideboardzie – nie w mainie. Podobnie jest z Stablizer i Defense Grid, te karty rowniez powinny byc rozpatrywane tylko pod katem sideboardu. Chrome Mox jest bardzo dobra karta, ale raczej nieskuteczna w talii z tak mala iloscia „kolorowych” spelii umozliwiajacych imprint. Dociag: Thoughtcast Thirst for Knowledge To tyle, tylko te dwa sa uzyteczne. Rush kosztuje 5 mana jest wiec raczej srednio uzyteczny. Future Sight również nie nadaje się do koncepcji tej talii. Strategia tej talii polega na wystawieniu jak najwiekszej ilosci artefaktow, a zebranie UUU many jest raczej trudne. Pomijajac już calkowity koszt pieciu many który jest o wiele za duzy jak na ta talie. Kontry: Mana Leak Override Dispersal Shield Assert Authority To wszystkie rozsadne propozycje. Leak to pewniak, zawsze możesz go wlozyc do talii i nie martwic się ze zle zrobiles. Override jest swietna karta w tym decku, ponieważ ma w koszcie tylko jedna niebieska mane, a przy tej ilosci artefaktow przeciwnikowi niezwykle trudno jest doplacic. Disperal Shield bylby najlepsza z tych kontr gdybys miał zapewnione dociagniecie Myr Enforcera na KAZDEJ rece otwarcia. Ponieważ takiej pewnosci mieć nie możesz, dlatego mana leak jest lepszy. Assert jest również bardzo dobry, ale posiada spora wade – ma w koszcie UU, przez co przegrywa rywalizacje z Override'm. Karty sluzace do zabicia przeciwnika: Temporal Fissure Shrapnel Blast Second Sunrise Wszyscy wiemy jak znakomita karta jest w tym decku Temporal Fissure, a to za sprawa Kai Budde'go. Zagranie tej karty oznacza często zakonczenie gry ale ma powazna wade – jest praktycznie bezuzyteczna w walce przeciwko Aggro. Wydaje mi się ze Fissure powinno być raczej karda do Sideboardu jako karta na decki kontrolne. Jest szczególnie skuteczna na te talie ze względu na to ze praktycznie nie da się jej skontrowac {storm}. Shrapnel Blast jest dobrym burnem, a w tej talii raczej nigdy nie możesz narzekac na brak artefaktow. Glownym problemem jest raczej zdobycie czerownej many, do zagrania tego zaklecia. Second Sunrise jest dobry z dwoch powodow – pozwala na stworzenie mini-komba z Atogiem oraz neutralizuje efekt Akroma's Vengeance karty bedacej jednym z najeiwkszych zagrozen dla tej talii. Mana: Talizmany (Progress dla UW i/lub Dominance dla UB) Chrome Mox Artefaktyczne landy Glimmervoid Glimmervoid bardzo poprawia mana base, zapewniajac mane kazdego koloru - miejsce dla niego powinno znalezc sie w kazdym decku opartym na Affinity. Mox nie jest raczej najlepsza karta zapewniajaca mane, bo czesto brakuje kolorowej karty do imprintu, ale zawsze pozostaje artefaktem o koszcie rownym okragle 0. Zauwazylem ze Mox jest lepszy w deckach opartych na Temporal Fissure, ale nawet tam nie jest niezbednym skladnikiem. Talizmany sa swietne – nie dosc ze daja kolorowa mane to jeszcze potrafia znakomicie przyspieszyc w 3 turze (czasami nawet w 2 jeśli grasz na moxach). Obecnosci artefaktycznych landow chyba nie trzeba wyjasniac – lepiej nie uzywac mniej niż 12 ale wiecej raczej tez nie ma sensu, ze względu na to ze sa niszczone przez wspomniany Vengeance. Zauwazylem ze warto grac na kilku wyspach, ulatwiaja wystawienie broodstara i przynajmniej czesciowo chronia przed totalnym restem ze strony Vengeance'a. Oto wiec pierwsza propozycja talii opartej na Affinity: Mono-Blue Affinity Main Deck 4 Broodstar 4 Frogmite 4 Myr Enforcer 4 Aether Spellbomb 4 Assert Authority 2 Lightning Greaves 4 Pyrite Spellbomb 3 Talisman of Dominance 4 Thirst for Knowledge 4 Thoughtcast 4 Welding Jar 4 Glimmervoid 4 Great Furnace 3 Island 4 Seat of the Synod 4 Vault of Whispers Ten deck bardzo przypomina budowa typowy Affinity deck ze States'ow. Zawiera duzo dociagu oraz tylko 4 ale za to “twarde” kontry. Niebieski nie laczy się z zadnym innym kolorem co zmniejsza problemy przy np. zagrywaniu Broodstara, kontr czy dociagu. Ten deck dysponuje spora liczba tanich artefaktow, z prostego powodu – dociag ma sluzyc znajdywaniu odpowiedzi na czary przeciwnika i szukaniu stworow w celu zabicia go, NIGDY po to by znalezc jakis tani artefakt bo nam np. brakuje many do zagrania Enforcera. Uwazam ze najwiekszym bledem w decku Nathana było to ze przelozyl on wieksza ilosc kontr i temporal fissure nad aether spellbomby. Fissure tak jak wspomnialem powinno być karta sidowa, ze względu na to ze jest dobre tylko na niektóre talie. Spellbomb natomiast dobrze pasuje do strategii talii, potrafi otworzyc droge Broodstarowi, uratowac go lub tez pozbawic przeciwnika jakiegos groznego stwora na ture, o dociagu nie wspominajac. Kolejny deck: AffinAtog Main Deck 3 Atog 4 Broodstar 4 Frogmite 4 Myr Enforcer 3 Aether Spellbomb 3 Lightning Greaves 4 Pyrite Spellbomb 2 Second Sunrise 2 Shrapnel Blast 4 Talisman of Progress 2 Thirst for Knowledge 4 Thoughtcast 3 Welding Jar 4 Ancient Den 2 City of Brass 4 Glimmervoid 4 Great Furnace 4 Seat of the Synod To jeden z moich ulubionych typow decka opartego na Affinity. Bardzo podoba mi się mini-kombo tworzone przez Atoga i Sunrise które jeśli tylko uda się przeprowadzic to jest zabojcze. Greaves'y sa bardzo wazna karta w tym decku, ponieważ bronia Twojego Atoga przed Terrorem czy Unsummonem. Haste również nie jest bez znaczenia. Ten deck oprocz niebieskiego korzysta tez z kolorow: bialego i czerwonego, stad obecnosc w main City of Brass i az 4 talizmanow. Deck ten nie posiada kontr, ale zastepuje je takimi kartami jak Shrapnel Beast czy Second Sunrise – obydwie te karty sa dobrymi odpowiedziami jeśli przeciwnik rzuca cos co niszczy Twoje artefakty. Ten deck ma chyba najwiecej odpowiedzi na Akroma's Vengeance ze wszystkich Affinity. Nastepny build: Aggro Affinity Main Deck 4 Broodstar 4 Frogmite 2 Lodestone Myr 4 Myr Enforcer 3 Aether Spellbomb 3 Bonesplitter 3 Lightning Greaves 4 Pyrite Spellbomb 3 Shrapnel Blast 3 Talisman of Dominance 4 Thoughtcast 4 Welding Jar 4 Glimmervoid 4 Great Furnace 2 Island 1 Mountain 4 Seat of the Synod 4 Vault of Whispers To kolejny z buildow ktory mi sie podoba. Charakterystyczne dla niego jest to ze zupelnie rezygnuje z kontr, zmniejsza tez liczbe kart odpowiedzialnych za dociag, w celu zwiekszenia efektywnosci naporu. Bonesplitter jest dobry do tej talii z wielu powodow. Pozwala Frogmite'om na zwiekszenie power do 4, co robi z nich naprawde dobrych naporowcow. Enforcer robi się kritem z 6 z przodu a to już wystarczajaco duzo by zabic np. Exalted Angela. No i oczywiscie jest tez artefaktem za 1 many. Ta talia uzywa Lodestone Myr'ow jako dodatkowych naporowcow. Myr potrafi osiagac naprawde gigantyczne rozmiary. Jest lepszy od Broodstara pod tym względem ze już na wstepie ma power/toughness rowny 2/2 oraz trample no i w koszcie nie ma kolorowej many, poza tym możliwa jest jego regeneracja z Welding Jara, jedyna wada jest to ze kosztuje 4 i nijak nie da się tego kosztu zmniejszyc. Powiniscie byli zauwazyc jedna powtarzajaca sie w tych taliach rzecz – kazda z nich ma mniej wiecej 16 tanich artefaktow oraz 22 zrodla many. Probowalem roznie zmieniac te liczby ale zauwazylem ze tylko szkodzi to talii. Wiecej tanich artefaktow oczywiście dodaktowo zwieksza szanse na szybkie przekroczenie „punktu krytycznego” ale niestety zmusza nas do ograniczenia elementow kontrolnych {dociag, kontry} lub naporowych {stwory} na co raczej nie mozna sobie pozwolic. Natomiast zmniejszenie liczby tanich artefaktow ponizej 16 przewaznie konczy się tym ze nasze reki otwarcia sa niesatyfakcjonujace. Rozwazmy kolejny deck: Affinity Control Main Deck 3 Broodstar 4 Myr Enforcer 4 Aether Spellbomb 4 Assert Authority 4 Chromatic Sphere 4 Mana Leak 4 Sunbeam Spellbomb 4 Talisman of Progress 3 Thirst for Knowledge 4 Thoughtcast 3 Wrath of God 4 Ancient Den 2 Flooded Strand 3 Glimmervoid 4 Island 1 Plains 4 Seat of the Synod 2 Tree of Tales To zupelnie inny przyklad decku opartego na Affinity. Jest to U/W kontrola bazujaca na artefaktach. Dzieki czemu nasz deck otrzymuje kilka bonusow w stosunku do typowego U/W. Masz tanszy dociag, masz duzo lepsze kontry no i twoje stwory sluzace do zabijania sa duzo tansze a jednoczesnie wieksze. Twoim jedynym removalem jest Wrath of God widoczna jest wiec roznica w stosunku do typowej U/W kontroli. Aether Spellbomb sluzy wracaniu niebezpiecznych kritow na reke no i dzieki temu ze jest artefaktem poprawia tempo narzucane przez nasza talie. Sunbeam Spellbomb jest takim odpowiednikiem renewed faith. Strategia tej talii opiera się na uzyskaniu przewagi w kartach dzieki dociagowi, utrzymaniu jej dzieki kontrom i wygraniu gry za pomoca np. Broodstara. Jeśli przeciwnik niebezpiecznie wysypie się ze stworow uzywasz Wratha by ich go pozbawic, jednak możesz tolerowac niewielkie ilosci kritow u przeciwnika {tak, Broodstar jest jednak zazwyczaj sporo wiekszy od Exalted Angela}. Masz sporo kart pozwalajacych na wytrzymanie tempa narzuconego przez przeciwnika wiec przezycie pierwszych tur nie powinno być wielkim problemem. I jeszcze jedna talia: Combo Affinity Main Deck 4 Broodstar 4 Frogmite 4 Myr Enforcer 4 Aether Spellbomb 4 Chromatic Sphere 2 Chrome Mox 2 Lightning Greaves 3 Override 4 Talisman of Progress 3 Temporal Fissure 3 Thirst for Knowledge 4 Thoughtcast 3 Welding Jar 4 Ancient Den 4 Glimmervoid 4 Seat of the Synod 4 Vault of Whispers To jest bardzo podobna wersja Affinity do tej ktora zaprezentowal w swoim artykule Kai Budde. Strategia tej talii opiera się na wygraniu gry za pomoca rzucenia wielokrotnie kopiowanego Temporal Fissure po czym zaaplikowaniu przeciwnikowi niezbednego damage'u za pomoca kilku Enforcerow/Broodstarow. Talia ta operuje na duzej ilosci dociagu. Ponieważ w tej talii nie ma zbyt wielu stworow, pownienies się wstrzymac z naporem, az do wykoniania komba – zazwyczaj nastepuje to w 5-6 turze. To nie jest problem przytrzymac stwory na rece, a nastepnie zrobic odpowiednia ilosc kopii Fissure za pomoca wystawiania Enforcer'ow i Frogmite'ow za 0 many. To chyba najlepsza wersja Affinity w metagame silnie zdominowanym przez wszelkiego typu kontrole. Nie polecalbym tej talii w meta gdzie wystepuje spora liczba Aggro. Rozpatrzmy teraz mozliwosci Sideboard'owe tej talii. Odpowiednie sidowanie się jest kluczem do zwyciestwa na powaznych turniejach. Ponieważ przedstawilem wczesniej kilka roznych wariantow decku, nie będę wiec opisywal po kolei sideboardu do kazdego z nich – raczej skupie się na opisaniu kart które maja najwiekszy potencjal w deckach opartych na Affinity. Pamietaj ze to jakim sideboardem grasz zalezy w duzej mierze od Twojego lokalnego metagame. Sun Droplet – Znakomita karta przeciwko goblinom. Jestem zaskoczony ze prawie nikt nie gral nia na State'sach. Majac ja jest prawie niemozliwoscia zebys przegral „wyscig” z goblinami, a kiedy już uda Ci się ustabilizowac to odzyskasz na tyle duzo zycia ze zabicie Cie stanie się dla goblinow niemal niemozliwe. Nie jest to wprawdzie jakas swietna odpowiedz na Bidding ale jednak troche pomaga. Poza tym jest to niezly tani artefakt który dobrze pasuje do strategii talii. Stabilizer – Praktycznie wylacza z gry R/W kontrole oparte na cyclingu, nie wspominajac ze jest stosunkowo tanim artefaktem. Defense Grid – Wylacza z gry kontry. To jedna z tych kart ktora przydaje sie w Affinity opartym na naporze – bardzo utrudnia zycie kontrolom no i to kolejny tani artefakt. Scrabbling Claws – Bardzo utrudnia gre wszystkim taliom opartym na Biddingu, takze pozbywa sie z grobu niewygodnych Eternal Dragonow no i zawsze może być uzyty do dociagniecia tej jednej karty. Kolejny tani artefakt. Dark Banishing – Ta karta bardzo pomaga w kilku sytuacjach. Bardzo dobra w mirrorze – niszczy Broodstary i Myry przeciwnika. Kluczowa również w grze przeciwko zielonym deckom które będą probowaly zarzucic Molder Slug na Ciebie. Jest tez uzyteczny na kazda talie która dysponuje duzymi stworami. Persecute – Zawsze grozny discard, bardzo utrudniajacy gre kontrolom. Pamietaj jednak ze wymaga dwoch zrodel czarnej many – nie w kazdym Affinity jest mozliwosc efektywnego wykrzystania tej karty. Bardzo przydaje się Talisman of Domination ponieważ umozliwia zagranie tej karty już w 3 turze. Cabal Interrogator – Kolejna karta sluzaca do niszczenia reki przeciwnika. Slabsza od Persecute ale duzo latwiejsza do splashu. Disciple of the Vault – Znakomita karta dla wszystkich Aggro – Affinity. W takich deckach ta karta potrafi zadac bardzo duze ilosci obrazen przeciwnikowi. Przeciwnik traci punkt zycia za kazdym razem kiedy zabija Twojego atakujacego stwora, traci tez zycie kiedy Ty poswiecasz artefaktycznego stwora na Atoga. No i wreszcie, ta karta bardzo utrudnia zagranie Akroma's Vengeance'a – ponieważ zwykle otrzymaja za to około 7-8 punktow obrazen co może oznaczac koniec gry albo dosyc znaczne zmniejszenie ilosci zycia. Shatter – Niszczy artefakty, przydatny w mirrorze poniewaz praktycznie przeciwnik nie ma na to odpowiedzi – no chyba ze ma Welding Jar. Flashfires – Kolejna znakomita karta na wszystkie kontrole silnie oparte na bialym kolorze. Jednak z moich testow wynikalo ze Persecute lepiej sprawdza się na tego typu decki. Ponieważ biale decki potrafia otrzasnac się ze straty plainsow, szczególnie ze często w deckach z bialym kolorem grane sa: Secluded Steppey, talizmany czy np. Coastal Tower. Z drugiej jednak strony ta karta jest latwiejesza w splashu niz Persecute. Pyroclasm – Bardzo dobra karta na wszystkie decki typu weenie. Jednak w obecnym meta przydatna wlasciwie tylko na gobliny. Circle of Protection – Jak zwykle najbardziej przydaje sie czerowne, jednak nie mozna zupelnie zignorowac zielonego I czarnego. To niezle wybor przeciwko naporom ale z moich doswiadczen wynika ze Sun Droplet jest lepszy. Worship – To bardzo dobry wybor dla kazdego Affinity grajacego na Lightning Greaves'ach. Czasami dostajesz auto-wina jeśli masz worship i stwora z greavsami na stole. Zaleta jest tez to ze latwo go zagrac {jedna kolorowa mana w koszcie}. Mimo wszystko z doswiadczenia wiem ze w rzeczywistosci ta karta nie daje nam takiej przewagi jakiej się spodziewamy. Second Sunrise – Bardzo dobra karta do komba z Atogiem ale rowniez dobra karta do talii nie posiadajacych kontr a chcacych utrudnic zycie przeciwnikowi grajacemu Akroma's Vengeance. W jednym z podanych wyzej spisow gralem na 2 w mainie – ale oczywiście polecam pozostale 2 wsadzic do sideboardu. Wipe Clean / Tempest of Light – Obydwie karty majace podobny potencjal – wazne w meta w ktorym popularne sa enchantmenty. Osobiscie bardziej lubie Tempest ale praktycznie nie ma znaczenia ktora z tych kart wybierzecie. Druga sprawa ze obecnie oprocz R/W kontroli nie ma talii które w jakis sposób uzywalaby enchantmentow a na R/W mamy Stabilizer – tak wiec uwazam ze nie ma specjalnej potrzeby uzywania tych kart. Temporal Fissure – Moja ulubiona karta jesli chodzi o walke z kontrolami. Wprawdzie jest duzo skuteczniejsza jeśli zbudujemy pod nia deck, ale praktycznie w kazdym Affinity sprawdza się dobrze. To taki troche Upheaval tylko ze dziala tylko na przeciwnika. Nie uzywajcie zielonych kart w sideboardzie! Poza Naturalizeem nie ma tam nic wartego uwagi, a w Affinity nie ma dobrego dostepu do zielonej many. Poza tym spora czesc zielonych kart opiera się teraz na niszczeniu artefaktow co raczej nie jest potrzebne naszej talii. Troche uwag co do gry z innymi taliami Gralem ostatnio sporo Affinity I mialem okazje testowac z praktycznie wszystkimi taliami granymi w Standard. Wydaje mi się ze Affinity to obecnie jeden z najsilniejszych deckow. Sa wprawdzie trudne matchupy ale żaden nie jest z gory przegrany. Tak jak kiedys U/G tak teraz Affinity potrafi mieć boski draw – co zazwykle bardzo szybko konczy rozgrywke i praktycznie nie pozwala przeciwnikowi na pozbieranie się. Także podobnie jak U/G madness ten deck czasami ma tak slabe drawy ze praktycznie nic nie mozna zrobic. Żeby uniknac takich sytuacji można grac na wiekszej ilosci tanich artefaktow ale jak już napisalem, ogranicza to nasze mozliwosci co do kontr, dociagu i stworow. Warte zauwazenia jest to, ze talia ta potrafi bez problemu zaczynac z jednym landem na rece otwarcia – pod warunkiem ze inne karty sa tanimi artefaktami i ze land jest artefaktyczny. Reka otwarcia nadaje się do muliganu wówczas, kiedy nie zawiera zadnych tanich artefaktow, albo dociagu. Chyba najlepsza to: 1 Seat of the Synod, 1 Great Furnace, 1 Talisman, 1 Frogmite, 1 Lightning Greaves, 1 Broodstar, 1 Pyrite Spellbomb. Teraz sprobuje po krotce omowic poszczegolne matchupy: Gobliny i Goblin Bidding Uwazam ze te decki sa na tyle podobne ze mozna spokojnie umiescic je w jednym podpunkcie. Wlasciwie roznia się tylko sposobem na pozna rozgrywke, normalne gobliny staraja się zabic za pomoca duzych stworow {np. Rorix} natomiast Goblin Bidding nastawia się na wskrzeszenie swojej armii. Ten match wydaje mi sie lekko na korzysc Affinity. Glownie ze względu na to ze twoje stwory sa wieksze od jego, a często przy tym tansze. Poza tym ty masz dociag który pozwala Ci odswiezyc reke – gracz grajacy goblinami tym nie dysponuje. Jeśli dysponujesz kontrami to prawdopodobnie nigdy nie pozwolisz mu na zagranie Biddinga czy Rorixa. Moja ulubiona karta na gobliny jest Sun Droplet {naprawde swietny, sprobuj go potestowac jesli tego jeszcze nie robiles} I Scrabbling Claws {przeciwko Biddingowi}. Pyroclasm i Cop:Red również jest bardzo dobry. UW kontrola Jeden z trudniejszych matchupow, a to ze wzgledu na kilka spraw. Po pierwsze – Akroma's Vengeance jest zabojczy jesli nie mamy na niego zadnej odpowiedzi. Poza tym UW dysponuje jeszcze 2 typami removalu na które raczej nie masz odpowiedzi – sa to Wing Shards oraz Wrath of God. Przydaje się tutaj Aether spellbomb która często potrafi uratowac nam krita. Affinity ma przewage jeśli chodzi o dociag i kontry, te dwa aspekty sa lepsze niż u U/W. Exalted Angel i Eternal Dragon potrafia sprawic niemalo klopotow jeśli nie jestes na nie odpowiednio przygotowany. Tak naprawde najlepsza odpowiedzia jest Broodstar, który przewaznie jest na tyle duzy ze nie będzie miał problemu z ich zatrzymaniem. Slabosc U/W kryje sie rowniez w sideboardzie – tak naprawde nie maja oni za duzo kart na Affinity. Moje ulubione karty na U/W to Persecute oraz Disciple of the Vault. Second Sunrise raz Scrabbling Claws również sa dobre. To rowniez bardzo dobry match jesli chodzi o wykorzystanie Temporal Fissure. Zabezpiecza nas on przed Vengeancem oraz jest prawie niemozliwy do skontrowania. Affinity (mirror match) Kazdy z dobrych deckow musi byc przygotowany na stawienie czola wersji identycznej albo przynajmniej bardzo podobnej. Jak wiekszosc mirrow, tak i ten w duzej mierze zalezy od drawow oraz umiejetnosci graczy. Twoje szanse sa jednak wieksze jeśli grasz na 4 Broodstarach, to gracz który ma ich wiecej w grze najczesciej wygrywa. Również granie na wiekszej ilosci tanich artefaktow zwieksza szanse – nasz deck jest stabilniejszy i szybciej się rozpedza. Dobrymi kartami na mirror sa Dark Banishing oraz Lightning Greaves – haste może być kluczowy w pewnych momentach. Mono Black Control To jest praktycznie auto-win. Twoj deck deklasuje MBC w praktycznie kazdym aspekcie gry. Twoje stwory sa praktycznie nietykalne wobec ich removalu. Nawet Infest + Grid Monitor nie pomaga. Broodstar zazwyczaj wymaga protekcji ze strony Greavse'ow ale nie jest wymagana karta do wygrania w tym matchu. Ich Consume Spirit jest na tyle drogi ze nie powinno być problemu z skontrowaniem go. Ich discard również nie jest niebiezpieczny, gdyz Persecute ma na Ciebie slabe dzialanie {malo kolorow} natomiast Mind Sludge zazwyczaj zagrywany jest zbyt pozno. Oblivon Stone owszem potrafi zatrzymac Twój napor ale w przeciwienstwie do Akroma's Vengeance nie niszczy Twoich landow wiec nie ma problemu z powtorzeniem ataku. Kolejnym powodem dla ktorego MBC ma slaby match z Twoja talia jest to ze MBC nie ma nic co umozliwialo by niszczenie artefaktow. Mozesz sidowac na nich Persecute ale nie jest to raczej koniecznie. R/W Cycling To kolejny matchup ktory jest wprawdzie korzystny ale wielkiej przewagi nie masz. Tak jak w przypadku U/W najgrozniejsza dla Ciebie karta jest Akroma's Vengeance. Jednak w przeciwienstwie do U/W nie maja mozliwosci oni bronienia Vengeance'a przed Twoimi kontrami. Bardzo dobry jest Second Sunrise. No i jeśli grasz Aggro-Affinity to rozwiazaniem problemu może być tez Disciple of the Vault. R/W kontrola jest bardzo wrazliwa na Temporal Fissure, poza tym bardzo dobrze spisuje się w tym matchu Stabilizer. Bardzo dobre w tym matchu sa Lightning Graves'y ze względu na to ze dzieki nim można uderzyc zaraz po tym jak przeciwnik wyczyscil stol Wrathem. Jesli chodzi o sidowanie sie to obaj gracze maja sporo mozliwosci. Twoimi najlepszymi kartami sa Temporal Fissure oraz Stabilizer. Przeciwnik najprawdopodobniej wrzuci do talii cos do niszczenia artefaktow. Pamietaj ze najwazniejsze w tym matchu jest to, żeby mieć odpowiedz na Akroma's Vengeance'a. RG Aggro-Kontrola Mimo tego co pisze Kibler ten match to nie auto-loss dla Affinity. Wydaje mi się ze ten match jest wyrownany, bylbym sklonny nawet dac lekka przewage po stronie Affinity. Najwieksza przeszkoda dla twojej talii jest spora liczba kart niszczacych artefakty którymi to dysponuje przeciwnik. Jednak jeśli grasz na odpowiedniej ilosci tanich artefaktow to to nie powinno być jakims wielkim problemem. Czary niszczace landy tak jak i Troll Ascetic nie sa duzymi problemami, podobnie zreszta jak Ravenous Baloth czy czerwony removal. Przeciwnik praktycznie nie posiada w swojej talii kart które Ty musialbys kontrowac. Uwazaj jednak na Creeping Mold. Greaves'y potrafia znacznie ulatwic rozgrywke a to ze względu na to ze chronia stwora przed removalem opponenta. Molder Slug może być grozny ale jest za wolny a czasami efekt jaki generuje jest po prostu za slaby by znaczonco zmienic przebieg rozgrywki. Affinity po prostu narzuca za szybkie tempo. To kolejny match w ktorym obie strony dysponuja sporym zasobem do sidowania sie. Opponent prawdopodobnie wsiduje na Ciebie Naturalizey oraz Detonatey. Ty powinienes wrzucic do talii Dark Banishing oraz Disciple of the Vault ponieważ będziesz tracil sporo artefaktow. Matchup ten owszem potrafi być bardzo ciezki a rozgrywka dluga, ale często po prostu zabijasz ich szybko Broodstarem na którego nie maja odpowiedzi. Male podsumowanie I rzut oka w przyszlosc Affinity bedzie jednym z najlepszych deckow w Standard az do rotacji bloku Mirrodin. Deck ten posiada bardzo duzy zasob kart które mogą go tworzyc, w zaleznosci od Metagame można go również bardzo roznie zbudowac – duza elastycznosc to wielki plus. Zastanawia mnie tylko jak bardzo WoTC zdecyduja się wzmocnic Affinity? Przeciez to już bardzo mocny deck a jeszcze dwa dodatki przed nami – porownajcie jakie były Gobliny po wyjsciu Onslaught a jakie po wyjsciu calego bloku? Affinity jest duzo mocniejsze… Autor: Dan Garfield Zrodlo: Brainburst Tlumaczenie: Knoowch Kicpri - Wt lis 18, 2003 1:53 pm " />Bardzo dobry artykuł, wreszcie mniej wiecej wiem co to za deck afinity Soldier - Wt lis 18, 2003 2:19 pm " />Bardzo fajny artykuł. Anffinity w t2 wedłóg mnie żądzi. Pozdro!! CwK - Wt lis 18, 2003 2:23 pm " />Siema. Artykuł barrdzo fajny. Dobrze że tłumaczycie, bo nie każdy zna angielski...(lub nie każdemu chce sie czytać). A tak ogólnie to grałem z affinity.. przeciwnik dość trudny, ale side'owy march of the machines kończy zabawe (pod warunkiem że mamy go na side ) _Kkeldorn_ - Wt lis 18, 2003 2:46 pm " />Sa kontry:) Hm artykul fajny. Deck tez fajny dobrze ze pracujecie nad tym poniewaz trzeba troche stronke rozruszac. Ja obecnie pracuje nad mathupami biddinga donarturo - Wt lis 18, 2003 3:28 pm " />Swietny artykul. Talia jest bardzo ciekawa, i ma jeszcze jedna zalete o ktorej nic nie zostalo tu wspomniane - cene Jedyna bardzo droga karta jest Mox ale bez niego mozna sie na upartego obyc. Pozatym tylko Broodstary i Glimmervoidy mozna zaliczyc do kart drozszych. Cena calosci jest raczej niewielka w porownaniu z innymi deckami (np UW Control). Qwert - Wt lis 18, 2003 5:16 pm " />fajny artykulik naprawdę ciekawy i dobrze przetłumaczony hmm... jak se zakupie boksika to chyba zaczne składać ten deq ScarecroV - Wt lis 18, 2003 9:58 pm " />Fajny artykul ale zupelnie nie zgadzam sie z autorem jakoby przeciw MBC byl autowin.. no ale to takie skromne IMO (srednio jest 40 % po 1wszej grze i 65 po drugiej) lechu2k - Wt lis 18, 2003 10:24 pm " />artykul moze i dobty, ale spisy deckow mi sie nie podobaja. Pierwsza, najwazniejsza sprawa to to ze goscie nie grali na moxy, gdzie niegdzie mieli po 1-2x. nie wiem czy bylo to spowodowane brakiem ich czy po prsotu nie znalezli miejsca w talii. Testowalem ten deck dosyc dlugo i wiem ze affinity bez kompletu moxow jest calkiem srednie. Imo MUSI byc komplet moxow jezeli deck ma b.dobrze dzialac. Co do kontr imo lepsze sa disperal shiledy od overridow, ale to zalezy od zlozenia decku, czy ma byc to control, agrro czy polaczenie tych dwoch. To by bylo na tyle... MAIDENKA - Wt lis 18, 2003 11:16 pm " />hm lechu wiesz ze kwestionuejsz artykul decklisty i porada goscia który ma kazdy ranking ponad 2000 i sycil t8 na pt ? wiesz mi oni nie grali na moxy z jakiegos konkretnego powodu a mianwicie za duzo kosztuje zagranie 4 moxów z imprintem w tym decku za duzo kart sie traci jakkolwiek na 4 mozna grac i iwle osób gra ale napewno shield jest w tym decku gorszy od overridów opse - Śr lis 19, 2003 12:46 am " />ok zajefajnie ale myśle że kombo z dross scorpione i soul foundry dobrze by się tu sprawdziło ale może to zboczenie spowodowane tym że mam już 2 soul foundry ;>>>> lechu2k - Śr lis 19, 2003 7:19 am " />Maidanka, serio takich gosci nie uwazam za jakichs prosow, w usa nie ciezko zrobic sobie ranking 2000 bo u nich poziom mtg jest znacznie wyzszy [jezeli chodzi o ilosc punktow w rankingu przeciwnikow], jezeli zrobisz top8 na dobrym turnieju z 1600 mozesz skoczyc na jakies 1750 albo i dalej, w polsce jest to nie mozliwe bo nikt nie ma takich wysokich rankingow i osciagniecie ranku 2000 jest praktycze nierealne nie wyjezdzajac na jakies GP i PT. Co do decku, dalej utrzymuje ze powinny byc 4 moxy, jezeli bys troche pograja a nie tylko przeytala artykul, przyznalabys mi racje [chyba ze slabo grasz, niech ktos inny wezmie aff :/ ] a co do shieldow a overridow, wszystko zalezy od konstrukcji, w naporach shield jest lepszy, w controlkach niby overrirde, ale ja go nie lubie bo kosztuje 3 mana. CwK - Śr lis 19, 2003 2:56 pm " />Ej lechu sorry ale po przetestowaniu Affinity (z na serio różnymi deckami).. chrome moxy tutaj na serio nie działają!! gdzie jak gdzie, ale w affinity nie szastasz kolorowymi kartami na rece bez sensu, ktoore mozesz wywalić na imprint... bo niby co wywalisz? Kontre? za 2 tury przeciwnik wywali kluczową karte i ma Wina a ty bijesz głową w stół że wywaliłeś ostatnią kontre na moxa... lbyron - Śr lis 19, 2003 10:31 pm " />A kto kaze imprintowac cos do moxa. Moxa jest za 0 i jest po to zeby dopalac affinity a nie dawac mane Piccolo - Śr lis 19, 2003 10:54 pm " /> ">A kto kaze imprintowac cos do moxa. Moxa jest za 0 i jest po to zeby dopalac affinity a nie dawac mane No to Ornithopter finansowo taniej wyjdzie :/ dark_wonderer - Śr lis 19, 2003 11:32 pm " />Nie zgodze sie z tobą. Gdyby chodziło o to, to nikt by tym nie grał tylko Welding Jar'em, który jest więcej niż tylko artefaktem za 0. _Kkeldorn_ - Cz gru 25, 2003 10:44 pm " />Ja tez testowalem bardzo dlugo Affinity i moxy syca i to bardzo przykladowo... 1sza tura... artifact land, mox, talisman, frogmite i 2ga tura myr enforcer (bardzo czesto mi sie to zdarzalo...) wiec sorry vinetou ale moxy tutaj jak najbardziej syca choc gralbym na 3... |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
||||||